Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

1 Like
1 Like
1 Like

Han er ansvarlig fordi han stengte flyrutene fra Kina dagen etterpå eller noen få dager etterpå. Først av alle i verden. Han bagatelliserte likevel viruset en tid etterpå, slik alle andre politikere gjorde. Demokratene og CNN mente jo han var rasist fordi han stoppet fly fra Kina. Tror du situasjonen hadde vært bedre i USA nå om han tillot fortsatt rutefly fra Kina en mnd ekstra? Hva med fly fra Italia helt til nå? Hvordan tror du det hadde gått?

Ingen gjør en perfekt jobb her. Ikke politikere. Ikke helsemyndigheter. Det er ting å klage på ved alle.

Jeg registrer at de som er mest opptatt av å fremheve hvor dårlig jobb han gjør var negative til Trump før krisa også. Så de politiske holdningene påvirker helt tydelig hva man mener om jobben han gjør. Det gjelder selvsagt meg også. Jeg har ingen problem med å innrømme det. Hvorfor kan ikke den andre siden innrømme slik ting?

Alle trenger sundebukker nå. I Norge er hyttefolket syndebukkene. Sykt etter mitt syn. I USA er Trump syndebukken. Forståelig, likefullt er det feil. Det er ikke hyttefolket sin feil at helsevesenet sliter eller folk dør. Det er heller ikke Trump sin feil. Tror dere at Trump styrer alt som skjer med viruset? Tror dere ikke helsemyndigheter, homeland security og mange andre myndigheter gir han råd om hva han bør gjøre?

De enkle vil ofte bare sende regningen til noen. Slik at de sitte og være sinte på noen de kan se og høre. I stedet for et virus som har som eneste jobb å multiplisere seg for det kan.

4 Likes

Du kan jo gi meg noen eksempler på en rekke politikere over hele den frie vesten som tok tak i dette med en gang vi visste om situasjonen i Kina du da. Som innførte alle tiltakene vi nå vet var nødvendige første dagen. Eller la oss si, første måneden.

Vær så god.

At Trump bagatelliserte dette i starten er helt korrekt. Jeg er ikke uenig i det i det hele tatt. Det var dårlig. Like dårlig som resten av politikerne var. MEN nå er det få igjen av dem i USA, her og mange andre steder. Og han har jaggu fått gjort mye på kort tid. Er det nok? Nei, det vil aldri være nok. Vil han gjøre flere feil? Ja det er umulig å ikke gjøre feil.

Men virusets fremgang i landet var uunngåelig. Fordi det er jobben til viruset. Og det er meget effektivt i å gjøre jobben sin.

2 Likes

Vi har sett historiene fra Sør-Korea blant annet hvor det snakkes om at de har sporet mobilen til en enkelt smittet person – hva tenker du om det?
– Det er ikke en løsning som vi selger. Det er eventuelt noe myndighetene må pålegge oss å frigi. Da må de ha rettslig kjennelse, svarer Hillestad i Telia.

Kjør på sier jeg, så kan vi åpne skoler og barnehager en uke eller tre tidligere og unngå å stenge ned fabrikker osv. Så kan folk fra på hytta og de som pendler på tvers av kommuner komme seg på jobb. Det hadde vært bedre personvern spør du meg.

Ref https://www.nrk.no/norge/xl/mobilsporingen-de-haper-skal-hjelpe-mot-koronaviruset-1.14952582

2 Likes

“We estimated excess deaths of 7,027, 20,259, 15,801 and 24,981 attributable to influenza epidemics in the 2013/14, 2014/15, 2015/16 and 2016/17, respectively”.

25k døde på vinteren (influensasesongen) i 2016/17. Når corona-sesongen er over så må man huske å trekke i fra de som ville endt opp i influensastatistikken.

1 Like

8 uker = 17. mai.

Belgia informerer da befolkningen om at de ser for seg at situasjonen fortsetter minst fram til da.

Er dette ett mer realistisk estimat enn ferdig over påske som en del tenker andre steder?

2 Likes

Flere i respirator nå…

2 Likes

Det må nok strengere tiltak til hvis det skal være ferdig til etter påske. Evt behandling som reduserer risk

1 Like

Hvis vi ikke finner effektive tiltak for å finne, spore og isolere smittede… så er det urealistisk å åpne opp lockdown. Lockdown er her for å stoppe smitten til vi vet hva vi kan gjøre for å holde smitteraten under 1.

3 Likes
1 Like
1 Like

Fungerer antibakterieoppløsning bedre enn såpe mot virus? Skulle gjerne sett en kildehenvisning for det…!

1 Like

Vi tester jo for harde livet i Norge tydeligvis.

5 Likes

I Norge og mange andre land er vel målet å flate ut smitten slik at kapasiteten på sykehusene ikke sprenges?

2 Likes

JA. men hva tror du skjer når du åpner lockdown?

2 Likes

Med det i bakhode så bør vel ikke antall innlagte flate ut på en stund?

Det er ingenting motsetning der. Ervervet immunitet hjelper ikke mot helt nye sykdommer, så da er man prisgitt det grunnleggende immunforsvaret, og her vil barn være blant dem som stiller sterkest. Men det kan også være andre årsaker til at smitten ser ut til å ha vanskeligheter med å slå rot hos barn. Det vil jo alltid være slik at hos noen vil smitten bli avvist umiddelbart og bare “preller av” på en måte, mens den hos andre får muligheten til å “blomstre opp” og først slås tilbake når den i større eller mindre grad er blitt merkbar for vedkommende. I så måte havner nok de fleste barn i den første kategorien når det gjelder akkurat dette viruset.

2 Likes

Skikkelig tulle artikkel.

De superrike gidder ikke bo i noen små gamle ammunisjonslagre…

dette er jo for øvre del av middelklassen.

2 Likes