Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

1 Like

image

2 Likes

Island har fått sitt første dødsfall.
Da har landet en foreløpig dødsrate på 0.2%
Kritisk syke ligger også på 0.2%
Det kan ha vært samme person.

Viktig at vi får noe oppløftende tall innimellom også. Ikke at det var oppløftende at personen døde altså.

Ut ifra det jeg har lest virker det ikke som testkapasiteten i USA er veldig på plass enda. 19. Mars var det totalt gjennomført 104k tester og med et land med så mange innbyggere er det veldig lite imponerende. Der kommer seg og kommer til å bli langt bedre men de har nok et stykke igjen enda tror jeg.

Har ikke sett pressekonferansen men årsakene til at han sier det tror jeg er:

1. Det er i teorien riktig. Gjennomfører man det konsekvent hele tiden vil det fungere.
  2. Det er det politisk riktige å fokusere på. Man vil ikke ha fokus på den veldig mangelfulle testingen som er utført. Forsåvidt rett å fokusere på hva man kan gjøre også.
  3. Tilstrekkelig testing er ikke en opsjon i USA (og forsåvidt de fleste steder) på lenge så man må faktisk basere seg på at folk holder avstand uten å vite hvem som er smittebærende. Så i praksis må de jo basere begrensningen på dette.

Så i dagens situasjon er det nok riktig. Men jeg mener fortsatt testing er nøkkelen til å kunne leve med COVID-19 over tid uten å overbelaste helsevesenet.

Edit: skulle være svar til @Morti.

2 Likes

Men det ER jo VELDIG stort fokus på de manglende testene. Det var nesten det eneste media ville snakke om på pressekonferansen. Og da la han den ballen død på en overbevisende måte slik at ingen spurte mer om det…Smittevernslederen altså.

De hadde en dårlig test som ikke ville fungere om mange måtte ta den. Derfor måtte de lage en ny test som kunne brukes i 1000 ganger høyere omfang og mye raskere tempo. Det har de gjort og nå kommer testene.

Det han forklarte også var at de ikke så noen grunn til å teste millioner av mennesker i midlands når noen stater bare har noen hundre smittede. Derfor fokuserer de nå testingen i de statene som treffes hardest. De får også nå medisiner og 1 av statene (sa ikke hvilken) ville inngå i en studie for å teste effekten på en måte som gjorde at de deretter håper å kunne rulle ut medisinen til alle stater etterpå.

De kommer til å teste millioner av mennesker etterhvert. Men det ville aldri bli aktuelt å teste alle. Selv om de kunne gjøre det ville det bare ta verdifull kompetanse fra noen andre. Og var helt unødvendig og lite hensiktsmessig. Det viktige var at folk benyttet social distancing.

1 Like

Idag sa de 195 K pluss noe mer fra andre steder. Dvs har begynt ta seg opp :ok_hand:

1 Like
1 Like
1 Like

Dette viser at dødeligheten er på en brøkdel av de skrekktall som er blitt presentert tidligere. Det er gigantiske mørketall av folk som ikke aner at de har vært smittet.

Det forteller også at sykdommen med all sannsynlighet har vært aktiv i lang tid før den ble oppdaget, med tanke på situasjonen i Italia nå.

Jeg tror også at den har vært i Norge lenge før vi ble oppmerksom på det. Det tok svært kort tid før det dukket opp en haug tilfeller som man ikke kunne spore til utlandet.

Jeg hadde selv en slags rar forkjølelse som satt i brystet tidligere i vinter. Svært mild, men kjente det tydelig i brystet. Det kan fort ha vært korona.

5 Likes

Her har vi et stjerneeksempel på udugelig lederskap, fra statsministeren og hvert jævla ledd ned til og med lagfører:

https://www.aftenposten.no/norge/i/0nx730/reisende-de-var-i-kontakt-med-paa-gardermoen-ble-satt-i-karantene-i-to-uker-selv-fikk-hv-soldatene-beskjed-om-aa-dra-rett-hjem?fbclid=IwAR2ZxCGD6i2nYm7ws8Dv6O2VGwPSq_iXgM1Y44JQvQPzqk1j10sAuJm8M_M

4 Likes
3 Likes

Siste mannen jeg ville samlet meg med. Stoler nada på alt det vaset han kommer med.

2 Likes

FakeNews er altså noe du biter på. Men det biter ikke på meg. Det er bare så enkelt. Vet du hva photoshop er?

Trump har mange negative trekk, men han gjør en god jobb for velgerne sine. Aldri sett en politiker som holder løftene sine til velgerne som han.

Og selv om han har gjort feil også i Corona krisen så gjør han en god jobb der også.

5 Likes

Jeg reiste til Manila 9 mars. Ved gaten var det ingen som brukte maske. Kun jeg og de asiatiske.
Når jeg kom på flyet så satte jeg meg ned med ett eldre ektepar. Kjerringa så på meg og ble vettaskremt. «Er du syk» sa hun.
Nei jeg vil forhindre å bli syk.
De såkalte ekspertene som sier at det er tull må virkelig ta seg en bolle. Såklart hjelper det hvis du bruker riktig maske og på riktig måte.
Paret flyttet seg jammen meg :joy::joy::laughing::roll_eyes:
3 timer senere så jeg paret med maske :joy::joy:

Nordmenn er og blir en sær og spesiell rase. :joy::joy:

Skulle ønsket vesten hadde adobtert noe av moralen fra østen.

Jeg tror ikke vesten klare å få bukt med dette såfremst de ikke kjøre en KNALLHARD linje mot folk.

Se hva som skjer i episenteret lombardia. Folk mingle jo ennå! :roll_eyes::roll_eyes:

7 Likes
2 Likes

Man kan ikke Photoshop «talene» hans. Jeg har jo ører.
Til og med en 12 åring kan ordlegge seg bedre. Har han ikke høyere utdannelse?
Og hva er det han har gjort så fantastisk bra i denne krisen egentlig? Han fornektet det i begynnelsen. Etter 1 måned sier han at han hadde kalt det en pandemi lenge. :joy::joy::joy: Fyren er jo fake news!
Ja han nektet innflygninger fra Europa. Men kun fordi at hatet til EU, Merkel og Macron er så sterkt. Hvem fikk lov å fly? Britene! Pga de har meldt seg ut av EU

7 Likes

Han tok for lett på det som alle politikere i vesten gjorde.

USA og Italia ble oppdaget smittet nøyaktig samme dag. Se de enorme forskjellen i utvikling i antall smittede og døde. Selv om USA har 6 ganger flere innbyggere døde 3 ganger flere i Italia bare i dag enn I USA totalt.

Det beviser at Trump har gjort en god jobb. Krystallklare fakta.

Britene fikk vel fly inn 1 dag lengre enn andre. Big deal. Jeezes.

3 Likes
1 Like
2 Likes

Første tilfelle i Gaza by
PUBLISERT KLOKKEN01:42 IKORONAVIRUSET I VERDEN
Palestinske myndigheter bekrefter lørdag de to første tilfellene av koronavirus i Gaza by. 1270 returnerte innbyggere sitter i karantene. Ifølge helsemyndighetene er det to innbyggere som kom tilbake fra reise til Pakistan som har testet positivt.

Ikke bare nordmenn som ville på hytta…

Digestive symptoms were the “chief complaint” in nearly half of COVID-19 cases, small study says

From CNN Health’s Arman Azad

Digestive symptoms may be more common in coronavirus infections than previously thought, with a small study released Wednesday finding that symptoms such as diarrhea and a loss of appetite were the “chief complaint” in nearly half of more than 200 confirmed COVID-19 cases.

The research suggests that, during the coronavirus pandemic, clinicians may need to look beyond the major Covid-19 symptoms identified by US health officials: fever, cough and shortness of breath.

That’s because many patients infected with coronavirus, according to the study, may initially present to the hospital with diarrhea, anorexia and vomiting – not necessarily with respiratory symptoms.

Even when researchers excluded anorexia – a loss of appetite or aversion to food – they found that 1 in 5 coronavirus patients still came to the hospital with diarrhea, vomiting or abdominal pain.

In more severe coronavirus cases, digestive symptoms also became more pronounced, and patients with digestive problems were less likely to be discharged, according to the study.

The research, published in the American Journal of Gastroenterology, looked at 204 confirmed coronavirus cases in Hubei province, China. A small number of those patients – seven people – had digestive problems, but no respiratory symptoms at all.

While the researchers cautioned that larger studies would be needed to confirm their findings, they warned that “if clinicians solely monitor for respiratory symptoms to establish case definitions for COVID-19, they may miss cases initially presenting with extra-pulmonary symptoms, or the disease may not be diagnosed later until respiratory symptoms emerge.”

That might explain why many health care workers in China were infected in the early days of the coronavirus outbreak, the researchers said.

“Although this was related to improper protection of medical personnel early on,” they wrote, “it may also have resulted from failing to consider COVID-19 in the face of atypical extra-pulmonary symptoms, especially those with digestive symptoms at the beginning of the outbreak.”

3 Likes