Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Ikke bare økonomiske kostnader, men det går nok også utover folks helse innen andre områder.

4 Likes

Hvordan man best greier å balansere helsemessige og økonomiske aspekter er helt klart en diskusjon som må tas snart. Så langt mener jeg trusselen for kollaps i helsevesenet og de menneskelige/helsemessige konsekvensene det vill gitt har rettferdiggjort de strenge tiltakene. Forhåpentligvis vil effekten av de gjøre at første bølge nå blir greit håndterbar i Norge. Så langt ser det jo veldig lovende ut.
Men vi kan jo ikke stenge ned til vi har fått vaksinert befolkningen så hvilke tiltak som må gjøres videre er det jo veldig viktig å diskutere.
Men når det gjelder kostnad så må man også forholde seg til at næringslivet uansett tiltak fra den norske regjeringen hadde tapt enorme summer. Så jeg synes en del overdriver kostnaden ved å stenge ned i forhold til det å ikke gjøre det. Forskjellen er ikke nødvendigvis så enorm som en del vil ha det til tror jeg.

1 Like
1 Like

Det kan ramme noens lunger. Man vet jo ikke hvem som får slike konsekvenser før man blir syk, og etter man eventuelt er blitt «frisk» igjen.

Det er mitt poeng.

1 Like

@F-Tosca Pneumonia can develop and become a serious complication of the flu. It can be especially dangerous and even deadly for people in high-risk groups.

The CDC estimates that between 3,000 and 49,000Trusted Source people in the United States die each year from the flu. That said, the 2017-2018 flu season had an unusually high number of deaths in the United States: 79,000Trusted Source.

De økonomiske konstandene vil til slutt ikke forsvare inngrepene i økonomien. I tillegg kommer som @holmes sier de som dør som følger av inngrepene i folks liv.

3 Likes

Boris har fått Covid-19

4 Likes

Bare for å nyansere litt:

3 Likes

Hva skjedde med antall sykehusinnleggelser? Plutselig skyrocket.

1 Like

De 42 nye i dag du tenker på?

1 Like

Ja det var de jeg tenkte på, men kanskje ikke så veldig mer enn forventet.
Synes det nettopp var under 200, men dagene går jo fort.

1 Like

Sykehusinnleggelser opp fra 266 i formiddag

12:00Ole Løkkevik

769 NYE CORONADØDSFALL I SPANIA

Tallet på antall døde i Spania som følge av coronaviruset har steget med 769 det siste døgnet, opplyser helsedepartementet, ifølge Reuters. Dermed er tallet på bekreftede coronadødsfall i Spania steget til 4858.

Samtidig er antall bekreftede smittede steget til 64.059. Torsdagens tall for smittede var på 56.188, skriver Reuters.

Spania er det landet i Europa som er hardest rammet av coronaviruset etter Italia. Antallet dødsfall det siste døgnet er det høyeste siden coronakrisen rammet landet.

1 Like

Fordelingen av økning i innleggelser har vært slik:
image

Kan forsåvidt enda justeres den siste søylen. Vi får jo håpe dagen i dag er et unntak og ikke starten på en ny stigningstakt. Tiltakene som ble gjort burde jo få effekt nå så forhåpentligvis ikke en ny trend.

3 Likes

«Wilson says there is evidence that pneumonia caused by Covid-19 may be particularly severe. Wilson says cases of coronavirus pneumonia tend to affect all of the lungs, instead of just small parts.»

1 Like

303 smittede sålangt i dag. Voldsom økning også der!

1 Like

Rammsteinvokalist Till Lindemann er lagt inn på intensiven

1 Like

Jeg er 56 og har Sjøgrens syndrom, reiser til Haugesund til revmatolog for oppfølging to ganger i året.
Jeg er ikke redd.
Men jeg er ganske så påpasselig, mye mer påpasselig enn mange av de jeg møter, men kunne vært enda mer påpasselig…det kan en helt til en går i isolasjon…
Tror ikke du skal være redd, heller være det som mange vil kalle hysterisk:
Hold god avstand, ikke ta deg til ansiktet og hysterisk god håndhygiene med såpe og vann, sprit når en ikke har vaksemulighet.
På SUS kom det inn to tilfeller totalt de siste to dagene, ingen frem til i dag formiddag.

1 Like

I følge denne artikkelen har en katt blitt infisert med coronavirus (Belgia). :scream:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/kat-besmet-met-coronavirus-door-baasje-in-wallonie~a264b11e/

2 Likes

Katten til den britiske læreren i Wuhan døde, også.
Kan jo ha vært tilfeldig. Eller ikke.
Læreren er han med whiskey og honning.

3 Likes

92 døde i Sverige
Statsminister Stefan Löfven opplyste på en pressekonferanse fredag at ansamlinger av mer enn 50 personer nå blir forbudt i Sverige i et forsøk på å hindre spredningen av coronavirus i landet. Frem til nå har grensen vært på 500 personer.

Sverige er blant landene i Europa som har minst restriktive smitteverntiltak. 2858 personer er bekreftet smittet med coronaviruset i Sverige, og 92 personer har mistet livet ble det bekreftet fredag.

13:28Ole Løkkevik

52 CORONADØDSFALL I DANMARK

Antall døde som følge av coronaviruset fortsetter å stige i Danmark. Fredag ligger tallet på totalt 52 døde, som er 11 flere enn ved seneste opplysninger torsdag, opplyser myndighetene.

Fredag er 430 smittede innlagt på sykehus i Danmark, mot 386 dagen før, ifølge Statens Serum Institut. 109 av pasientene er så syke, at de er på en intensivavdeling, og 89 av de syke har behov for respirator.

1 Like
4 Likes