Blir interessant å høre hvor lenge barnehager og skoler blir stengt når oppdatering kommer til uken.
Jeg tror det kan bli en god stund til ut fra nyhetene som kommer ut, men jeg tror ikke de kan forlenge mye om gangen for at folk ikke skal miste motet.
Regner med i første omgang blir skolestenging forlenget til etter påske.
Kommende uke blir spennende for Norge, forhåpentlig bryter vi ut av trenden og får lavere veksttakt.
Har denne blitt delt på forumet enda? Den viser antall dødsfall i Italia pga. influensa over 4 sesonger. Totalt 68 000 dødsfall.
Ja, han analyserer på en god måte synes jeg
28 år gamle Marielle skulle egentlig bare innom sykehuset i Stavanger for en bihule-operasjon. Hun ønsker ikke å ha etternavnet sitt på trykk. Alt så bra ut da hun dro hjem, men så fikk hun feber. To dager senere ble hun dårligere og dårligere. Hun hadde blodforgiftning.
Ikke nok med det. Etter fem dager ble hun testet for coronavirus. Ifølge Marielle hadde hun da hatt symptomer i to dager. Svaret: 28-åringen hadde covid-19.
Smittet på sykehuset skal tro?
godt å se ihvertfall at det faktisk finnes lys i tunnellen der ute…
https://www.bloomberg.com/graphics/2020-wuhan-novel-coronavirus-outbreak/
Og her det mest dødelige de fant, B-typen i 2014-2015, som hadde en IFR på 0,18% blant de over 65 år. Beste estimater (Imperial College) på COVID-19 har IFR på >5% for de over 65 år. Så en helt annen liga.
Men mange gamle i Italia ja.
Nå kan du registrere corona-mistanke
Folkehelseinstituttet (FHI) bestemte sist uke at alle personer som lurer på om de kan være smittet av coronaviruset ikke lenger skal testes. Nå prioriteres det kun å teste helsepersonell og bestemte pasientgrupper. Er du ikke i en av disse gruppene, men har symptomer, skal du holde deg hjemme til én dag etter at symptomene er borte.Søndag ber imidlertid FHI om at folk som mistenker at de kan være corona-smittet registrerer dette hos dem. Dette skal bidra til at helsemyndighetene får bedre oversikt over utbredelsen av viruset. Her melder du mistanke om smitte.
Er det ikke vel tidlig å i det heletatt snakke om IFR?
“One estimate of the IFR for COVID-19 puts this figure at 1%, and some new data suggests this is credible.”
“As testing becomes more rigorous, the discrepancy between the two measures (CFR and IFR) gets smaller. This may be happening in South Korea, where exhausting testing has detected many mild infections and pushed the estimated death rate down to 0.65%.”
Oppsummert verre enn influensa, spesielt for syke og eldre, trolig fordi vi ikke har vaksine og medisiner!
I og med at det er dette tallet hele verden baserer sin politikk på nå, så synes jeg absolutt det er noe man bør snakke om ja. Vi vet at det er ett eller annet sted under 1% ved beste behandling for befolkningen som helhet. Og dersom helsesystemer bryter sammen, kanskje dobbelt av dette.
Vi kommer betraktelig nærmere fasit på IFR om noen uker eller litt over en måned når de første serologiske undersøkelsene blir ferdige. Men vi må handle i dag ut i fra beste anslag. Og beste anslag som i hvert fall England baserer seg på er 0,9%. I Norge vil ikke myndighetene lenger snakke åpent om hva de tror den faktiske dødeligheten er, men i i følge regnestykket deres, så kan man dedusere at de tenker under 0,25%. Det er få andre som er så optimistiske.
Fra VG
"Tidligere Manchester United-spiller Marouane Fellaini har fått påvist koronaviruset. Han er den første i den kinesiske superligaen som er bekreftet smittet.
Fellaini spiller for tiden i Shandong Luneng. Klubben informerer at 32-åringen føler seg bra og har normal temperatur, men at han behandles av medisinsk personell."
Ting som dette gjør meg enda mer usikker på de tallene Kina rapporterer og om de faktisk har fått (så og si) stoppet det.
Da kommer jo rask spørsmålet hvilken pris man må betale for å stenge hele systemet ned og de følgende dette får i tiden som kommer. Det er selvfølgelig korrekt når man ikke har oversikt på ett tidlig tidspunkt for å nettopp få bedre tallmateriale. Men etterhvert som tallmaterialet siger inn og vi fortsetter den gode dugnaden i å ta hensyn og forhåndsregler, så ser jeg ingen grunn til at dette skal dra ut som først antatt.
Jeg holder en knapp som jeg har sagt tidligere på over påsken og at ting begynner å normalisere seg igjen fra da.
Edit: til de som bekymrer seg, da snakker vi kanskje 99% eller mer mulighet for vanlig sykdom som er ubehagelig men går over, og om man er i kategorien under 60 år så enda bedre. Jeg vet om flere på forumet her som iallefall setter pengene sine på langt verre odds
En vanlig misforståelse er nok å se på alder som en betydelig risikofaktor i seg selv, men det stemmer jo ikke med mindre man virkelig er en oldtimer, og selv hundreåringer har frisknet til igjen. Statistikken blir som den blir fordi man finner en større andel mennesker med underliggende lidelser jo høyere opp man kommer i alder, men det er jo ikke noe problem for den som ikke har underliggende lidelser. En totalfrisk og ellers sprek 80-åring har knapt noe å frykte i det hele tatt.
Det er vel ikke kun underliggende sykdommer som spiller inn her. Alt eldes, også immunforsvaret som blir mindre effektivt for hvert år som går slik som resten av kroppen.
Det er jo korrekt som generell betraktning. Men hvor sterkt vårt immunsystem er vil være veldig individuelt både som et resultat av forskjellige gener og som et resultat av en lang rekke faktorer som kosthold, stressnivå, mosjon etc. Derfor vil det være åttiåringer med bedre immunforsvar enn enkelte friske tyveåringer (men med generelt dårlig immunforsvar). Når det gjelder i forhold til Corona så ligger terskelen høyt, så kravet til immunforsvar vil være ganske begrenset så lenge man ikke har underliggende lidelser.
Nå vil det jo også være slik at mange eldre har et langt mer effektivt immunforsvar enn de yngre, dvs. når det gjelder evnen til å slå tilbake smitte fra f.eks. influensaer og forkjølelser. Men det skyldes selvsagt ikke selve styrken i forsvaret, men at man har rukket å opparbeide immunitet mot det aller meste. Er selv blant de heldige som ikke har hatt influensa i voksen alder, og det vil også være mange år mellom hver forkjølelse.