The sun
Ryktes at de skal ha en “hjemme hos” artikkel hos Covid 19
Er dette nevnt her i dag?
Det amerikanske Centers for Disease Control and Prevention (CDC) bekreftet onsdag det første smittetilfellet av coronavirus av ukjent opprinnelse, noe som indikerer en mulig spredning blant befolkningen i USA.
WHO
Dette er deres mulighetsvindu. Hvis dere tar aggressive grep nå, kan dere hindre folk fra å bli syke og redde liv, sier WHO-direktøren.
Han påpeker at disse syv landene må handle raskt.
NORGE
Vi tester ingen som kommer hjem til Norge. Hold 1 meter avstand og du er trygg.
Har ikke truffet noen i Real Life som er bekymret. Jeg føler meg som et utskudd akkurat nå. Skulle ønske jeg var dum. Den følelsen har jeg desverre alt for ofte.
Hvordan er det med dere? Noen som kjenner på frykt og handlingslammelse nå? Kjenner jeg burde sett en god komedie på TV i kveld.
Ingen tvil om at dette viruset gir mange gode kjøpsmuligheter. Folk oppfører seg som om det er dommedag. Corona er på alle forsider, med digre mikroskop-bilder av viruset og folk med munnbind og beskyttelsesdrakter. Ikke rart folk får noia når det eneste de ser er virus.
Vil anbefale å lese denne.
Kan anbefale denne dokumentaren
Da begynner saker og ting å normalisere seg i Kina kanskje?
Jeg har heldigvis ikke det problemet. …men nå ble jeg plutselig usikker på om jeg skjønte hva du mente.
Uklart hva egentlig hjemmekarantene innebærer, får ingen retningslinjer, sier en som sitter i hjemmekarantene…
NBG 24/7 virker forebyggende
Dagens update fra Campbell
Kinas trafikk har ligget på rundt 80% av normalen denne uken. Foruten wuhan/hubei.
Nei jeg søker jo alltid mye informasjon og føler jeg vet litt mer enn jeg har godt av av og til. Når noen jeg snakket med i dag fortsatt påstod i fullt alvor (bachelor grad) at covid 19 var akkurat likt influensa da blir man oppgitt. Ingenting jeg kunne fortelle han sank inn. Han tror det er like dødlig som vanlig influensa og er helt likt på alle måter.
Tjener en mill i året og vet ingenting. Går rundt lykkelig og uvitende. Mens jeg bare går rundt frustrert fordi ingen tar noe på alvor. Og har det mye værre.
Ignorance is a bliss
Vel, FHI trekker jo også på skuldrene. Mener dødelighet er ca det samme som influensa. Begrunnelse er større antall smittede enn rapportert. Personen i Tromsø som nå er i «hjemmekarantene» hadde ingen symptomer eller syk på noen måte.
Så hvem har rett?
Enda er World Wide ant døde av Corona virus et spøtt i havet og ekstremt lavt i forhold til hysteriet.
Jeg hørte på radioen, NRK, der ble det nevnt at dødsrisiko kunne være ned mot 0,4% i Norge. Så det er ikke sikkert at kollegaen din er helt på jordet?
Hvor mange her har vært engstelige for den vanlige sesonginfluensaen?
Jeg har en sykdom som ikke akkurat taler til min fordel, tar influensavaksine osv.
Tar livet med ro, men er feks ekstra nøye med håndhygiene, vil nok ikke sosialisere mer enn nødvendig, men ikke noe panikk.
Her er utdrag av en artikkel fra lokalavisa:
«Kommuneoverlege Bjarte Sørensen informerte torsdag om at ti hjelmelandsbuar var blitt testa for Korona etter å ha kome heim frå ferie i Nord-Italia med sjukdomssymptom. Dei ti har vore isolerte i heimane sine medan prøvane blei analyserte.
– Me fekk svar på prøvane seinare torsdag ettermiddag. Det viste seg at seks av dei ti fekk påvist influensa type A. Dei fire siste hadde heller ikkje Korona-smitte. Det betyr at alle ti er erklært frie for Korona-smitte, opplyser Sørensen til Strandbuen.»
Det stemmer ikke. Her er hva FHI faktisk mener:
notat-om-risiko-og-respons-2020-02-25.pdf (1,1 MB)
Her kan man lese at de “antar at den er under 1 %”. Influensa har typisk 0,06%