Det ble testet med bare 24 timera mellomrom. Så skal ikke mye til for at viruset roet ned og blusset opp igjen. Hvordan man friskmelder varierer fra sted til sted, men det er jo ikke unormalt man blir frisk for å bli syk igjen av dette.
Så de bør kanskje endre protokoll, to tester på 24 timer er ikke treffsikkert tenker jeg.
Enig i det, men jeg synes ikke mediene har fått frem den metodemessige usikkerheten knyttet til disse funn.
Oppdatert notat fra FHI
Mens regjeringen har som mål å slå ned koronaepidemien, advarer Folkehelseinstituttet om at det er stor risiko for at smittetallet vil øke.
https://www.nrk.no/norge/fhi-rapport-om-epidemi-i-norge_-sannsynlig-oppstart-for-alvor-i-lopet-av-aret-1.14976946
Nrk-linken funker ikke, så man må klippe og lime
CORONARAMMEDE WUHAN ÅPNET IGJEN MED GIGANTISK LYSSHOW
12 meldte dødsfall i dag, det sju flere enn i går, totalt 89. Totalt 281 er innlagt, trettitre færre enn går. Fem færre i respirator. 258 nye er smittede. Det er 153 flere enn i går. Totalt 5963.
41 flere sykehusansatte er smittet, så nå har vi passert fem hundre smittede med god margin, totalt 518. Antall testede har økt med 2597. Antall sykehusansatte i karantene fortsetter å synke.
De vil ikke skrive det helt eksplisitt, men det er ganske klart hva FHI mener:
"Valget avgjøres i hovedsak i avveiningen mellom sykdomsbyrden (av covid-19-sykdom) og tiltaksbyrden, altså de negative ringvirkningene av tiltakene som iverksettes, herunder virkninger for virksomheter og individer, også virkninger for liv og helse. I tillegg påvirkes valget av en vurdering av gjennomførbarheten, aksept i befolkningen, økonomiske vurderinger og etikk.
WHOs slagord for den globale covid-19-strategien er: To save lives, minimize disruption of society, and protect economies."
Her er intervjuet med den svenske pandemi eksperten
Ser Trump vurderer å stoppe støtten til WHO.
Må si jeg er helt enig med han, WHO har vært en fadese, og egenhåndig sørget for at flere land reagerte for sent.
Her er professor og immunolog Spurklands artikkel om Covid-19 i magasinet Harvest. Coronaviruset ser ut til å angripe andre celler i kroppen, også . Ikke bare lungene.
Vil si det samme om Trump jeg:
Trump har vært en fadese, og egenhåndig sørget for at USA reagerte for sent.
Hva synes folk om at bhg åpner igjen 20 april, 1 -4 åpner 27 april?
Om man hadde snudd det på hodet:
Si for eksempel, 8 - 10kl, evt videregående, di som forstår tiltakene best, som gjerne har eksamener som må klargjøres for, hvorfor blir ikkje det startet for di først? Så kunne man åpne videre nedover etterhvert som det er under kontroll/blir evt holdt bedre under kontroll enn om alle, unnskyld utrykket snørrungene skal mingle først.
På meg ser det ut som om det går en liten uke med kidsa i bhg før alle småbarnsforeldre får seg en god dusj med kovid…
Argumenter gjerne, eg er ubestemt.
Barnehagene og skolene burde vært åpnet umiddelbart etter påske.
Men dessverre er store deler av befolkningen fanget i et medie-drevet hysteri.
Tallene taler for seg selv. Vi har situasjonen fullstendig under kontroll, og det er absolutt ingenting som tyder på at barn eller unge blir syke.
Og da refererer jeg til våre egne tall, som sannsynligvis er de mest grundige og oversiktlige i verden ved siden av Island. Ikke uoffisielle anekdoter fra andre land som folk elsker å referere til.
De minste barna trenger barnehage slik at foreldre kan gå på jobb, de litt eldre klarer seg til nøds selv.
Aldri sett barnehage forkortet med bhg før.
De yngre barna trenger jo noen til å passe på seg hele dagen. Et mye større inngrep for samfunnet at de må være hjemme enn at eldre elever har videoundervisning.
Det er jo også mye som tyder på at barn ikke sprer smitte i veldig stor grad.
Uten at jeg vet, men barnehager må da være smittebomber ?
Hvis man ser på hva som har størst effekt for å få folk tilbake i jobb så er det vel barnehagene som er det viktigste å få igang. Er de barna som klarer seg minst på egen hånd og krever foreldrenes tilstedeværelse.
En gradvis åpning tror jeg kan være smart da man får sett om det påvirker smittetallene mye og man slipper at det utvikler seg for raskt før man evt. vurderer hva man skal gjøre.
Hmm ting som tyder på at du ikke har eller hatt barn i barnehagealder? Blitt en veldig vanlig forkortelse etter jeg fikk barn i barnehagealder.
Alle som noensinne hadde et barn i barnehage er smertefullt klar over akkurat det …
Hmm ja, eg bare synes, for kontrollen sin del det virket litt, opp ned?
Er stor forskjell på å ha situasjonen under kontroll nå og det å fortsatt ha det når man slipper opp. Er vel mer usikkerheten rundt hvilken rolle barn har i smittespredning som er årsaken til at tiltak også rettes mot barn. De blir jo smittet så er jo ikke usannsynlig at de smitter andre også. Er sjelden barnehagebarn bor alene vettu