Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd


Coronavirus Cases er summen av alle som har blitt registrert som smittet.
Deaths er alle som har dødd.
Recoevered er summen av alle som har fått diagnosen og så er friskmeldt.
Active cases er antallet registrerte smittede som fortsatt har diagnosen/smitten. (Coronavirus Cases - Deaths - Recoevered)
Closed cases er jo da døde + friskmeldte.

1 Like

Så i mitt hode og gitt de få tilfellene som er kommet relativt sett, så vil dødeligheten være på godt under 0.5% når man I TILLEGG får vaksine. In other words, bare en vanlig influensa som tar livet av de med dårlig helse og har liten eller ingen innvirkning utover ubehag for folk flest, som i denne fasen er noe verre å hanskes med da det ikke er en klar vaksine/behandling mot den for de få som trenger dette.

Jeg sier ikke noe på at dette ikke har noen negativ effekt og det økonomiske ser vi effekten av allerede nå, man kan få kjøpt gode aksjer rimeligere nå enn for noen uker siden :slight_smile: Når skal eventuelle short dekkes inn er umulig å spå, men at det kommer en fullverdig korrigering opp igjen er sikkert og da spørs det bare fra hvilket nivå. Jeg er så dum så jeg kjøper ed gode selskapene som tjener penger på disse nivåene, men jeg tar det pent da jeg ikke vet hvor lenge det synker før det snur.

Ser man har stor tillit til at Norge skal håndtere dette.

2 Likes

Det som skader økonomien vil ikke være sykdommen etter min mening, det vil være tiltakene. At for eksempel NOW stuper har jo med at folk ikke vil tørre å dra på ferie, kanskje man ikke en gang vil få lov. Følgelig vil det bli mindre behov for Olje der, osv. Så får dette igjen en del ringvirkninger. Selskaper med lav likviditet kan gå konkurs i denne prosessen. Når “pandemien” er over skal det en del til at ikke økonomien løfter seg igjen.

Dødsfallene vil føre til at penger overføres fra eldre mennesker til yngre via arv. Penger fordelt på færre mennesker er positivt.

1 Like

Dagens update fra Dr. John Campbell

Edit : snakker om forskning på spredringsraten

Det blir interessant å nå se Kinas respons når det er tydelig at viruset sprer seg som ild i tørt gress rundt om i verden. Da vil det komme ny smitte inn i landet utenfra på en måte de ikke kan kontrollere.

Det betyr egentlig at karantene tiltakene deres blir nytteløse og at disse kan legges ned, dermed kan de starte opp alt av industri igjen. Samtidig vil de sikkert gjøre dette på en måte som gir en mer utjevnet smittetopp slik at helsevesenet ikke overbelastes igjen, om dette i det hele tatt kan unngås.

Kina sin respons fra redaktør i propaganda avisen globaltimes.cn

Fikk akkurat update fra Kina nå. Back to work denne uka for de som har tilhold i Wuhu, anhui. Ikke så alt for langt unna Wuhan

4 Likes

De fleste kinesiske byer jeg har sjekket, ligger på rundt 75%-80% trafikknivå av normalen denne uken. Massiv endring fra sist uke.

4 Likes

Ild i rått gress kanskje?

At folk tager på arbejder er ikke ensbetydende med, at smittefaren er under kontrol; der er væsentlige økonomiske interesser på spil for de fleste kinesiske arbejdere - og ikke mindst virksomhederne.

1 Like

Hvis folk hadde vært redde/sett på det som sannsynlig å dø, ville de gått på jobb?

Hvis man ser på, hvilke udfordringer mange kinesiske arbejder står overfor i det daglige, så er dette efterhånden ved at være en detaljer, tænker jeg.

1 Like

Virker på børsene som det roer seg litt?

1 Like

VIX indeksen synker iallefall og futures er positive.

2 Likes

Ville ikke latt meg lure.

Noen virker jo fullstendig snøblind. Når alle faresignal lyste opp himmelen så er det liksom et lyspunkt at kinesiske slavearbeidere tar på seg bleier og går på ‘jobb’

2 Likes

Enig @Morti

Edit: passer vel best inn i Makrotråden , men var som ett svar til Morti :slight_smile:

Capture..

2 Likes

Er nok en fin dag/kveld å kjøpe Bear.
Tysk industriproduksjon falt allerede før Corona. Hva skjer når dette rammer hjertet av Europa?

@Pablo
Svarer deg her heller.

Jeg mente noen sa at influensavaksinen hele tiden utvikles. Og at den i fremtiden også vil dekke covid 19, samt at den allerede nå er oppdatert med svineinfluensa stoffer og nå virker mot det. Trolig var dette gjort året etterpå eller noe.