Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Utbruddet startet jo i Desember, så vi er snart oppe i 3 måneder med utbrudd og 2 måneder med skikkelig fokus på det.

Man ser vistnok noe effekt i noen pasienter med behandling allerede og kina var ganske raskt ute med at de regnet med vaksine innen 3 måneder.

Eller 2 år

Still, McLellan thinks a vaccine is likely about 18 to 24 months away. That’s “still quite fast compared to normal vaccine development, which might take like 10 years,” he said.

1 Like

WHO sa vel 18 mnd også. Alt de kan gjøre for å begrense smitte, vinner liv

Viruset virker og vaere umulig og stoppe, fordi ekspertene paa omraadet sier at kun 1/3 fanges opp og telles. Med andre ord vil det vaere mange smittebaerere som ikke fnges opp av systemet.

Må slutte å se så mørkt på det.

Her får vi løst flere av de store problemene verden står overfor.

1. Overbefolkning - Folk dør - Som med bøffelflokken så vil de syke ryke først
  2. Forurensing - Folk dør - Forbruk går ned
  3. Pensjonsbølgen - Folk dør - Fjerner pensjonsforpliktelser

Når det roer seg skal samfun bygges opp :slight_smile:

Pust med magen. Dersom trenden fortsetter vil vi nærme oss 0 nye per dag om en uke eller to :+1: :sunny:

Screenshot 2020-02-21 12.40.50

8 Likes

Verden lever med en mengde farlige virus og parasitter, uten at vi lammes fullstendig av det, Vi lærer oss å ta forholdsregler. Tenk en parasitt som malaria, tar fortsatt bortimot en halv million liv årlig.
For ikke å snakke om alle som ryker på coronas fetter, den vanlige vinterinfluensaen.

1 Like

Denne tråden skaper en indre konflikt hos meg. Fra å vurdere å kjøpe meg en bunker og preppe Murica-style, til å ikke være særlig bekymret det neste øyeblikket.

9 Likes

Even44, det er forsaavidt riktig, men man ser ikke legestanden setter paa seg romdrakter, eller land stenge ned hele byer eller store omraader pga. av disse.

den senkningen i Nye jeg lurer på hva den koster, hvis man antar at det er effekten av å stenge fabrikker, holde folk hjemme etc.

Det er fantastisk og nødvendig innsats, men er andre land i stand til og til og med villige til dette?

Du har et poeng. Men antar det har noe med at det var et nytt virus med stor grad av usikkerhet omkring smittegrad og alvorlighetsgrad, og at man kanskje så en mulighet til å stanse det i en tidlig fase.
Og det smitter lett, og er alvorlig for noen grupper.

Prøv å fortelle folk du har norovirus i ett kontorlandskap, skal du se folk tar sine forhåndsregler da også. Som regel får man beskjed om å komme seg hjem snarest.

Poenget er: vet man det er risiko for å bli smittet så bruker man egnet utstyr eller forhåndsregler for å unngå å bli smittet. Enig i at det ser litt voldsomt ut, men det gjør nytta si.

Du burde prøve å lese tråden med chi mutet, blir en god del mindre støy og litt mer relevante fakta.

6 Likes

Har du ein link på det?

Det er det heldigvis ingen som er uenig i.

Men det blir jo ikke en bunkers av det :wink:
Jeg har selv slått meg mer til ro med de data som har kommet nå siste uken. Men klart en mnd pluss med 400m mennesker i isolasjon gjør noe med produktiviteten der borte. Det vil få konsekvenser, men mest sannsynlig lokalt.

1 Like

https://www.worldometers.info/coronavirus

Ser Italia har krøpet opp +5, og Japan +14 smittede.

I tillegg dør ytterligere +2 i Iran, +13 smittet i Iran. 4 av dem i Teheran!:slightly_frowning_face:. Lei meg på vegne av mange persere. Dette ser ikke bra ut.

USA +12 er det fra Diamond Princess, muligens disse telles opp i landene de ankommer?

Land der det spises med hendene, og flere av samme matfat, bør vel være eksponert for høyere smittetakt.

USA har en * ved navnet som betyr inkludert Diamond Princess. Japan er uten Diamond Princess… Det gjelder for andre nasjoner og tror jeg.

BEIJING (Kyodo) – China’s health authorities have admitted that people may contract the pneumonia-causing COVID-19 coronavirus by inhaling small virus-containing particles floating in the air, or so-called aerosol infection.

Sier litt om hvor sykt smittsomt dette er. Trenger ikke være i nærheten av en smittet person for å bli syk med andre ord