Dagsrevyen ja, tror det er minst 5 år siden jeg så på den
Men jeg har betalt lisensen helt frem til i fjor.
Begynt igjen i år da
Lurer på hva som skjer i S Korea. 4 døde, 18 recovered. Det er en fatalityrate på 18%. Enten er det sykt mange som er smittet og utenfor kontrol eller så har viruset mutert. Altfor mange døde hvertfall.
Dvs det er en merkelig lav spredningsfare? I motsatt fall, så er jævli mange smittet, med mildere /normale symptomer, som blir friske av seg selv og ikke havner i statistikken.
Det var noen her som mente cfr var 50% i startfasen ved å benytte den metodikken du viser til.
Man kan dø på ett blunk, samtidig kan det ta mange uker å bli frisk. Dødsfall oppstår gjerne før man ser mennesker friskner til.
556 smittet, 4 døde. 0.7%
Fresh from Bespoke’s Weekly Report on February 21, 2020, this graph of China’s CSI300 notes that – seemingly – not even the Chinese are worried about Covid-19.
Tror det begynner å bli fryktelig dårlig tid for å lukke short om det ikke virkelig tar av med spredning. Visse markedsegmenter kan bli kortvarig berørt naturlignok, men vil tilbake til normalen når/om dette blåser over, noe det kan se ut til å gjøre.
@Paddy80, det siste jeg kunne tenkt meg gjøre av mange grunner. 5% ned til uka eller litt mer reltivt bankers.
Jeg leser noe helt annet ut av situasjonen enn deg. Men håper jeg tar feil, og du har rett. For meg ser det nemlig ut som en pandemi er i utvikling.
South Korea Reports 123 New Coronavirus Cases; Italy Declares State Of Emergency:
While China is fabricating daily updates to calm the population, the coronavirus pandemic is spreading around the globe with clusters in South Korea, Japan, Iran and now, Italy.
Pandemi, sykdom som rammer svært mange mennesker og brer seg ut over et meget stort geografisk område, for eksempel flere verdensdeler.
Pandemi har vi vel egentlig hvert år da, med tanke på vanlig influensa. Men siden det er en årlig hendelse med stort sett samme virus i forskjellige mutasjoner så teller det ikke.
For info vil ca 1760 stk dø av vanlig influensa i dag. Siden denne tråden ble startet
har ca 56 000 mennesker mistet livet pga vanlig influensa på verdensbasis.
Har vi denne diskusjonen fortsatt? Lancet kaller COVID for SARS 2 og dødeligheten er vel minst 20 ganger høyere enn influensa. Det er ikke det samme uansett hvor stor Long posisjon man har.
Nei, det er det ikke. Jeg vil tro det er omtrent samme dødelighet som vanlig influensa, men at såpass mange som blir smittet blir friske igjen uten legebesøk. For det er en jævlig spredningstakt på viruset ikke sant? Eller?
Vi har ikke immunitet mot dette viruset og utsatte grupper kan heller ikke vaksinere seg. Spredningstakten (‘r naught’) og dødelighet kan også være høyere enn i vanlig influensa. Følger først og fremst med da jeg tror dette vil ryste markedene. Sitter ikke short, men med cash
Hvorfor skulle det være merkelig?
Må da være grenser for hvor mye man skal snakke om dette viruset.
Hvordan er dødeligheten sammenliknet med SARS?
SARS hadde dødelighet på10%.
De mest vitenskapsbaserte anslagene så langt for Covid-19 angir fra 0.5% til 4 %.
WHO anslår 2%.
Sesonginflensa ca 0.1 % av de infiserte.
Spanskesyken 1%-3%
Fordi det nå har begynt å spre seg utenfor Kina. At italienske myndigheter oppfordrer over 50 000 om å holde seg innendørs mener jeg er mer nyhetsverdig enn sandfaste nordmenn på Granca. Ville høre hva andre her på forumet tenker
Einig.