Maske med minimum N95 eller Ffp2 og pusteventil funker. Munnbind funker ikke. Heller ikke umerkede eller masker med ffp1- kvalitet funker, fordi viruset slipper gjennom. De filtrerer kun 80% av partiklene . Viruspartikkelet er veldig lite. Også FDA i USA går for n95.
Men det er jo manko på ansiktsmasker og munnbind over alt nå, så skjønner at FHI stresser at det er helsepersonell som skal ha det. De bruker jo visir foran masken i tillegg. Manko på det, også.
Man bør bruke vernebriller, også. I tillegg til maske av riktig kvalitet. Det finnes munnbind som kan brukes flere ganger, og som har riktig filtrering og kvalitet.
Sjekk illustrasjonsbildet av intensivsykepleieren som er brukt i media. Korrekt antrukket , med vernebriller, 3m-maske med ventil og ffp3-kvalitet, visir, hette over håret, smittevernfrakk og engangshansker.
Om masken/munnbindet er av dårlig kvalitet, slipper viruset igjennom. Masken vil ikke filtrere det bort.
Dette i følge FHI, og andre tester jeg har lest. I Kina er det kultur å bruke munnbind pga sterk forurenset luft.
Med mindre munnbindet har 2, 5 pm aktivt kullfilter, vil det ikke funke. Mulig det hjelper for psyken…
Men å ha på seg en maske med en annen kvalitet enn minimum n95 kvalitet, vil ikke funke alene.
https://www.cdc.gov/niosh/npptl/topics/respirators/disp_part/respsource3healthcare.html
Ta en kikk på denne helsearbeiderens maske… den er N95.
Om en som er smittet bruker et kirurgisk munnbind som ikke er av N95- kvalitet, og som ikke er i stand til å filtrere viruspartiklene man puster inn, vil det da være i stand til å filtrere partiklene en som er coronasmitten puster ut? Og som evt. vi eller en helsearbeider skal puste inn?
Da bør jo begge, både den som er frisk, og den som er syk, ha en n95 maske…
Greit nok med munnbind. Om det kan gi et skinn av falsk trygghet.
Ellers gjelder det jo å vaske hender,hoste i armkroken og isolere seg. Om man skulle bli smittet.
Mitt poeng andler om å bruke en maske. Med ventil. Ikke munnbind.
Og masken må være av minimum N95-kvalitet. Enten det er en engangsmaske eller en flerbruksmaske.
Er mye fashion i dette, også. Om man ser på utvalget av vaskbare masker. Av både god og dårlig kvalitet.
Jeg forstår at vi gjør forskjellige valg.
Masker av kvalitet N95 og over er dyre. Enten det er engangsmasker eller vaskbare gjenbruksmasker av ymse slag.
De er også, som du påpeker, stort sett utsolgt. I likhet med munnbind.
Om det finnes alternativ som kan beskytte, vet jeg ikke. Men hjemmelaget visir og bandera, kan kanskje være noe? Gammel MC-hjelm, helhjelm, med visir ?
Cowboyene brukte jo halstørklene sine. Hjelper mot støv, i alle fall
Edit: Munnbind og masker uten ventil, blir veldig klamme å gå med.
Men det finnes sånne high tech masker, som ikke blir klamme og ikke gir kondens på brilleglassene når man puster.
Edit 2
Her er en seks år gammel artikkel om munnbind og bruk i Asia