Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Du har ikke sett alle justeringene de gjør skjønner jeg. Må lese litt om metoden de bruker da vettu. Det begynner å komme mange rapporter nå. De som har kommet til nå havner rundt 2,3% +/-. Så antar de at tiltakene hjelper med å få ned prosenten.

Det er jo ikke slik at når de målte dødeligheten til influensa så hadde de registrert alle syke da heller. De har metode for å justere tallene.

1 Like

Vel, Dr. Anthony Fauci, director of the National Institute for Allergy and Infectious Diseases er vitterlig ikke enig: “So I would think at tops it’s 2% and it likely will go down when all the counting gets done to 1% or less. " Det må gjerne komme rapporter som perler på ei snor for min del. Poenget er feilmargin og den vil være betydelig på dette kaotiske stadiet.

2.3% er langt bedre enn jeg fryktet. Da blir det ikke så ille.

Langt flere enn 2,3% blir kritisk syke. Så er spørsmålet om det er noen vits i å overleve hvis man har fått nyresvikt eller ødelagte lunger ?

Det byder meg litt i mot å si det, men folk dør etter et relativt kort sykeleie og det er først og fremst pasienter med eksisterende sykdommer eller gøy alder som rammes. Dvs, pasienter som hever pensjon. Net gain for staten at de går bort tidlig.

Dødeligheten for de under 40-50 er på noe sånt som 0,2%. I motsetning til de over 80 som har nesten 15% dødelighet.

Disrupsjon av handel, produksjon og reiseliv er det som vil kunne koste skjorta.

4 Likes

Det er ikke så enkelt, alle disse tallene avhenger av kapasiteten til helsevesenet.

Det er uansett ikke behagelig å banke hull på lungene. Frykt kommer av myndigheters rosemaling. Og myndigheters inngripen er det Eneste som kan begrense et utbrudd. Jeg er redd Norge kommer til å ta for lett på det.

3 Likes

Chaga pulver får du også kjøpt hos gymgrossisten. Kr149. 100gr :blush:

2 Likes

Det ble linket til en forskningsrapport for noen hundre innlegg siden.

De hadde analysert rundt 1 500 tilfeller i Kina såvidt jeg husker. Kommet frem til at dødeligheten var rundt 2%. Noen som har innlegget/linken? Finner ikke igjen.

Thelancet?

https://www.thelancet.com/

1 Like

Interessant og urovekkende artikkel fra november 2019 (før utbruddet startet):
https://thenativeantigencompany.com/coronaviruses-the-next-disease-x/

Utdrag fra artikkel:

  • In this blog we explore why the human coronaviruses might be the next Disease X and introduce our new range of coronavirus reagents.
  • The genetic makeup of the coronaviruses facilitates frequent mutation and recombination events that allow antigenic drift [13]. This makes CoVs particularly adept at jumping to new species and they have shown to be exemplary spill-over pathogens
  • In addition to not being particularly fussy about their hosts, CoV mutability also means that they may not be recognised by the immune system on subsequent CoV infection. As the immune system is unable to recognise these strains and mount an effective response, infections by CoVs like MERS/SARS have tended to be severe and cause significant mortality as a result.
  • Moreover, despite advice to the contrary, many probable case patients travelled during the MERS and SARS outbreaks, and were largely responsible for driving its international spread [19], and it’s even been suggested that the enclosed conditions of aircraft, with recycled air-conditioning, have facilitated in-flight transmission [20].

**

Due to the emergence of global diseases in recent decades, ‘Disease X’ is used to refer to a yet unknown pathogen with pandemic potential (i.e. it’s the next big thing). Epidemiologists, scientists and healthcare authorities often speculate on what Disease X will be, though predicting it is challenging to say the least. Of the viruses commonly speculated to be the next Disease X, a new spill-over coronavirus frequently makes the rounds.

**
**

> Thanks to a combination of rapid evolution, lack of population immunity, cross-species transmission, nosocomial transmissibility and rapid air travel, the coronaviruses rightly deserve cause for concern

**

**

> The high case fatality rate, vaguely defined epidemiology, and absence of prophylactic or therapeutic measures against these novel viruses have created an urgent need for new countermeasures should an outbreak expand to pandemic proportions.

**

1 Like

Hmmmm - Corona er et alvorligt case, og skal tages meget seriøs med hensyn til den risiko den udgør for verdenen.

Men skal nu ej heller overdrives og ej heller forstår jeg de personer der KUN, siger, mener og skriver KUN - nævner og leder efter al det negative der kan findes på nettet omkring emnet.

Nej, det er IKKE lig med at jeg ikke tager risikoen for at det kan blive alvorlig, tværtimod…

Men som en lille modvægt mod disse finden af negative ting - vil jeg tillade mig at vise en lille positiv issue på nettet…

Sydkorea - 60 news cases - Sharp decline in new cases compared to previous morning’s report (of 161 new cases)…

Og jo, det er kun en enkelt lille brik i det store puslespil, men kan måske afstedkomme bare en lille smule tro på, at verdenen kan reddes…!

6 Likes

CDC i USA estimerer antall smittede ved en vanlig influensasesong på bakgrunn av innleggelser og behandlinger pga infuensasymptomer.

Det er heller ikke noen krav om registrering om man dør ved influensasymptomer med mindre man er barn. Dette blir igjen estimert blandt den voksne befolkningen utifra barn under en viss alder da dette er registreringspliktig.

Nå registreres kreti og pleti med tanke på Corona.

Med tanke på at det først nå popper opp bekreftede smittede i en hel haug med land, og en viss inkubasjonstid, så trenger man ikke tenke så mye for å skjønne dette allerede har sirkulert en stund. Hva dette gjør med forholdet på smittede vs døde kan vi jo bare gjøre våre egne tanker på. Men tidligere estimater på 10% osv tror jeg blir litt ekstremt.

Men frykten generelt kommer til å fortsette. Helt til man innser at det er ikke stort man får gjort med det. Det er bare enda et virus/sykdom vi fint må forohlde oss til. Som MERS, SARS, Svineinfluensa, sesonginfluensa, vannkopper, kyssesyke, ebola, kreft, diabetes, alzheimer,++++

1 Like

Vel, det kan fortsatt være “Disease X” som jeg viser til i artikkelen over. For øvrig en artikkel fra november 2019, altså bare noen uker før det hele startet.

Of the viruses commonly speculated to be the next Disease X, a new spill-over coronavirus frequently makes the rounds.

Jeg er enig med deg, men problemet er at det ikke er flust av positive nyheter nå…?

Som sagt tidligere flere ganger. Dette går nok helt sikkert bra til slutt! Folk flest her er først og fremst interessert i de økonomiske konsekvensene av viruset

ikke helt enig - selv om jeg selv tror vi er noget fra at have kontrol over corona så siger dødsraten fra. - https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-toll/ - følgende

24 Februar - 81 døde

Det er det laveste tal siden 6 Februar

Men enig i, at det er kendte tal, men det gælder begge datoer

Og helt enig i din tese om - at folk her først og fremmest er interesseret i de økonomiske konsekvenser

Jeg orker ikke diskusjonen igjenn om hvor reelle tallene fra Kina er…

Det er også derfor de fleste nå ser på statistikk utenfor Kina.

Anbefaler deg å se denne f.eks