Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

16:14Øystein David Johansen

1997 DØDE I USA

Nesten 2000 personer har mistet livet av coronaviruset det siste døgnet i USA, skriver New York Times.

Det er det høyeste antall døde på ett døgn i landet. Til sammen nærmer dødstallene seg 13.000.

1 Like

Jeg satser ikke mye på at denne krypto-grunderen og piloten med en legepappa plutselig har løst problemet som titusenvis av leger og forskere i store organisasjoner jobber døgnet rundt med å finne ut av. Og det var ikke Trump som nevnte klorokin først altså. Det var et titalls vitenskapelige studier fra Kina på legemiddelet lenge før.

3 Likes

Et svar på hvorfor noen takler Sars-Cov.2 viruset godt. Tidligere infeksjon med et av de vanlige coronavirusene som gir forkjølese benytter samme inngangsport til cellen.
Dette kan gi kryssimmunitet:

12 Likes
1 Like

Du kan lese denne som jeg synes forklarer de fleste legers syn på en god måte:

8 Likes
1 Like

Unlike the conventional method of admitting patients to the hospitals, Dr. Zelenko’s approach is to provide treatment to patients before their situation get worse so they don’t have to be admitted into the hospital. His approach has been so effective to the point that he has treated 900 coronavirus patients with 99.99% rate. His approach is to provide treatment to people so that they don’t have to be put on ventilators. His out-patient treatment regimen, which costs only $12 , is as follows:

1. Hydroxychloroquine 200mg twice a day for 5 days

2. Azithromycin 500mg once a day for 5 days

3. Zinc sulfate 220mg once a day for 5 days

Video

3 Likes
2 Likes

Flott artikkel Bra-britt, og det illustrerer problemene godt.

Alle ønsker mest mulig kunnskap om behandlingen, men jeg tenker at risikovilligheten må være tilsvarende slik den alltid har vært med medisiner. Skal man behandle hodepine, feks med Paracet, er akseptable bivirkninger mindre enn om man skal behandle inoperabel gallegangskreft. Og i korte trekk blir det tilsvarende risikovillighet mtp sikkerhet som må vurderes for et medikament om man skal bruke det for å vaksinere barn forebyggende eller man skal redde Boris Johnson hvis han skulle ende i respirator.

Og i samme gate er selvsagt omfanget av behandlingen. Skal hele jorda vaksineres, er det selvsagt ikke akseptabelt at halvparten etter et halvt års tid får varig lavt energinivå eller kognitive forstyrrelser.
Sikkerhet må være i førersetet !

Men det er derfor jeg synes man blander kortene litt i Dagens Medisin. For når man snakker om udokumentert behandling i Dagens Medisin f.eks i sammenheng med hydroksyklorokin så høres det ut for meg at de snakker om udokumentert behandling mtp på effekt.
Correct me if I am wrong, men snakker de om effekt og bruker det som et argument for sikkerhet blir hele diskusjonen uryddig, og kanskje litt uredelig.
Problemet med svineinfluensavaksinen var utvilsomt sikkerhet.

For hydroksyklorokin er jo utprøvd så man har både effekt og sikkerhetsdata fra det medikamentet, men på annen bruk.

Så selv om hydroksyklorokin kanskje er, eller kanskje ikke er effektivt på COVID-19 , så er risikoen når man tenker sikkerhet ikke så stor. Både fordi man allerede har data på sikkerhet, dette er et utprøvd medikament og man har safety profil, og fordi dette ikke skal brukes på “hele jordas befolkning”, men kun på de som er Covid-19-syke.
Jeg mener at derfor at det er en enorm forskjell på hvor en vaksine står i dag og hvor hydroksklorokin står i dag mtp tiltenkt bruk.
Snakker Dagens medisin om udokumentert sikkerhet på COVID-19 pasienter mtp hydroksyklorokin, og ikke effekt så er selvsagt ikke min kritikk berettiget.

Forøvrig er jeg helt enig med Preben Aavitsland når han i den artikkelen sier at:

" som Folkehelseinstituttets talsperson, Preben Aavitsland, uttrykte det: «Enhver strategi mot dette viruset er et eksperiment. Dette er ikke kartlagt territorium».

For jeg husker jeg satt med åpen munn og vantro når Preben Aavitsland for en mer enn en måneds tid siden sa på TV2-nyhetene sa at “jeg synes vi bruker for mye ressurser for tidlig”.

Mitt tips er at New Zealand og Taiwan ender med å komme bedre ut av det enn Spania, Italia og kanskje US, selv om jeg gjerne ser at Sveriges strategi skulle vise seg å totalt sett bli den beste (hvem vil ikke det!).
Og jeg tenker at å bruke hydroksyklorokin og antibiotoka kanskje ikke er så dumt, eller noen dum strategi hvis man vurderer risiko.

10 Likes
1 Like

og FHI mener at regjeringen gjør feil

3 Likes
2 Likes

Med tanke på kritikken i Dagens Medisin artikkel om bruk av udokumentert legemidler, så er det også en nyttig regel å bedømme folk etter handling, og ikke hva de sier.

Denne er sikkert postet før, men illustrerer mitt poeng

"Ryktene om at hydroksyklorokin, som selges under navnet Plaquenil, kan fungere som forebyggende medisin mot koronaviruset og mot selve sykdommen covid-19 har svirret i fagmiljøet lenge.

Dette har ført til at norske leger har skrevet ut denne medisinen til seg selv og sine familier."

Mitt tips er at leger også er opptatt av sine nærmeste, og at de er i stand til å gjøre en bedre vurdering av legemidler enn folk flest.

1 Like

Disse legene som skriver ut plaquenil til seg selv og familie bør få en smikk på fingeren. Det er ikke lov. Håper de får en reaksjon

4 Likes

22 min ago

FDA sends warning letter to company for marketing “fraudulent and dangerous” coronavirus treatment

From CNN Health’s Wes Bruer

The US Food and Drug Administration has sent a letter to a firm marketing a product that falsely claims to “cure, mitigate, treat, prevent, or diagnose Coronavirus and/or Covid-19 in people,” according to a press release from the agency.

The letter was sent to Genesis II Church of Health and Healing and multiple websites associated with the firm. It targeted the “Miracle Mineral Solution” – a chlorine dioxide product – which was marketed as prevention and treatment for coronavirus.

The FDA has issued previous warnings that chlorine dioxide poses a significant risk to health and is not shown to be safe and effective for any health use.

“The sale of these products can jeopardize a person’s health and delay proper medical treatment,” FDA Commissioner Dr. Stephen Hahn said in a statement. “We continue to take action and keep up our efforts to monitor for fraudulent treatments during this public health emergency and remind the public to seek medical help from their health care providers.”

The recipient of the warning letter has 48 hours to provide documentation that misleading claims have been corrected, along with outlining what steps are being taken to prevent future recurrences. Failure to do so “may result in legal action, including, without limitation, seizure and injunction,” according to the letter sent Wednesday.

CNN has reached out to Genesis II Church of Health and Healing for comment.

[23:14] VG (https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e8e3eafbdf0ca0011fbd99f)Øystein David Johansen

OVER 14.000 CORONADØDSFALL I USA

Dødstallene etter coronaepidemien i USA har nå overgått 14.000 ifølge CNN. 1858 personer har mistet livet det siste døgnet, skriver CNN som siterer John Hopkins Universitys tall.

1 Like

De færreste leger har tross alt gjort dette.

klorokin kan ha farlige bivirkninger, og har et snevert terapeutisk intervall med stor individuell variasjon i farmakokinetikk. Man har selvfølgelig lite god data på bivirkninger i covid-19 pasienter eller pasienter med ARDS, eller for den sakens skyld i respiratorpasienter.

Vi mangler evidens for effekt.

Det kan godt hende, flokkimmunitet blir det ikke i Norge med det første, men det er jo bra at man har hatt en effekt av tiltakene og har situasjonen under kontroll nå.

Antibiotika kan være indisert for å forebygge en dødelig toppinfeksjon, liksom ved andre alvorlige respiratoriske virusinfeksjoner.

For tidlig å gjøre opp regnskap med noe som helst. Fasit blir vanskelig å få også på flere års sikt pga. ulike forutsetninger og mange usikkerhetsfaktorer.

Jeg håper i likhet med alle andre at klorokin skal vise seg effektivt, men mye pseudovitenskap foregår nå. Vi får se når bedre studier foreligger.

5 Likes

Mye snakk om klorokin, men lite om Sink.
Hjelper vel lite om man er sink-fattig.

1 Like

Med dagens tolv meldte dødsfall, som er det samme som i går, passerte vi et tresifret antall døde. Totalt 101 dødsfall…
250 er innlagt på sykehus, trettien færre enn i går. Det ligger åtte færre enn i går i respirator, totalt sytti. 119 nye smittede, det er 139 færre enn i går.
Fjorten færre sykehusansatte er smittet, totalt 504.
118.077 testede, det er 4.171 flere enn i går.
Antall sykehusansatte i karantene fortsetter å synke.

2 Likes

Er skrevet en del allerede:

2 Likes

Beware of the second wave of COVID-19 - The Lancet
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30845-X/fulltext

2 Likes