Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Det store spørsmålet er om de rekker å produsere vaksiner før viruset når byer som Bombay og Dehli. Hvis det er riktig at vaksiner kommer tidligst til sommeren ser det ikke lyst ut.
I slike byer bor de omtrent “oppå hverandre”

Som i eksempelet til @Stockwolf så kan viruset godt smitte flere enn SARS uten at det betyr at det er mer dødlig enn SARS. Dette tallet får vi ikke før om ganske lang tid - evt. tidligst om flere enn 800 av de 8000 som nå er smittet begynner å dø. Så langt ser dødligheten ut til å være på vei ned, så å si det er verre enn SARS synes jeg er for tidlig å si.

Virker som du blander «dødelighet» med «antall døde»? Det er definitivt mindre dødelig enn SARS. Men det vil definitivt smitte flere enn SARS.

1 Like

Jeg syntes det er snodig at folk ikke skjønner at smittede ikke er en ferdig case.

Jeg setter meg i bilen og kjører fra A til B.
Jeg er ikke endel av noen statistikk før jeg er trygt fremme hos B.
Mens jeg er på veien, så er jeg ikke endel av ulykkesstatistikken og ikke endel av ulykkesfri statistikken. Jeg driver jo fortsatt å kjører.
Man vet ikke hvilken statistikk jeg havner i før jeg er fremme.

Samme i Kina.
Man vet ikke hvilken statistikk de som er smittet havner i (kjører fortsatt bil)
Man kan kun bruke de som er ferdig med saken.
De som enten har dødd (ulykke) eller har overlevd (kommet frem til B)

Man kan ikke si at alle 8-9000 menneskene som er smittet vil overleve. Det vet man ikke.
Man kan kun basere det prosentvis på ferdige caser, altså de som har overlevd, eller de som ikke har overlevd.

Med bilkjøring så har man tiår med tall, og kan lage en statistikk som sier at f.eks én biltur på minimum 10 km, så er sjansen for ulykke 0.00001 promille eller noe sånt.
Det kan man ikke si om de smittede i Kina.

Hvis noen kan forenkle det enda mer, så sier jeg takk.

2 Likes

Brukerne her er inne på noe. ECDC europe når de ser på death vs recoverey fra et kontrollert sett av sykehus så får disse en fatalityrate på 14%.

2 Likes

Ja, det er veldig merkelig at nesten samtlige ikke forstår at vi fortsatt ikke vet om de 9776 smittede ender opp som døde eller friske.
De som tror på 2,17% regner med at samtlige blir friske. Jeg savner fortsatt en forklaring på hva de bygger det på

2 Likes

Nederst på side 8.

Hva er case fatality rate

1 Like

18% are seriously or critically ill.
Fatality rate is 14%.
These figures are preliminary and the situation is constantly evolving

1 Like

Men les da folkens! Det er 18% som er alvorlige og havner på sykehus, og av disse dør 14%.

18% x 14% er 2,5% som nettopp er tallet!

“The case fatality rate among hospitalised patients is 14% including only fatal and recovered cases in the denominator”

De har skjønt at alle som er smittet må ende opp som friske eller døde.

1 Like

Om du “argumenterer for høyere dødelighet”, så argumenterer du i så fall mot deg selv nå.

Edit, som følge av spørsmålstegn: Om man hadde inkludert de innlagte som ennå ikke er døde eller friske (som her betyr utskrevet fra sykehuset) i nevneren, så ville prosenten naturligvis blitt lavere enn 14!

Mulig det, men man kan vel alle være enig om at det er nokså prematurt å operere med noe som i det hele tatt ligner på en realistisk dødsrate foreløpig?

Edit: Altså, så pass tidlig i forløpet – lang inkubasjonstid, usikre tall (kilder), etc etc. Man kan selvfølgelig ha noen som er midlertidige, men bildet vil nok endre seg enten den ene eller andre veien etter hvert som ting utarter.

3 Likes

Dødelighet på vei ned?

1 Like

Du ser på tallen fra wuhan. Rettelse de er 3,5% np

Om du bruker denne.

så har de et google ark.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yZv9w9zRKwrGTaR-YzmAqMefw4wMlaXocejdxZaTs6w/edit?usp=sharing

image

1 Like

Alle som er smittet er vel lagt inn?

18% critically ill? Det er ikke noen gladnyhet akkurat.

Med 18% som da trenger konstant pleie og overvåkning så vil absolutt alle sykehus i et land med fullt utbrudd få sprengt kapasiteten sin. Dette vil igjen føre til flere dødsfall og høyere % death count. Og her blir man beskyldt for å krisemaksimere…

3 Likes

Masse folk er sendt hjem og de som har det mildt drar ofte ikek til sykehus.

Kina pleier heller aldri føre statistikk med folk som ikke er innlagt, så det finnes mørketall.

Skulle likt å sett statistikk på alder/helsetilstand på de som blir kritisk syke.

Ingen data om det enda. Og det vil jo alltid kun være de sykeste som er i statistikken.

Fra artikkelen jeg har nevnt et par ganger allerede i dag:
"Rundt 80 prosent av de som får sykdommen blir ikke alvorlig syke, ifølge professor Rebecca Cox.

De fleste får lettere influensasymptomer, mens en fjerdedel til en femtedel blir mer alvorlig syke. De som har blitt sykest har fått lungebetennelse og pustevansker. Alvorlig lungesvikt og dødsfall forekommer.

De fleste som har mistet livet har vært eldre og personer med andre sykdommer i tillegg. De har dermed hatt svekket immunforsvar."

5 Likes