Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Worldometer tall. Bekymringsverdig at smitte på avveie i Washington. Caset i Canada vitner om masse urapportert smitte i Egypt. Det vil blomstre i full skala i Afrika.

  • 3 new cases in the United States: [source] [ source][source]
    - 1 in Washington State : a 18-year-old student from Jackson High School in Mill Creek with no travel history to an outbreak area who on Feb. 24 had body aches, chills and a headache. After feeling better, he returned to school, before test results came out on Feb. 28. The school will be closed for a few days of deep disinfecting.
    - 1 in Washington State: a woman in her 50s with confirmed travel to Daegu, South Korea .
    - 1 in Oregon [source]
  • 1 new case in Canada (Ontario): a man in his 80s with a travel history to Egypt
1 Like

Det er altså da viruset slår til? :grin:

En annen ting. Jeg skjønner ikke hvorfor FHI dikter opp sine egne tall. Hvorfor kan de ikke lese noe av det som etter hvert har blitt publisert? Om de lurer på mørketall så kan de jo se på

Diamond Princess

Totalt smittet 705
Totalt Døde 6
Totalt recovered 10
Totalt Critical 36

Av cases som har fått et utfall så er 6 av 16 døde. Altså 37.5%. Det er et høyt tall og det blir nok lavere, men jeg tror ikke man skal ned til 1% innen alle har fått et utfall. En annen ting, 36 kritisk syke av 705 er mer enn 5%. Det er mye. Slik jeg ser det så er dødelighet minimum 1% og max 5% basert på Diamond Princess folkene. Ingen mørketall.

Altså 2,5% av alle over 70 år. Hvor høy er dødelighet blant alle over 70 i et normalt år? Skulle anta at den er mellom 5-10%

Les denne. Ganske god til å være DN:

1 Like


2 Likes

Dette er akkurat sånn vi leger også beregner dødeligheten. Vi finner noen tall fra en svært liten gruppe, deler de litt opp og så kalkulerer det som ser mest alvorlig ut…

Hvis du skal beregne dødeligheten i den gruppen du har der, så er det vel antall døde/antall smittede.

1 Like

I The Lancet så leser man at det i snitt tok 28 dager å dø av COVID for gruppen de studerte og publiserte 23 feb. Da må man åpenbart se på casene som har fått et utfall mens man venter på at alle Diamond Princess smittede enten skal dø eller bli friske. Man kan ikke ta antall døde i dag/antall smittede. Dette fordi det er mange flere som kommer til å gå bort lengre ut i sykdomsforløpet. Hvis man regner med at de som potensielt kan dø er de som er registrert som kritisk syke i dag, da kan dødsrate bli så høy som 5.1%. Dette følger av Diamond Princess statistikken som har ingen mørketall.

Jeg har egentlig vært litt likegyldig til dette viruset, men nå ble faktisk også jeg litt nervøs. Kilden er en lege!

2 Likes

Du kan vel også innrømme at dine 36% er helt hinsides. Regnestykket er døde/totalt syke, og totalt syke vet vi først når de er friske. Det er jeg enig i. Men vi kan ikke forutsette at de ikke blir friske heller

2 Likes

Ja. 37% er jo hinsides. Dette tallet kommer jo veldig mye ned etter hvert som det blir flere recovered. Forsøker ikke si det er reelt. Samtidig så er det dette tallene sier akkurat nå. 16 har enten blitt frisk eller død. 6 har død.

En annen ting vi kan mrrke oss er at av 705 smittede så er 694 ennå ikke fått et utfall. Hvor lenge har dette pågått? 3 uker. Denne sykdommen slår folk ut i laaaaang tid.

Blir enda mere spekulasjoner når han ikke skriver hvilken komplikasjon de har funnet :rage:

1 Like

Det hele var bare en “spøk” basert på ordspill om du leser i kommentarfeltene.

“har eksplodert”

1 Like

Forstår at enkelte mennesker er nervøse for å bli syke, men er det ikke bare å sette seg selv i karantene da😝

Så kan vi andre leve livet videre, liten mulighet for å stoppe viruset nå som det er over hele verden

Haha, kødder dere! Dette er faktisk verre en Kvinneguiden :joy:

3 Likes

Du kan da vel ikke legge til grunn folkene som er stuet sammen på Diamond Princess, som grunnlag for hvordan det kommer til å gå her i Norge. Så vidt jeg vet bor ikke Norges befolkning i en båt med felles klimaanlegg, der alle puster den samme luften.
Ser flere her inne som bare bruker de registrerte tilfellene som utregning av tall for å spå dødelighet.
Mener dere helt seriøst, att det ikke er flere som har viruset enn de som tester seg? Det er jo bortimot en umulig oppgave å kunne si noe som helst om ca, dødelighet uten at dette har rast igjennom hele befolkningen. Så her burde man vært mer forsiktig med å komme med bombastiske tall.
På den andre siden er det jo helt klart att vis man har en betydelig svekket almentilstand er over 80 år så er man jo selvsagt i en risikogruppe. Men jeg er helt sikker på att når dette er over, så kommer heldigvis mange unge til å forsatt ha sine kjære besteforeldre i god behold.

Ser flere her inne skrive att de skriver ikke her inne for å spre frykt, de vil bare hjelpe til å spre informasjon for å opplyse andre forumdeltagere. Å denne dommedags informasjonen som bla, du @Chi kommer med. I går postet du skremselspropaganda nesten 25 ganger. Når flere av dere i neste linje også skriver att dere er short i markedet… :-1:
Dette er faktisk en tråd som har sklidd så til de grader ut att den ikke gavner Tekinvestor som seriøst forumsted…
Folk slenger ut påstand etter påstand som om det skulle være bare det som er sannheten. Flere her inne som har null medisinsk utdannelse setter seg selv opp på sin høye hest og vet bedre enn den norske legestand. Professorer i medisin blir nesten latterliggjort av bedrevitere her inne.
Eks. Opptil 30000 kommer til å dø av dette i Norge…

Nei denne tråden i sin nåværende form, har ingenting her inne å gjøre. Foreslår att @pdx ringer Hegnar og spør om han vil overta den, det er der den hører hjemme :joy:

22 Likes

Personangrep er ganske vanlig når du ikke har fakta å komme med. Jeg henviser kun til fakta. Statistikken er tilgjengelig for alle. Jeg rapporterer posten din fordi jeg synes du burde holde deg for god for dette på et diskusjonsforum.

En båts klimaanlegg har noe å si vedr smørsmålet smitsomhet. Det har ingenting å si for overlevelsesrate eller kritikalitet som vi diskuterer her.

Beklager at du ikke liker de fakta jeg tilfører, men alt er ligit. Dikter ikke opp tall.

1 Like

Tenker at vi allikevel skal passe oss for å bidra til hysteri. Det å slenge ut 36% dødelighet er nettopp det, hysteri.

Vi trodde SARS og MERS ville bli tilsvarende farlig, men det er først i etterkant at vi kan si noe om hvor dødelig det er. Derfor føre var.

4 Likes

Nei altså det er harde fakta. Jeg sier jo i samme post at max vi kan forvente er 5.1% som er antallet kritisk syke.

Vi har mange mange mange mennesker som bagateliserer denne sykdommen og som bidrar til den skjødesløse holdningen vi har i Norge. Det må være lov å vise til faktiske tall og be folk reflektere litt.