Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Jobbet med ei fra nord italia i dag. Det er ganske crazy å høre beskrivelsene av tiltakene og tilstanden der nede. Hun var bekymret for to besteforeldre og kunne beskrive unntakstilstand i Milans forsteder. Hun beskrev nord italias tilstand som en krise.

Andrehånds info om noen er interessert.

2 Likes

Folk er åpenbart mer forsiktige nå ja…

3 Likes

Finland og Pakistan dukket opp på worldometeret med Covid smittere. Nærme nå. Spørsmål om tid før vi også har smittede i Norge. Burde og kalle dette for pandemic.

1 Like

Norge har under 500 respiratorer. De fleste er allerede i bruk uten corona. Når man vet at 10-20% med corona vil trenge respirator sier det seg selv hva som vil skje.

2 Likes

10-20% er nok ekstremt overdrevet. Nå sier WHO at dødsraten er 0,7% utenfor Wuhan, dette er sikkert alle tall som bare kommer til å gå nedover.

3 Likes

Det er jo helt åpenbart at bamse har rett. Skulle ønske folk som Ikke har peiling lærte å holde kjeft eller formulere tullet sitt som spørsmål…

2 Likes

Så klart har vi behov for flere respiratorer, men trur du virkelig at 10-20% av smittede får behov for respirator? Er det tallet jeg kritiserer her.

1 Like

Med 5% er resultatet det samme, bare litt mindre.

Kun respirator til de under 50.
Og utsettelse av all elektiv kirurgi i narkose.

Ja som sagt. Han har rett. Det betyr at du ikke skjønner enkel prosentregning og bør innse at jeg preiker om deg over her.

Viruset har allerede ankommet de overbefolkede tullelandene i midtøsten som ikke har kontroll på noe som helst.

Uten at det er noe tegn på panikk der i gården.

Jeg tror den vestlige verden er mer mottakelig for massehysteri og panikk. En bieffekt av klimapropagandaen.

4 Likes

Du viste nettopp over her at du ikke vet hvordan influensavaksinen fungerer engang. Jeg tar dermed din kompetanse på epidemiologi med en stor klype salt.

2 Likes

Jeg kan lese.

Fourteen percent of confirmed cases have been “severe,” involving serious pneumonia and shortness of breath. Another 5 percent of patients confirmed to have the disease developed respiratory failure, septic shock, and/or multi-organ failure—what the agency calls “critical cases” potentially resulting in death. Roughly 2.3 percent of confirmed cases did result in death.

Dette er data fra Kina som er selektert for pasienter som tydelig er syke. Hvilken påvirkning trur du det har på tallmaterialet?

Jeg trur dog ikke Norge har nok intensivsenger og det er skrevet en del her tidligere at det er viktig å spre ut smittetoppen for å avlaste helsevesenet.

1 Like

Mange er “løsarbeidere”, selvstendig næringsdrivende (konsulenter, snekkere, rørleggere, drosjesjåfører, småbutikkeiere) etc. Når folk må senke aktiviteten og kanskje holde seg hjemme vil disse miste inntektene. De har gjeld.

Andre bedrifter er allerede på kanten av stupet. F.eks Norwegian.
Dette er ikke over ennå.

1 Like

Hva du tror trenger jeg ikke høre. Jeg har ikke skrevet noe uten riktig forbehold eller formulering.

Når jeg skriver at jeg ‘mener å ha hørt noe’ så ligger det i det at jeg er usikker. Med å skrive på den måten antar jeg at leseren skjønner det. Hva var feil med influensavaksinen?

Norsk folkehelseinstitutt sier jo mellom 8-26% en plass. Så 10-20% kan ikke være veldig overdrevet.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/notater/2020/notat-om-risiko-og-respons-2020-02-25.pdf&ved=2ahUKEwji-OT-2-_nAhUDkMMKHTThAzUQFjAAegQIBBAB&usg=AOvVaw1zdA0lK8td5co8aXCNqzzM

Jeg er av den mening at det opptil flere her som kan ta seg en bolle fra hysteriet. Minner meg om muttern når det nærmer seg en veps om sommeren.

2 Likes

Så lenge det er folk som tenker som deg, Paddy, vil børsene fortsette å falle.
Gi oss beskjed når du er overbevist. Da kan vi kjøpe aksjer igjen.

2 Likes

Logisk

1 Like

Ja, børsene når ikke bunnen før frykten er maksimal.
Så lenge flertallet tror det er en bagatell er vi langt unna bunn

1 Like