Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Det er fullt mulig, aksjemarkedet liker ikke usikkerhet. Det er bare fremtoningen din med stort fokus på egne antakelser som jeg finner noe merkelig, du minner meg om en annen figur som hadde en tendens til å bli sykelig opptatt av da enkeltaksjer med de samme autistiske egenskapene, ekstrem😉

1 Like

https://www.bloomberg.com/graphics/2020-wuhan-novel-coronavirus-outbreak/?sref=4ZGeBqkb&utm_source=twitter&cmpid=socialflow-twitter-business&utm_content=business&utm_campaign=socialflow-organic&utm_medium=social

:face_with_monocle:

Det du skriver er jo direkte feil. Du har ikke peiling. Ikke kom her som en bedreviter når du ikke følger med i det hele tatt…

22 ganger mer dødelig er et rimelig estimat nå. Men det kan variere fra 5 til 50 ganger mer dødelig.

4 Likes

Først påstår du samme dødelighet på influensa og Covid, så begynner du med kallenavn og synsinger om min bruker.

Det er mange som tror verdens børser vil korrigere i nær fremtid. Det må være helt ok at jeg tror det samme. For ordens skyld, hva vi skriver på dette forum klarer ikke flytte indeks.

2 Likes

Dagens tall :
Antall smittede = 78817
Antall døde = 2462
Antall friske = 23232

Dødsrate :
Antll døde / antall smittede = 2462/78817 = 3,12%
Dette tallet er feil av 2 grunner (Det tar tid å dø. Mange flere av de smittede vil dø. Tallet skal derfor være høyere. På den annen side er det flere smittede som ikke er registrert. 3,12 er derfor et greit utgangspunkt)

Dødsrate 2 :
Antall døde / (antall døde + antall friske)
2462 / (2462+23232) = 9,6%
Dette tallet faller for hver dag.
Den endelige dødsraten er derfor trolig nærmere 3,12% enn 9,6%
Anta det endelige svaret vil bli 2,5-4%
Det er 25-40 ganger mer dødelig enn influensa (0,1%)
Det rimer med tiltakene som er iverksatt.

I tillegg til de 2,5-4% blir mange flere alvorlig syke. 10% ?
Dette vil bli enormt kostbart.
Jeg kan ikke se hvordan vi kan unngå et skikkelig krakk.

2 Likes

Det som bekymrer nå er først og fremst Sør-Korea situasjonen, veldig sterk stigningstakt der nå.

President Moon Jae-in raised the alert level to maximum (Level 4: Serious) thus empowering the government to lock down cities and restrict travel. “ The coming few days will be a critical time for us ” he said in an emergency meeting.

6 Likes

Ser innom her i ny og se … orker ikke diskutere opp og ned , men kan dele noen tanker :

Når det snakkes om hvor dødelig det er … er da ikke letteste måte og se dette på, ved og se På closed cases ? Da har man jo status etter “målgang” ?

Merker meg også at critical condition kryper sakte oppover :face_with_monocle: tror man skal passe på litt i markedet iallefall … jeg personlig er kun sporadisk inn og ut av noen aksjer på dagtid nå , og sitter mest safe på sidelinja … det vil kanskje også bety at jeg går glipp av noe opptur , men for min del syns jeg d er best slik …

2 Likes

Ja, helt klart en av de enkleste måtene å se det på.

Selvfølgelig er det også veldig upresist, -men det er i all fall enkelt. :slight_smile:

2 Likes

Jeg tror han snakket om % critical. Den er oppe på 22%. Ny rekord i absolutverdien av antal critical kommer nok senere i uka når tallene for alvor begynner å stige for Japan, S Korea, Iran, Italia osv…

Capture vv

Denne jeg tenkte på ja …

Greit å tenke seg at de mildeste tilfellene aldri blir registrert også, så mange smittede som fort blir friske aldri havner i statistikken

4 Likes

Ja det er svært usikre tall. Det vil være mange som ikke blir registrert. Tallene fra Kina er jo ekstra usikre pga det politiske også. Så det er alt for tidlig å fastslå noen dødlighet, men vi vet at Korona har vesentlig høyere dødlighet enn vanlig influensa og er like smittsom.

2 Likes

Dette er fra 17 februar.

Grunnen til såpass økning i kritisk prosentvis er jo i stor grad pga stor nedgang i personer med milde symptomer.

Ser man på closed cases ser man også en forbedring der siden 17 februar.

2 Likes

Litt nytt om spredningen.
Dette blir nok umulig å stoppe, men kan nok bremses i påvente av medisin og vaksine.

Codogno
“It’s a ghost town, it’s horrible for us,”

https://www.thelocal.it/20200223/inside-the-italian-ghost-town-shuttered-by-coronavirus

Veneto og Roma
But Sky Italia later said the number of confirmed cases in Veneto had jumped to seven. Two Chinese tourists are still being treated for the virus in isolation in Rome.

https://www.thelocal.it/20200222/bre

Linker denne litt eldre rapporten om dødlighet også:

Roma? Helvette, mamma er der, eg forventa å være smitta på neste søndagsmiddag.

Går all inn short og reiser til Oslo på smittetur 3. Mars.

3 Likes

Folk gjør sånt. Akkurat som en prostituert med HIV.

Ser VG skriver Venice Carneval er avlyst nå de siste dagene før finale. Synd at det har vart fra 8 Feb da dette øker smittefaren til resten av verden. Slutten skulle vært på Tirsdag 25 feb. For ordens skyld, Venice carneval er omtalt som verdens største fest. Mange millioner deltagere fra hele verden.

1 time og 30 min i bil fra Lombardia regionens grense til Venezia.

DN skriver og. Fotball kamper utsatt, karneval avlyst og moteuke i Milan flyttes/utsettes…