Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Var jo en lege her om dagen som mente at coronapasientene var veldig syke da de ble lagt inn på sykehusene, at pasientene ventet for lenge med å bli lagt inn. Dette viruset skiller seg jo fra andre lungebetennelser ved at det angriper hele lungen, ikke bare deler av den. Britisk lege i denne tråden.

1 Like

Som jeg har skrevet flere ganger bygger alle anslagene seg til FHI på at kun 0,25% av de smittede trenger intensivbehandling.

Det er helt klart at det er for lavt. Realiteten er nok 3-4x så høy, altså at opp mot 1% av totalt smittede trenger intensivbehandling. At det ikke er enda flere personer på sykehus skyldes derfor at det er færre smittede enn anslått.

1 Like

Avisene er ikke alltid så flinke til å analysere tall, syns det er uforholdsmessig mange rapporter om dødstallene i UK. Basert på dødstall i forhold til befolkning er det vel Nederland og Belgia varsellampene lyser sterkest for nå, men det er lite krigstyper om det.

image

5 Likes

Værre enn worst case senario. Deres worst case scenarioer har vært helt latterlig optimistiske hele tiden. Hva driver de med??

4 Likes

FHI: Munnbind forhindrer ikke koronasmitte

Fagdirektør Frode Forland i Folkehelseinstituttet gjentar at det ikke er noen grunn til å tro at generell bruk av munnbind hindrer koronasmitte.

Mens enkelte land pålegger sine innbyggere å bruke munnbind, er det fortsatt ingen planer om det samme her hjemme.

– Det er godt kunnskapsgrunnlag for at munnbind er nyttig hvis man er i kontakt med en syk pasient, sa Forland på Regjeringens pressekonferanse mandag.

– Men de som er syke, skal ikke gå ute i samfunnet. Det er heller ingen kunnskapsgrunnlag for å si at du ikke kan bli smittet hvis du er frisk og bruker munnbind.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie mener det er viktig å unngå unødvendig bruk av munnbind.

– Munnbindene skal vi bruke på dem som trenger det, altså de som er i helsetjenesten.

Har ikke FHI fått med seg at mange er asymptomatiske? Ved bruk av maske er det langt mindre sjanser for at de som ikke har symptomer og føler seg bra, smitter andre.

6 Likes

Er det noe statistikk på om folk flest blir smitta av inn-pust av virus eller av at ein har viruset på hendene tar seg i ansiktet og blir smitta?

Ser for meg at ansiktmaske han hindre i at ein tar seg i ansiktet.

3 Likes

Q: What mistakes are other countries making?

A: The big mistake in the U.S. and Europe, in my opinion, is that people aren’t wearing masks. This virus is transmitted by droplets and close contact. Droplets play a very important role—you’ve got to wear a mask, because when you speak, there are always droplets coming out of your mouth. Many people have asymptomatic or presymptomatic infections. If they are wearing face masks, it can prevent droplets that carry the virus from escaping and infecting others.

9 Likes

Her var det snakk om at masken skulle stoppe brukeren fra å smitte andre, da spiller briller liten rolle.

Det er forskjell på behovet til en helsearbeider som omgir seg med smitte, og hva som nyttig å bruke i samfunnet. En helt vanlig maske vil være veldig effektiv for å stoppe spredning fra en bruker.

Har du lest hva det står i linken?

Nå har man jo lært hele verden å vaske hendene riktig, da er det vel mulig å lære folk å sette på et munnbind også.

7 Likes

Helt enig. Selv om en enkel maske skulle være for dårlig til å stoppe de små viruspartiklene vil den ha stor effekt i å begrense små spyttdråper som ellers vil komme på de du snakker med og på overflater som andre kan ta på.

Ikke alle tiltak handler om at du selv ikke skal bli smittet, noen har en nytte for hele samfunnet. Kan sammenlignes med at årsaken til at du ikke skal gå på butikken så ofte ikke bare er for at du ikke skal bli smittet, det er også for at du ikke skal smitte andre.

1 Like

Ut fra det du sier kan vi konkludere med at hvis FHI er kompetente her og har det absolutt riktigste svaret, så må kinesiske spesialister være inkompetente.

En ganske frisk påstand med tanke på at de har langt mer erfaring med å håndtere farlige virus i Asia, her i vesten er vi vel som noviser å regne på det området.

1 Like

Det funke veldig bra jo, men ikke bra nok for f.eks. en sykepleier som jobber med covid-19 pasienter og blir “angrepet” av virus dagen lang.

1 Like

De artiklene handler om å beskytte seg fra å bli smittet, det er ikke det samme.

1 Like

Hvis du henger opp et dynetrekk og spyler på det kommer det vann ut, det er ikke 100% sikring mot at den som står på andre siden ikke blir våt. Men det tar unna en hel del.

Du er opphengt i 100% virusfiltrering mens vi snakker om å begrense smitteeksponeringen for omgivelsene drastisk, men ikke 100%.

7 Likes
3 Likes

I Japan med 54 døde totalt (0.4 per million innbyggere) bruker 95% maske/munnbind, flinke til å vaske hendene, håndhilser ikke og holder avstand så godt det går (i et overbefolket land), og de har en gammel befolkning og mye kontakt med Kina, så kanskje vi i Europa må jekke oss ned et par hakk på akkurat dette punktet her og ikke gå så bombastisk ut.

13 Likes
4 Likes

Forstår du ikke hva som blir sagt eller misforstår du med vilje?

1 Like

Blir vel fort dyrt om alle skal bruke N95-kvalitet. Er vel ikke mulig å oppdrive heller vel?

Poenget med enklere masker er vel bare at spredningen fra den smittede begrenses veldig og friske vel får litt lavere sjanse for at dråper som måtte treffe en kommer inn i munnen. Summa summarum så vil det sikkert hjelpe selv om man skulle fingre litt med masken. Men den store effekten av masker tror jeg kommer av at de som potensielt spre smitten ikke får sprutet smitten rundt seg på samme måte. De dråpene som kan komme igjennom ser jeg for meg har en helt annen hastighet enn hvis man ikke bruker maske og dermed burde smittespredningen bli langt lavere.

Personlig er jeg ikke veldig giret på å gå med maske må jeg innrømme. Liker ikke å gå med slikt. Men hvis man måte bruke det en periode feks. på offentlig transport så skulle jeg greid levd med det i en periode.

5 Likes