Viruset vil trolig spre seg (i bølger) frem til verden når flokkimmunitet enten gjennom vaksinasjon eller at mange nok (60%) blir naturlig immune etter smitte.
A-symptomiske personer er i fokus nå…
Tenker på det selv når jeg er ute og sykler, løper eller går, men det må jo være stor forskjell på å puste og det å hoste eller nyse.
“When someone during a run breathes, sneezes or coughs, those particles stay behind in the air. The person running behind you in the so-called slip-stream goes through this cloud of droplets.”
Kanskje pese er noen hakk verre en hvile-puls-pusting, men tenker at å sykle inn i en nyse-sky er det desidert verste man kan utsette seg for.
Artikkelen du linker opp forklarer jo også hvorfor munnbind burde vært påbudt i butikker og på kollektivtransport. Hoster eller nyser noen i nærheten av deg på bussen som er coronasmittet så tror jeg du har veldig gode sjanser for å bli smittet.
252 koronainnlagte på sykehus – to flere enn onsdag
The genes!!
Aftonbladet :
- Bekräftat smittade i Sverige: 9 141
- Dödsfall: 793
Källa: Folkhälsomyndigheten.
(Uppdaterat 9 april klockan 14.02)
- Så många får eller har fått intensivvård: cirka 722
Källa: Svenska intensivvårdsregistret.
(Uppdaterat 9 april, klockan 13.21)
Fra VG
14:01Andreas Løf
106 NYE CORONADØDSFALL I SVERIGE
I alt 106 nye coronadødsfall er bekreftet i Sverige det siste døgnet. Det viser ferske tall fra Folkhälsomyndigheten.
Dødstallet er det nest høyeste i bekreftet i løpet av et døgn siden epidemien startet.
I alt har 793 mennesker dødd som følge av coronaviruset i Sverige. Totalt 9141 er smittet. 471 mottar intensivbehandling. Kun 97 av de døde i Sverige er under 70 år.
Statsepidemiolog Anders Tegnell sier utviklingen globalt er som ventet.
– Antallet smittetilfeller globalt stiger som ventet til nesten 1,5 millioner tilfeller totalt og nesten 90.000 døde. Andelen av dette som skjer i Europa minker noe, en trend vi har sett de siste dagene, sier han.
Han sier Sverige har gjort en første innledende undersøkelse av immunitet i Stockholm, der epidemien har rammet verst.
– 773 i Stockholm ville delta i undersøkelsen. Der fant vi at et mindre antall som bar på viruset. Det er ikke slik at det betyr at 2,5 prosent av Stockholms befolkning har viruset, men at de hadde viruset da vi gjorde undersøkelsen. Man bærer på viruset i om lag fem dager. VI håper på å legge dette inn i ulike modeller for å se hva man kan tro om antallet smittede i Stockholm.
To flere: sgs uendret.
Hvis det er to færre: det går rette veien.
Av og til er det greit å bedra seg selv.
Blir interessant å se hvordan vi ligger an om 3-4-5 uker.
Det går veldig fort mot ferie!
Jeg skal utrolig nok ikke ha ferie før se siste fire ukene i skoleferien i år. Kanskje flaks. Kanskje det går an å ha en slags ferie innenlands da. Jeg tar ingenting for gitt.
Og jeg er fortsatt frisk, tilfreds og takknemlig.
Også svenskene har fått et lass med falske piratmasker til bruk for helsepersonell. Ikke bra.
Hvordan har corona-“katastrofen” så langt påvirket dødstallene i Sverige sammenlignet med tidligere perioder?
Svar: IKKE I DET HELE TATT.
(at tallene stuper stuper i april skyldes at det er lagg i rapporteringen).
Som jeg har sagt tidligere kommer denne såkalte epidemien med all sannsynlighet til å ikke engang utgjøre et blipp på statistikken. De som dør av dette er i overveldende hovedsak mennesker som hadde dødd i løpet av svært kort tid uansett.
Hentet fra:
Har du tilsvarende for Italia og Spania?
Kanskje den såkalte pandemien ikke har påvirket dødstallene der heller?
Aner ikke. Har ikke statistikk derfra.
Men Sverige har klokelig valgt å holde samfunnet åpent og kjøre så lite tiltak som mulig. Hvis dette viruset hadde vært så farlig ville man vel sett litt effekt av det.
Sverige gjorde for en gangs skyld rett. Vi skulle holdt samfunnet åpent slik som de gjorde.
Det er sikkert like greit å ikke lete fram statistikken på Spania og Italia, det kan jo potensielt gi et annet inntrykk enn tallene for Sverige.
Tviler jeg sterkt på. Hvis du klarer å finne tall på det så er jeg interessert i å se på det.
Jeg tar deg på ditt ord. Det er ingenting som tyder på at antall dødsfall har økt den siste tiden i Spania og Italia.
Det er ikke noe vits å gidde å lete opp statistikk på det, jeg tar det du sier for god fisk.