Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Takker.

Har sett den siste videoen.

Men greit å kjenne til hvem som lager videoene :slight_smile:

Hehe, du kan jo håpe. Jeg tenker det er stor sannsynlighet for at vi skal gjennom noen uker med panikk, tomme barnehager, skoler, arbeidsplasser og kaos i helsevesenet…

Ja da, vi må igjennom noen faser først.

Og så mener han at det er sannsynlig at 30% av verdens befolkning blir smittet. Det betyr i så fall 25 millioner døde.

En professor i mikrobiologi? Sikkert ikke sannshetsvitne nok. Du sitter jo med Bear-gearing.

1 Like

Det er jo fortsatt relevant for diskusjonen å ha begge siders syn med i saken.
Skal vi alle hause opp at dette går bra da og ingen være kritiske?
Forstår hva du mener, men må jo også være mulig å se at FHI og dette helsevesenet har noen jævla store skylapper for denne potensielle pandemien, når tross alt andre land går mann over huse av for å kontrollere dette… Store byer har jo ikke blitt satt i karantene for moro skyld.
Her løper nolduser rundt på gardermoen nylig ankommet fra smittesoner og venter på å «få symptomer», før de blir isolert?
Mens helsevesenet følger «rettningslinjer» og ikke klarer å svare noe annet enn det.

Lege på smittetokt, ingen grensekontroll fordi det er for ressurskrevende???!?
Sett nå personer fra NAV på gardermoen i smittevernsdrakt med et termometer.

Som det tidligere blir nevnt her, man ber jo om at folk skal bli smittet, og dette er TYDELIGVIS ikke influensa…
Selv om vi godtroende nordmenn er vant med at alt ordner seg. :slight_smile:
God kveld, jeg vil gjerne beholde min bestemor en stund til… :heart::older_woman:t3:

5 Likes

Dessverre er politikere og myndighetspersoner ryggradsløse nikkedukker for media.

Når media sprer hysteri så skal man være med på notene. Det er en rekke leger og forskere som har prøvd å roe ned gemyttene. Men politikerne skal være så tøffe som mulig for å få skryt i media og vise at de har handlekraft. Ingen tør å være den som sier at dette er bare tøys - da får man media på nakken.

Til og med professorer i medisin blir latterliggjort av journalister i 20-årene med en bachelorgrad.

Alt handler om å få klikk på overskriftene.

2 Likes

Jeg synes det er utrolig at dere som hevder FHI og norske myndigheter er så inni granskauen på jordet, ikke melder dere til tjeneste og øser av deres kunnskap.
Da kan dere nå frem til langt flere enn her på forumet.

9 Likes
  • Total case progression in Italy:

• Feb. 23: 157 cases

• Feb. 22: 79 cases

• Feb. 21: 21 cases

• Feb. 20: 4 cases

Tja, synes jo det ser ut som et solid virusutbrudd I Italia innen søndag. Men det er mulig at FHI ikke oppdaterte statistikken fra WHO.

3 Likes

Eller er det at FHI og helsevesenet vet at dette er bare et overdrevent massehysteri? Kan det hende at disse fagpersonene med flere tiårs erfaring faktisk vet hva de gjør?

3 Likes

Personlig tenker eg sånn:
H1A1 viste seg å være ein blaff, og vaksina blei ein enorm skandale.

Derfor var dei biased mot at dette kom til å bli ein blaff (som “alle” andre over 30)

I tillegg så har dei ei oppgave om å ikkje skape panikk - som dei kanskje bomma på vedå først la folk dysse det ned, før dei skifta standpunkt etter eit par dager.

Jeg tipper dette er Norge ca neste helg…
Hvor mange vil da være smittet, men enn så lenge symptomfrie, så de fortsetter å smitte…

1 Like

For å svare på det duogdu skrev først*:
Det er flust med granskinger etter hendelser hvor myndigheter ikke responderer godt nok, (bla.a etter 22 Juli).
Kriser burde læres av, så får vi håpe at vi lærer også av dette. :slight_smile:
(Hvis det blir en krise da , jeg håper jo selv at du har rett med det du sier…)

Ifht. det siste du spør om, så spør jeg igjen: Hvorfor foreslår WHO samt mange andre land også med deres fagpersoner at man skal handle raskt og konsekvent samt isolere?
Vil jo anta at WHO som også roser Kina for bla.a deres isolering også vet hva de snakker om ifht. ditt argument. :slight_smile:

Legger bare dette løst i luften, så får dere alle ha en flott kveld! Stay healthy

3 Likes

WHO må jo forsvare sin egen eksistens samt å handle ut fra et absolute worst case-scenario.

Det kunne jo i teorien tenkes at dette var noe farlig. Og ut fra den teorien så må man jo gjøre alt man kan for å forhindre spredning. koste hva det koste vil.

Jeg synes antall døde i Italia er høyt. 21 døde av totalt 888. Veldig mye høyere enn f.eks S.Korea… Vet ikke dag for dag, men 20 Febr. var det 4 smittete i Italia… Regner med begge land har nøyaktig rapportering.

Mye av det som nå kommer i Norden virker å komme via Italia.

Har det vært publisert noe om hvorfor dødsrate i Italia tilsynelatende virker høyt?
(Regner med Italia har et fungerende helseapparat?)

Tror du Norge har nøyaktig rapportering?
Eller tror du vi allerede kan ha opp mot tusenvis av smittede allerede?

Sånn er det nok i Italia også, dw har jo spredd det til halve verden allerede.

2 Likes

Fordi bare de aller sykeste blir registrert i statistikken.

Jeg tipper corona har vært her i ukesvis allerede. Mange hundre har nok hatt det og tenkt at det var en forkjølelse eller en mild influensa. For det er det det er.

:thinking::thinking::thinking: Og i Kina talte dei absolutt alle, inkludert symptomfrie?

Legen på Ullevål spurte om han skulle teste seg:

Tirsdag morgen spurte den ansatte den infeksjonsmedisinske bakvakten på sykehuset om det var nødvendig å teste seg for coronavirus, men fikk nei, bekrefter Myhren til VG.

Hun forteller at det å henvende seg her er regelen for de ansatte.

– Vedkommende fikk beskjed da om at det ikke var nødvendig. Det kan bero på at vedkommende hadde veldig lette symptomer, sier Myhren.

2 Likes

Ok, så det du mener da er at i Italia er kun de aller sykeste registrert som positiv smittet?