Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Link?

Ligger noen linker i denne tråden, blant annet. Et par uker gamle, fra Kina.

1 Like

Slapp av Chi, dette viruset kan ikke stoppes.
Like greit å bli ferdig med det og slutte med alle smittehindrende tiltak.
Så får vi som skal dø like gjerne dø nå i stedet for å vente til høsten.
Om økonomien også knebles vil det føre til flere dødsfall

1 Like

Nei takk. Jeg har folk med diabetes i familien. Har ikke lyst å trille døds-terningen for dem. Ønsker heller at myndighetene skal slutte med denne nissetilnærmingen til influensa og faktisk ta dette seriøst.

3 Likes

Men seriøst, tror du det kan stoppes?
Kanskje forsinkes litt, men spredningen i Iran viser at det er fullstendig ute av kontroll, hvilket du selv har påpekt.
Vi har det her til høsten, om ikke før.
Så litt om de økonomiske følger, slik jeg ser det.
Fremdeles i noen uker vil man forsøke å stoppe spredningen ved karantenetiltak.
Dette vil kjøle ned økonomien og føre til kursfall.
Så kan du, i et nokså smalt tidsvindu, cashe inn shorten din.
Spå snart verden ser at dette ikke kan stoppes så vil økonomien ta seg opp igjen.
Verden tåler godt en reduksjon i folketall på 0.5%-4%, spesielt så lenge det er de gamle og svekkede som dør.

20% av de registrert smittede blir alvorlig syke.
Skal alle få behandling ? Det rapporteres også om at noen kan bli smittet om igjen.
Hva er da dødligheten ??

Nei , la oss håpe at det snarlig kommer en vaksine. Men jo lenger det går før vaksine er på plass. jo vanskeligere blir det å utrydde viruset.
Må hele verden vaksineres ?

1 Like

Nesten hele verden vil smittes, og etter det er de på sett og vis vaksinert.
Men du virker ung og troskyldig.
For deg er da da neppe noen fare ved å bli smittet.

Jeg håper det kan forsinkes om man er flink og intelligent. Det vil koste :moneybag::moneybag:, men det er da bedre enn å gi :+1: for å drepe X antall unødvendige liv?

Jeg håper man kan forsinke her i Skandinavia hvertfall til vaksine kommer.

Da undervurderer du massivt den kosten og belastningen det at store deler av befolkningen blir alvrolig syke vil være. En kollaps av helsevesenet feks vil få uante konsekvenser. Samfunnet vil skjelve i sin grunnmur.

Nå ber du for din syke mor.

Vask dere på henda og hold dere hjemme i noen dager, ok?

Smartinger… har de aldri sett en skrekk eller katastrofefilm i hele sitt liv eller?? What can possibly go wrong!? Oops…

1 Like

Noe å lære av:

https://seekingalpha.com/article/133636-1918-spanish-flu-and-the-market

Så lenge man er flink med håndhygienen (vasker hendene grundig i minst 30 sekunder) og passer på kontaktpunkter når man reiser kollektivt og er ute blant folk, så bidrar man veldig mye til å sinke/hindre spredning. Tar du kollektivtransport til jobb, så kan det være lurt å f.eks. dra litt tidligere, slik at du unngår den verste rushen. Jo færre mennesker på bussen, jo bedre :slight_smile:

Vi har allerede nå iverksatt hygieniske tiltak på jobben, da vi jobber med mennesker som har (svært) nedsatt immunforsvar og dårlig helse generelt.

5 Likes

Ser ut som USA tar grep, og er føre var:

Vi ser Corona viruset vokse kraftig i flere land. Samtidig som kinerserne lyver saa det renner av de.

:crazy_face::crazy_face::crazy_face:

Men Covid 19 i kontekst Long investering. Hva har dere gått for. Etter jeg gikk ut av NEL tok jeg litt Navamedic og Techstep. Tror disse må være de beste + kandidatene?