Norge: Vask hendene og lykke til!
Andre land: Stenger flyforbindelsene og grensene til Kina.
En ting er de menneskelige konsekvensene. En annen ting er innvirkning på GDP, spesielt turisme, reise, frakt, handel, og forbrukerkonsum.
Tror ikke vi helt ser konsekvensene enda økonomisk.
Men olja har i hvert fall falt ca 18% fra 3. januar og ca 12% fra 20. januar, så det er en start.
Jeg har lest at 83% kan få det. Altså ikke samtlige som utsettes for viruset.
80% av smittede blir ikke alvorlig syke.
20% blir da alvorlig syk.
Av 100 personer så får da 83 det, 16.6 av de 83 personene igjen blir alvorlig syke
Runder man ned til 16, så blir 16% av 100 blir alvorlig syke.
16% av 5 millioner i Norge = 800.000 alvorlig syke i verste tilfelle, minus en evt mutering.
Men, la oss si at vi kan skjære bort 90% av denne tullete krisemaksimeringen. Da er vi fortsatt på 80.000 alvorlig syke.
Somatiske sengeplasser i Norge ligger på ca 10.000, og er rimelig oppfylte pr idag.
Vil noen/mange av de som ville overlevd med behandling, dø pga mangel på plass/behandling? Jeg tror mer ja enn nei.
Men viruset kommer selvfølgelig ikke til Norge, så dette er uproblematisk
Bare å vaske henda.
Statistikk er ikke for pyser.
Vi vil antagelig aldri få vite hvor mange rundt om som er smittet av corona-viruset. Man vet at de fleste ikke får symptomer eller kun i lettere grad. Mange av disse vil aldri se noen grunn, til å oppsøke helsevesenet i Kina eller i andre land. Mang vet antagelig ikke selv at de er smittet.
Fordi vi ikke vet omfanget av tallet på smittede, hvor lang tid det tar før syke kan bli erklært friske eller at de dør, blir tall på dødsrate bare mer og mindre kvalifiserte spekulasjoner.
De rundt 100 smittede MED symptomer som er registrert utenfor Kina er på annen side veldig interessante, og fungerer i praksis som et globalt laboratorium. Hver enkelt får trolig optimal pleie, og vi kan følge forløpet av sykdommen. FORELØPIG er dødsraten i denne gruppen null. Altså 0 prosent.
For meg er det pervertering av statistikk å si at 18% av de som infiseres blir alvorlig syke. Det som står i rapporten er at 18% av de laboratorie-verifiserte tilfellene blir alvorlig syke.
Hvem har blitt testet? De som har oppsøkt sykehus og er symptomatiske. Her må man også ta høyde for at det kan være en andel som er infisert som ikke er symptomatiske.
Poenget er altså at de som er labtestet ikke er et representativt utvalg av de som har viruset.
2 tilfeller påvist i UK nå
For meg er det for tidlig å konkludere med noe som helst. Jeg har laget min egen fryktprojeksjon over framtiden, men tipper den overhodet ikke stemmer så den har null verdi
Det jeg ser for meg er at kombinasjonen av oljeprisen samt overskrifter knyttet til 1 000 døde og 100 000 verifisert syke, samt spredning til fattige storbyer, europa (spesielt Norge), og evnt utbrudd i Mexico (da en stenging av den grensen vil påvirke USA kraftig) vil være ting man kan være på vakt mot fordi det har potensialet til å gi kraftige kursfall jevnt over.
Men først er det åpning av kinesiske børser på mandag å se fram mot. Hvis det ikke blir utsatt.
Noen som vet hvor lang tid det tar fra man blir smittet til man evt. dør (i gjennomsnitt)?
Hvem vet da ikke jeg. Men det nok snakk om max 2000 mennesker totalt om dagen iflg han her (som du la ut høyere opp i tråden)
Med tanke på at det offisielt er smittede i alle provinser i Kina pr nå, så tar det en stund å få testet alle.
Dette er faktisk et godt poeng. Jeg blir oppgitt og noe provosert over hvordan norske myndigheter forholder seg til viruset.
Edit @Stockwolf og @Hakon : Ja, jeg tenkte også på at Norge vel er det eneste landet som ikke setter de som blir hentet tilbake i karantene. Det er i mine øyne sterkt kritikkverdig og naivt. Det vil være et meget enkelt og billig tiltak for å redusere spredningen av viruset i Norge så mye som mulig. De som har tatt beslutningen kan ikke ha tatt det faktum at viruset har to ukers inkubasjonstid innover seg. En lege i folkehelseinstituttet uttalte at “det er friske mennesker det er snakk om”. Problemet er jo at det kan man dessverre ikke vite.
Det er enda verre.
Andre land = karantene i 14 dager.
Norge = slippes rett ut blant folk etter at de snart er hentet.
Ikke glem at vi skal hente hjem folk uten å sette de i karantene. Norge har tidvis VM i idioti virker det som
Apropos “dødelighet” så må man vel her operere på 3 plan. “Høy dødelighet” fordi smitten sprer seg raskt (f.eks. fordi man kan være smittsom uten å vite at man selv er smittet), “høy dødelighet” fordi mange av dem som blir utsatt for smitte og utvikler symptomer (om enn bagatellmessige) til slutt vil dø som følge av sykdommen, eller “høy dødelighet” fordi mange av dem som blir alvorlig syke også vil dø istedet for at immunapparatet slår sykdommen tilbake.
Om få uker vet vi nok langt mer, men for egen del ville jeg uansett kun vært bekymret på vegne av børsen. Det er som regel en klar sammenheng mellom at sykdommer som sprer seg lett også er de minst alvorlige når det gjelder utfallet. Ville jo vært krise hvis man f.eks. kunne smittes av rabies ved at noen hostet på deg.
" Folkehelseinstituttet skriver at man bør holde en til to meters avstand til personer med luftveissymptomer, når det er mulig."
Betyr det at man ikke skal ta kollektivtransport i f.eks Oslo i rushtiden ?
Betyr det at man ikke skal gå på skole eller jobb ?
Ja, bare å gå i dekning på hytten .
Blir spennende om flere ser alvoret når 1 million er smittet.
“Regjeringen i Italia har erklært unntakstilstand etter at to personer i Roma har fått påvist Wuhan-viruset.”
Stockwolf blir smitta…
Stockwolf blir frisk igjen, jippi…
Stockwolf blir resmitta igjen…f#ck…
Det må være en kjedelig følelse å oppleve