Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Men det er jo ikke så rart når grafen din tydeligvis ikke har data fra etter 30. mars, og det da var kun 146 svensker totalt som hadde strøket med pga. COVID-19. Og den dippen du ser 28 mars er faktisk fordi det ikke ble rapportert noen COVID-19 dødsfall den dagen…

Vent til den er oppdatert til og med 7. april, så skal jeg love deg at du ser et utslag.

2 Likes

De har slike perioder i Spania og Italia. Spesielt i Italia er det helt vanlig at krematoriene ikke strekker til og Forsvaret må trø til å kjøre kolonner med døde rundt til nabobyene.

8 Likes
1 Like

De som klarer å tenke litt lenger enn nesa rekker, forstår at ting vil jevne seg ut i løpet at kort tid.

Sannsynligvis har det dødd flere i løpet av kort tid enn normalt i Italia og Spania, men det vil med all sannsynlighet igjen medføre at det vil dø færre enn normalt i månedene som kommer.

For øvrig begynner det der MEN HVA MED ITALIA-argumentet å bli rimelig tynnslitt. Vi er ikke Italia.

Fant du statistikk allikevel? :wink:

1 Like
1 Like

Skrev feil, skulle stå “sannsynligvis” ikke “naturligvis”.

1 Like

Hvis du bytter ut måneder med år, så stemmer det jo naturligvis. SSB-forskerne mener at et offer for COVID-19 i gjennomsnitt har 11 år igjen å leve. Mitt regneark sier 14,2 år.

Neppe et antall år du heller vi si er ubetydelig når du blir litt eldre…

5 Likes

https://www.euromomo.eu/index.html

The latest pooled estimates from the EuroMOMO network show a steep increase in excess all-cause mortality overall for the participating European countries, related to the COVID-19 pandemic.

image

1 Like

Selvsagt jevner det seg ut. Det betyr da fint lite om det dør 500 eller 10000 i Norge. Bare det ikke er i mitt nærområde eller blant min familie.
Vi får se, men fakta er at antall innleggelser på sykehus har gått ned/vært stabilt, det er få dødsfall, det er ikke i nærheten av at en må foreta utvelgelsen om hvem som skal få hjelp.
I Sverige begynner det å bli rimelig ubehagelig å bo på institusjon, jeg hadde vært engstelig hvis jeg hadde hatt nær familie på institusjon i Sverige nå.
Men mange ser ut til å synes at livet er lite verdt etter 70-80.
Vil tro at endel endre oppfatning når de passerer 40-50-60…

5 Likes

Et par av mine besteforeldre ble godt over 90 år, og bodde på institusjon de siste årene av sitt liv.

På slutten var de så senile og demente og multisyke at det bare var trist. I likhet med svært mange andre på den alderen som bor på institusjon.

Det er disse som er i faresonen for corona.

1 Like
  1. mars ja, da var det registrert fem offisielle døde, og 110 døde totalt, med det høyeste dødstallet så langt den 27. mars, med 28 døde.

Siden den gang er dagen med det høyeste dødstallet 07. april, med 114, altså over fire ganger dødstallet den 27. mars, og sannsynligvis høyt nok til å hoppe ut av coordinatsystemet de påfølgende dagene. Vel verdt å merke seg er at dette bare såvidt har begynt.

Fra: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

1 Like

Det blir liv i tråden når @Pablo er ute fra karantene igjen da :rofl:

6 Likes

Venter spent på at @Pablo skal komme med noen kommentarer til tallmaterialet som noen har tatt seg tid til å lete frem som tilsvar til hans innlegg.

2 Likes

Stockholms Län hadde 2.344 millioner innbyggere i 2019.

Det vil si nesten 23% av innbyggerene i Sverige (10.23mill).

Hittil har de hatt 486 dødsfall fra Covid-19.

Totalt i Sverige har det vært 793 dødsfall fra Covid-19.

Det betyr at i Stockholms Län er det 2.6 ganger høyere dødstall enn i hele Sverige.

Om vi trekker tallene fra Stockholms Län ut, så har resten av Sverige 7.89mill innbyggere, og 307 dødsfall fra Covid-19. Da har Stockholms Län 5.25 ganger høyere dødstall enn rest-Sverige.

Jeg fant dessverre ikke tallene for Stockholm by, annet enn innbyggertallet, på 974000 men da tror jeg det virkelig begynner å bli stygt.

Hvordan tror dere den sammenlignende grafen Pablo viste til lengre oppe, vil se ut for Stockholms Län, for ikke å snakke om Stockholm by?

2 Likes
5 Likes
3 Likes

BORIS JOHNSON ER UTE AV INTENSIV

Den britiske statsministeren Boris Johnson får ikke lenger intensivbehandling for coronaviruset, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Tilstanden hans vil bli nøye overvåket gjennom den videre behandlingen.

– Han er ved svært godt mot, sier en talsperson for Downing Street ifølge Sky News.

Johnson testet positivt for covid-19 den 27. mars og hadde først milde symptomer. Mandag denne uken ble han flyttet til intensivavdelingen ved St. Thomas’ Hospital i London.

Den britiske regjeringen har blitt ledet av utenriksminister Dominic Raab etter Johnsons innleggelse.

2 Likes

hmmmmmmmmmmmmmmmmm… :thinking:

5 Likes