Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Kasustikk:

4 Likes

Det er statistikk basert på inkomplett data. Kjører du et studie kan du ikke avlese data før du har endpoints. Her er det som du selv sier ganske mange manglende end points, ergo er statistikken din ikke valid.

Edit: kan også si at det er forskjell på det å ha en realistisk og avvente holdning til tallene, ikke er det samme som bagatelliserende

3 Likes

Men ville du fått samme antall smittede vis de samme folkene hadde gått rundt i en vanlig hverdag. Nei det hadde du med stor sannsynlighet ikke. Å i neste runde selvsagt en lavere dødelighet blande de samme personene.

1 Like

Helt ok att du rapporterer meg, jeg overlater det til @pdx å bestemme hva slags forum han vil ha .

2 Likes

Så kan man også stusse over agenda, når det først skrytes over millionen man har tjent på å shorte markedet, og så bruker så mye tid og energi på å spre villedende, mangelfull og hysterisk informasjon på et forum med hobbyinvestorer.

2 Likes

Du tar feil. Diamond Princess er de beste tallene vi har. Ingen mørketall. 6 har død, 10 har recovered. 694 venter fortsatt på utfall, 36 av disse er kritisk syke.

Dette er en grunnløs anklage.

Dere selv tilbød fatality rates uten å oppgi hvilke tall disse var basert på, og jeg kunne dele med deg Diamond Princess tallene som ikke har mørke tall, og viser noe helt annet. Er det ikke det man gjør på et diskusjons forum? Beklager, men tallene er som de er nå, så får vi heller glede oss over det når de bedres.

@Halling, la oss bare avslutte dette. Jeg har en følelse av at vi ikke kommer noen vei. Vi tar opp all spalteplassen :blush:

[

Japansk øy i unntakstilstand:

](https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=28079)

Den japanske øya Hokkaido erklærte fredag unntakstilstand, melder AP. Guvernør Naomichi Suzuki sier unntaktilstanden skal vare til midten av mars.

  • Situasjonen er i ferd med å bli mer alvorlig. For å beskytte dere selv og deres kjære, unngå å forlate hjemmene deres denne helga, sier Suzuki.

63 personer er smittet med viruset på øya, og to personer har mistet livet som følge av sykdommen.

Over fem millioner mennesker bor på øya.

1 Like

Dødsraten fra Diamond Princess vil garantert nå over 1%, basert på at allerede nå er nesten 1% av de
smittede døde.
Men gjennomsnitttsalderen blant de på skipet er trolig langt høyere enn i den generelle befolkning.
Derfor kan dødsraten fra skipet ikke benyttes på antatt dødsrate i befolkningen.

7 Likes

Jeg har 3 innlegg i denne tråden siden oppstart, du nærmer deg 200.

3 Likes

Dette er slik man diskuterer. Takk Astrup. Om man mener tallene er perturbert pga. ymse effekter så sier man det og veier det inn. Du er nok inne på noe Astrup, men vanskelig å si hvor mye effekt? Er man for gammel og syk, så vil jeg ikke akkurat tro du drar på ferie i det hele tatt. Om du ser i vedlagt artikkel fra NY times så ser det ut som mange unge er der og (koster 0 å lage bruker og lese NY Times)

Men selv om der slulle være bias pga aldersavvik så er Diamond Princess tallene veldig gode på en annen måte. Ingen mørketall.

1 Like

Har ikke Instagram så kan ikke lese kommentarene :man_shrugging:t3:

1 Like

Säkert vart disskutert längre upp men orker inte skrolla. Vad tänker ni om hur mycket dessa bluff land mörkar döda och smittade. Om Italien närmar sig 900st så är det MYCKET konstigt att några andra land inte ligger MYCKET högre tycker jag.

Blir helt skremt. Men samtidig ikke overraska. Vi i Norge tror jo faen vi er eksperter på alt. Noen er så uansvarlig tjukk i huet at de burde jammen vært i karantene resten av livet. Hva hvis denne legen har smitta pasienter? Og noen er gamle og dør. Hva da? Uaktsomt drap?
Hjelpe meg. Og så spør idioten om det er nødvendig å teste seg når han allerede har symptomer…

2 Likes

Ullevålsaken er faktisk helt utrolig men har forstått det som om legen gjorde alt riktig. Ikke uvanlig å ha litt småsymptomer på denne tiden, og han hadde spurt om testing

@Dressogslips, det skorter vel på risikoforståelse dersom du kommer fra et smitteområde, har småsymptomer og vet du skal behandle 100 sydomsutsatte mennesker?

Dette er et prakteksempel på den norske metode.

3 Likes

Kun et tilfelle av viruset i hele Sør Amerika og veldig få i Afrika. Ser ut som områdene sør for ekvator slipper lettere fra det. Australia har en del, men en del av de som er smittet kommer fra cruise skipet. Tipper at når våren og sommeren kommer på den nordlige halvkule, så vil vil antallet nye smittede gå drastisk ned.

Ja er jo enig og man kan lure på hva i alle dager som har skjedd, men hvis man prøver å se det fra legens synspunkt.
Han hadde fått beskjed av arbeidsgiver om å jobbe og hadde et titalls pasienter som ikke ville fått behandling uten ham, sikkert ikke fullt av øyeleger tilgjengelig heller. Vurderingen var målt opp mot folkehelseinstituttets råd og i tillegg er det gjengs oppfatning blant leger at dette er ubegrunnet panikk. Selvom det nok er i ferd med å forandre seg.

Når viruset spresi US kommer børsene til å falle mer.

5 Likes