Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Med dette som bakteppe, hvordan vil du da forklare at barn klarer seg så godt?

1 Like

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e773a1d36637c0011964cd0?utm_source=share-btn

Herlig. Det er sånn det skal være

2 Likes

Italy : in the city of Bergamo, there were 108 more deaths in the first 15 days of March this year compared to 2019 (164 deaths in 2020 vs. 56 deaths in 2019) according to the mayor of the city Giorgio Gori. During this period, 31 deaths were attributed to the coronavirus ( less than 30% of the additional deaths this year )

" There are significant numbers of people who have died but whose death hasn’t been attributed to the coronavirus because they died at home or in a nursing home and so they weren’t swabbed ," said the mayor

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

2 Likes
1 Like

Her er dødstallene fra Lombardia sammenlignet med dødstallene for hele Italia. Det er ingen avmating av veksten i Lombardia i forhold til resten av Italia. Det er altså ingen effekt foreløpig av de strenge tiltakene som først ble satt inn i denne regionen.

Etterhvert som fler og fler blir smittet i et område, så vil R0 begynte å gå ned (for til slutt å falle under 1 når man har oppnådd gruppeimmunitet), og med en forsinkelse på tre uker bør veksten i dødstallene starte å gå nedover relativt til andre områder. Det ser man altså overhodet ikke her foreløpig heller. Det var mao ikke sinnsykt høye tall av oppdagede tilfeller for mer enn tre uker siden.

image dato

3 Likes
3 Likes
1 Like

Selv Italia er milevis unna hvor mange dødsfall influensa normalt forårsaker i landet. De har høyere rate en Europa forøvrig grunnet større antall i gruppen “eldre” enn øvrige land. 68.000 døde for sesonger 2013/14 - 2016/17 til sammen.

image

3 Likes

Den ble lagt ut for fem timer siden også. Og her er mitt svar som du tydeligvis ikke har lest dersom du mener 68K døde i løpet av disse tre årene er et veldig stort tall, og noe man kan sammenligne denne virustrusselen med:

4 Likes

Stor forskjell i tall om en måler mot populasjons grupper og antall bekreftede CoVid-19 tilfeller. Det hersker tross alt disputt om hvordan en korrekt skal måle dødsrater for CoVid-19

2 Likes

La oss sjekke fasit i USA om to uker, shall we? Tror US står ovenfor en katastrofe og at de har vært sent ute med å reagere pga. Trumper’n.
Jeg tipper også Trump vil tape valget pga. dette. Folk husker bare det siste du gjorde :wink:

Se f.eks dette innlegget av @Janno:

1 Like

Sikkert ikke på samme nivå som noen av de asiatiske landene, men også i Norge bruker de teknologi for å få oversikt:

1 Like

Kom tilbake ved nyttår… Så får vi se.

Samtidig, så blir mange dødsfall knyttet til corona ikke registrert fordi folk som dør hjemme og på pleiehjem ikke blir testet…

I Bergamo er dødstallene for de to første ukene i mars tre ganger høyere enn de var i fjor…

Vi trenger ikke vente to uker. Vi har fasit nå.

Hva er det du ikke skjønner med at Italia og USA ble smittet samme dag? Alle vet jo at tallene vil øke kraftig de neste ukene. Men vi har fasit nå. Matematikken er krystallklar. Som jeg beskrev i sitatet mitt.

Det var jeg den første som sa.

At folk ikke tar viruset alvorlig nå i USA er ikke Trump sin feil. Han vil ha fokus på situasjonen. Det er media sin feil, som vil snakke valgkamp i stedet. De er mer opptatt av å finne ut hva Trump gjør feil enn å få det viktige budskapet ut til befolkningen.

1 Like

noen som har en analyse på hvor vi befinner oss nå, i kurven? altså når vi kan forvente en topp

Har nå laget meg antibac.
Utrolig enkelt, og billig.
Men det kan nok fort bli vanskeligere å få tak i rødsprit.
Vi plasserer nå en flaske ved inngangsdøren, slik at vi tar på hendene før vi taster kode og går inn.

4 liter rødsprit fra Biltema til kr 129
100 ml Glyserol fra apoteket til ca 100 kroner
Dette gir 5 liter antibac.

Oppskriften er:

80 cl rødsprit
20 cl vann
2 cl Glyserol

Det eneste forbeholdet som jeg ikke kan stå inne for er alkoholprosent, har ikke målt den.
Men ferdig utblandet så brenner blandingen godt. Det gjør feks ikke 60% sprit etter hva jeg husker?
Så jeg tror blandingen er minimum 70%, men som sagt: ingen garanti.

Grunnen til at en ikke bør bruke ren sprit er at den fordamper for fort, det tar tid å ta knekken på viruset.

4 Likes

TIl alle som ikke skjønner hvorfor vi må være hjemme.

9 Likes

At USA og Italia fikk oppdaget sine første smittede samtidig trenger ikke bety at den opprinnelige smittespredningen var på noen måte sammenlignbar ei heller at den startet samtidig, så ser ikke helt poenget med å gjenta dette. Er heller ikke klart hvordan du mener Trump, som etter egne ord ikke tok viruset seriøst på det tidspunktet, i så fall er ansvarlig for at viruset ikke spredte seg raskere i denne perioden.

1 Like

Jeg er veldig uenig i at Trump har gjort en god jobb. Det viktigste som er i en slik situasjon er å ta det alvorlig fra starten av når det faktisk kan bremses. Han stengte for fly fra Kina men det var vel det eneste han gjorde i starten. Noe han er veldig glad i å gjenta og gjenta og gjenta.

Men den store skaden gjorde han med å hele tiden snakke ned faren ved viruset. Den oppførselen kommer USA til å betale dyrt for. Helt katastrofalt dårlig ledelse mener jeg. Bare se på disse håpløse uttalelsene.

Et eksempel på hvor sent han faktisk kom med skadelige utalelser:
image

5 Likes

Fy fader for noen tiltak som blir satt til verks!
Bare å vinke baj baj til personvern for noen måneder :frowning_face:

3 Likes