Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Selv om det utarter seg som en litt slem influensa så er det ikke influensa…

2 Likes

Det er så ekstremt liten andel som er bekreftet smittet som viser at tiltak og fokus fungerer. Og det er kanskje den riktige måten å gjøre det på. Jeg tror dødelighet som menes å ligge på 20 gangeren av vanlig influensa vil falle, MEN den vil ikke falle på nivå med “vanlig” influensa da det ikke er dokumentert behandlig pr nå. MEN, om det kommer en vaksine /behandling med dokumentert virkning xx dato, og man starter måling fra denne datoen, hva tror dere dødelighet mot vanlig influensa vil være da?

Nei, dagens sitrep fra WHO er ute. Og sånn ser min projeksjon ut basert på denne. Dette er altså alle tall utenfor Kina:

2 Likes

Hva er basis for de tallene dine?

Selv om denne misforståelsen blir gjentatt til det kjedsommelige så betyr det ikke at den er sann. Virker som en veldig bevisst strategi fra myndighet og helsepersonell at denne assosiasjonen skal opprettholdes… :mask::face_with_thermometer::sneezing_face:

2 Likes

Det over streken er faktiske tall, og det under er basert på gjennomsnittlig vekstprosent siste tre dager (av både cases og deaths).

1 Like

Ingen recovered og uhindret eksponensiell vekst, spenstig.

2 Likes

Mtp awareness og fokus fra myndigheter med tiltak rundt forebygging er det for meg helt irrasjonelt å tenke at dette skal eskalere som tabellen over. Jeg kan selvfølgelig ta feil, men lite som tyder på det nå

Utelukker ikke recovery på noen måte. Veksten kan fort bli enda mer tror jeg. Basert på Koreatallene, som er de mest valide, så blir det definitivt tilfellet.

1 Like

Korea er hovedsaklig kirken/sekten men ok.

Akkurat samme trend som i Kina! :crazy_face:

Ikke nå lenger. Nå er det vid “community spread”

Your point being?

Nei ærlig talt. En vaksine blir ikke publisert per twitter. Selv om folk sitter Long og nå taper mye, så finnes det normale veier å publisere forskning på. Twitter = konspirasjonsteori i denne sammenheng.

Polygon: du hadde en tilsvarende seanse for 28 dager siden, om dine tall må etterprøves utover dette får hver enkelt vurdere.

2 Likes

Altså, man har kjørt “tester” med coronavirus for et par år siden. Det ligger en lab i Wuhan, plutselig så skal man ha vaksine klar på 2-3 måneder. Selvfølgelig gir det grobunn til konspirasjoner. Jeg blir ikke overrasket over det ene eller andre

2 Likes

Jeg er ikke tilhenger av konspirasjon og spekulasjoner. Men snakket med en lege jeg kjenner, han var overbevist at dette viruset var lekkasje fra lab. Ble overrasket over hva han sa.

Mitt poeng er bare at jeg gleder meg til å lese artikkelen. Jeg tror ikke den kommer for å si det slik. Har ingen tro på flakse-vaksine. Fungerer denne og kan publiseres peer reviewed med signifikante resultat… ja da blir jeg målløs og tenker at konspirasjonstenkere virkelig får vann på mølla.

2 Likes

De ekstreme tiltakene i Kina forsinket utviklingen veldig ja. Blir det tilfellet andre steder?

Dødeligheten ser ut til på bli langt lavere enn 2,2%, men for en måned siden, så var reaksjonen her at 2,2% var alt for lavt.

Når dette nå har gått globalt, så tror jeg ikke 13 millioner smittede og 213 tusen døde om en måned synes urealistisk.

Men jo, jeg har troen på at dødeligheten viser seg lavere enn 1,56%. Men neppe i en flyktningeleir i midtøsten eller slummen i Mumbai. Og jo, det vil være en minkende vekst på ett eller annet tidspunkt, men det er ikke sikkert det er før etter at 13 millioner er smittet.

Og jeg forsøker ikke legge skjul på at dette er en ganske enkel regnearkøvelse, og at noen få prosent opp eller ned påvirker resultatet en måned fram veldig.

1 Like