Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Det er en del som tyder på at barn ikke blir så veldig smittsomme.

Første linken jeg fant om det, finnes sikkert noen bedre: https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/04/02/195665730/den-store-coronagaten-hvorfor-blir-sma-barn-nesten-aldri-alvorlig-syke

2 Likes

Jeg kunne re-postet en haug med tidligere innlegg om hvor rett jeg har hatt hele veien og hvor idiot jeg og noen andre har vært som har ment at dette ikke er så ille som alle overskrifter i VG med fet type. Men for en som selv sier at det lukter møkk av selvskryt skal jeg la være :sweat_smile:

Det med barnehager er ett følsomt tema for meg, fordi jeg har 3 stk der selv. De kunne kanskje delt ungene i flere grupper og og åpnet opp noe dager i uken for hver gruppe, som en test i noen uker. Da ville de hatt kontroll på hvilken gruppe som eventuelt hadde smittet om man kunne fått på plass en testing i høy nok frekvens av feks de ansatte.

Har selv en far som er i risikogruppen som jeg ikke vil miste, men er også av den mening at samfunnet må gjøre ett forsøk på å begynne å fungere igjen. Faen, folk begynner jo å bli langhåret!

6 Likes

3 Likes

Du vet hvordan det er.

1. Man fant ut at dette viruset smittet meget lett og førte til alvorlig sykdom for mange og død for en god del.
  2. De fleste skjønner alvoret men som alltid er det noen som mener det er fake news og hyler om hysteri.
  3. Uansett valgte Norge som veldig mange land å gjøre drastiske tiltak.
  4. Når de helt ekstreme tiltakene omsider begynte å virke gikk smitteraten, alvorlige sykdomstilfeller og antall døde ned.
  5. De som mente dette var et hysteri peker på tallene og påstår de hadde rett. :see_no_evil:
15 Likes

Det minner veldig om Y2K. Siden all jobben som ble lagt ned gav gode resultater, så kunne da kritikerene rykke inn med “told you so” i etterkant.
Trikset er vel bare å slenge ut alle mulige påstander og teorier i høyt tempo, så kan man alltids finne en som stemte i etterkant. :grin:

3 Likes

Og løsningen er jo at faren din bør isoleres fra omverdenen, ikke kidsa som nesten uten unntak ikke blir alvorlig syke.

Jeg har full forståelse for tiltakene de har gjort, situasjonen var uoversiktlig. Jeg mener dog at det hadde vært bedre å sette i gang karantenetiltak på innreisende og latt Norge innad fungere som det skulle. Nå er ting under sånn passe kontroll. På tide å løse opp og se hvordan det fungerer. Tipper det går greit. Blir dessverre endel døde, men sykehus burde klare å håndtere de syke. Så er det bare å håpe at det kommer behandling og vaksine så fort som mulig.

1 Like

13 Likes
2 Likes

Helt sinnsykt at folk tror på WHO og Kina. Disse to går hand in hand og har holdt tilbake informasjon, løyet og bidratt til situasjonen vi nå befinner oss i.

Jeg går ut i fra at vanlige folk bare er for naive og dumme, og derfor tar de infoen fra disse som fakta.

WHO derimot vet at Kina lyver hele tiden, men de tar i mot penger fra de :woman_shrugging:.

De som mener dette er konspirasjonsteorier er sikkert de samme som mente at Sovjetunionen var åpen og transparente under Tsjernobyl hendelsen.

3 Likes

«Vi regner med at Norge vil gjennomgå en covid-19-epidemi med sannsynlig oppstart for alvor i løpet av året», skriver FHI.

:point_up_2: Man kan ikke åpne opp og tro at alt skal være fryd og gammen

4 Likes

Mine stikkord har vært etterslep når første bølge kommer med mange smittet som gir feil inntrykk for folk flest, det kom brått på, og mange gamle og syke orket ikke stå imot ett angrep på kroppen. Jeg tror det er mange som blir smittet nå også, men når de mest utsatte i samfunnet har gått bort og eller har blitt friske igjen, så får man ikke denne kunstige boosten.

Så har vi noen som poster alt av headinger med fete skrifter fra verdens tabloidaviser som en hver normal person kan bli dårlig av, ja man har tilfeller av mennesker som kan få komplikasjoner av sykdom og dø av det, selv om de er utenfor risikogruppen. For alt jeg vet så kan jeg få komplikasjoner og bli dødssyk og kanskje vandre av Corona, hvorfor ikke meg når andre er så uheldige? Men jeg kan ikke grave meg ned fordet og jeg velger heller å se på de 99.xx% mulighetene jeg har for at det går bra. Normalen er allerede utsatte grupper med svake kropper som får problemer, når disse er ute av lingningen så vil samfunnet som helhet stå sterkere mot viruset helt statistisk sett, med mindre viruset muterer til noe verre? Som regel er vel mutasjoner noe som kan før til det motsatte.

Jeg regner med de du refererer til ifht fake news er Boris og Donald?

Grunnen til at jeg har sagt det åpner opp over påske er så en blanding av avtagende smitte/alvorlige tilfeller som over og at penga rår. Når det kommer til penger så skyr man ingen midler.

Jeg er av de som mener mye av dette har vært og er ett hysteri for folk flest, men jeg mener også det er ett riktig hysteri i den forstand at man må få en vekker om at vi må ta det alvorlig. Men jeg er oppgående nok til å gjøre disse tiltakene myndighetene ber om uten at jeg trenger å lese om hvor jævli det er at en 23 åring i England går bort eller en hund som er smittet i Argentina.
Det holder å vite at man må vite hva symptomene er og hva man skal gjøre for å forholde seg til situasjonen. Man må tenke på at for veldig mange er både en psykisk og fysisk belastning og veldig mange mennesker får ikke nødvendig hjelp når alt stopper opp. De fleste klarer seg, men mange gjør det ikke.

Når man ser hvordan butikkene er fyllt med mennesker nå i påsken så skal du heller ikke se bort i fra at de snur på flisa om 2 uker og fortsetter lockdown. Om vi kommer ut av påsken uten eskalering så tror jeg det lover bra for fortsettelsen.

3 Likes

Interessant oppsummering av effektene Korona har på landbruk, matproduksjon og distribusjon.

2 Likes

Jeg skjønner ikke hvorfor man bare pent overser forskning som viser at barna ikke bare får viruset, det kan også vise seg at det er de største sprederne av det.

Man overså tidlig forskning fra Kina som kunne ha hjulpet land som ble rammet av COVID-19 å forstå hvordan de skulle angripe det. Nå velger man altså å gjøre det samme på nytt igjen, det er helt utrolig at det er mulig!

Vel, nå er i alle fall amerikanske CDC inne på det samme.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30198-5/fulltext

7 Likes

Antall døde av Covid-19 er nå 93. Hundre nye er smittet hittil i dag.

11:57Andreas Løf VG

FIRE NYE CORONADØDSFALL I NORGE

I alt fire nye coronadødsfall i Norge er bekreftet så langt onsdag.

• En eldre coronasmittet beboer ved Stener Heyerdahl omsorgssenter i Kristiansand døde onsdag. Dette er det sjuende coronadødsfallet i kommunen. Vedkommende var en av beboerne med kjent smitte fra tiden mellom 19. og 27. mars.
  • Drammen kommune opplyser at to sykehjemsbeboere i kommunen har dødd det siste døgnet etter å ha blitt smittet av coronavirus. Begge var eldre personer. Den ene en kvinne i 80-årene, den andre av ukjent kjønn. Med det er det totalt ni coronadødsfall i Drammen.
  • Sykehuset Telemark bekreftet onsdag morgen overfor VG at en coronasmittet pasient hadde dødd tidligere samme dag. Av personvernhensyn vil ikke sykehuset gå ut med flere detaljer.

…ooo…

Dagens oppdatering fra Sverige, Aftonbladet:

• Bekräftat smittade i Sverige: 8 419
  • Dödsfall: 687

Källa: Folkhälsomyndigheten.
(Uppdaterat 8 april klockan 14.02)

• Antal som intensivvårdas: cirka 469

Källa: Svenska intensivvårdsregistret.
(Uppdaterat 8 april, klockan 12:00)

[14:00] VG (https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e8dbcf09f93500011f9c517)Andreas Løf

96 NYE DØDSFALL I SVERIGE

I alt 687 personer er døde som følge av coronavirus i Sverige. Det er en oppgang på 96 siden i går.

678 personer har mottatt intensivbehandling i løpet av epidemien. Det er 38 flere enn i går.

I alt 8419 er smittet. Det er en oppgang fra 7206, som var totalen i går.

– Vi har en utflatning i Stockholm nå, men vi begynner å se en viss økning i resten av landet. Muligens er det et skifte på gang der hovedfokus i epidemien flytter seg. Vi får se i løpet av de kommende dagene, sier statsepidemiolog Anders Tegnell.

Han sier etterslepet i dødsstatistikken er i ferd med å bli tatt inn igjen.

– Vi ligger på om lag 45 døde per dag. I går lå det på 40. Etterslepet er mindre, nesten alle nye dødsfall har skjedd de siste dagene, sier Tegnell.

1 Like

Denne teorien for hvordan COVID-19 skal behandles, og hvorfor er ganske så interessant, kanskje også fordi det har en politisk side.

“In the last 3–5 days, a mountain of anecdotal evidence has come out of NYC, Italy, Spain, etc. about COVID-19 and characteristics of patients who get seriously ill. It’s not only piling up but now leading to a general field-level consensus backed up by a few previously little-known studies that we’ve had it all wrong the whole time. Well, a few had some things eerily correct (cough Trump cough), especially with Hydroxychloroquine with Azithromicin, but we’ll get to that in a minute.”

5 Likes
1 Like

Grunnen til at en velger å åpne bhg først tror jeg er et ledd i å få flere ut i arbeid.
Mor og far kan ikke komme seg på jobb med småbarn hjemme alene.

Men jeg tror smittespredningen vil øke, først mellom barn, så ansatte i bhg og foreldre.
Da kan en fort ende med at de en ville ha ut i jobb blir syke, samt at de bhg ansatte også blir syke.

Jeg har mer sett for meg at en kunne delt opp klasser, slik at feks halve klassene var samlet, enten at en byttet på det: gikk ene uken man-ons-fre og andre uken tir-tor.
Alternativt halve klasse på formiddag og andre halve om ettermiddag.

Dette burde kunne funke for barne- og ungdomsskole.
VGs kanskje noe lignende.
På yrkesfaglige linjer kunne en kanskje fått til et opplegg med halvparten i praksis og halvparten i klasserom.

Men å åpne bhg med feks 1-3 åringer er et interessant eksperiment. Jeg er glad vi har barn på ungdomsskole og VGs…

2 Likes

15:27Line Brustad
Dagbladet

[

Storbritannia: Over 930 døde:

](https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=30951)

Storbritannia melder om at det nå er registrert over 930 nye døde av coronaviruset - som er det dødligeste døgnet hittil i løpet av pandemien.

Det totale antallet døde er nå 7095 i landet.

1 Like

Den opprinnelige linken ser ut til å være fjernet. Du linker til http://web.archive.org/.
Generelt blir jeg veldig skeptisk til artikler som er fjernet fra nett.

3 Likes
1 Like