Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Og vedkommende som gjorde det, er altså lege selv.

Da Trump tok feil standpunkt og var optimistisk til viruset visste jeg at CNN og andre inkl. VG kom til å bli mer negative. Om ikke Trump raskt nå henter seg inn så fikk demokratene valgkampsaken jeg har ventet på. Tilfelle i Washington allerede. Om det smitter i Washington pga de går på jobb på sykehus o.l. så har vi nok media og demokrater på banen som aldri før.

Det beste for virussitusjonen egentlig. Hadde Trump vært veldig bekymret så hadde nok media vært mindre på ballen. Og folk hadde da tatt færre forhåndsregler. Så selv om Trump ikke mente det så har det faktum at han gikk så bagatelliserende ut ført til at landet nå trolig våkner raskere.

3 Likes

Mange her som er bekymret pga mulig mangel på respiratorer og intensiv plasser.
Mange av de som ligger på disse avdelingene kommer fra operasjoner som kan utsettes og Postoperative avdelinger kan også brukes til pasienter som trenger respirator.

Skull man hatt et stort lager med respiratorer i tilfelle noe skjer så ville nok mange reagert på sløsingen til det offentlige.

Jobber selv i helsevesenet og tror ikke folk skal være bekymret for at det ikke skal være nok plasser til de som trenger det.

Det viktigste nå som smitten er i landet er nok å bremse utviklingen så antall som er syke samtidig blir færrest mulig.

Virker som noen her er mer opptatt av å skremme mest mulig. Kanskje fordi de er veldig nervøse selv og trenger et sted å lufte seg ut litt. Uansett er det lurt å tenke at dette nok helt sikkert går helt fint for de aller aller fleste :slightly_smiling_face:

5 Likes

Kina bygger jo 20 nye sykehus nå. Så jo, er litt bekymret for plassene i Norge. Spesielt Oslo om Ullevål blir satt i karantene (mindre sannsynlig).

2 Likes

Hei. Jeg er ingen lege, men jeg har en del kontakt med personer i helsevesenet her på den avsidesliggende plassen jeg holder til. Jeg kan ikke snakke for annet enn her, men kan ihvertfall berolige deg med at selv ut hit får de informasjon og instrukser for håndtering som sikkert er på lik linje med oss som har tid til å lese VG og lage egne excel-ark.

Hvordan var sykehusdekningen der i utgangspunktet? Det er jo ikke bare å bygge 20 nye sykehus og plutselig er det ansatte og utstyr nok. Tror nok dette er litt propaganda og det som bygges er nok mer feltsykehus enn fullverdige sykehus.


Denne har blitt oppdatert ein heil del i det siste…

Protokoll for testing av coronasmitte var fram til denne veka å kun teste folk med reisehistorikk frå Wuhan, fleire kliniske sympton og anamnese.

Dei fleste legar har faktisk ikkje brydd seg nevneverdig før i det sist - dei har hatt meir enn nok av andre ting å ta seg til med.

1 Like

Det er jo ikke proganda bare fordi det er snakk om feltsykehus. Poenget er vel flere sengeplasser.

Virkelig? Forholdet mellom døde og kritisk syke som bla. trenger respirator er i hvert fall 1:3. Om man tar FHI sin middelverdi på 0,75% og 25% - takler helsevesenet f.eks. 30.000 kritisk syke pasienter de neste to månedende?

Det hadde vært fint med et svar som henviste til noe objektivt, og ikke bare en privat mening om at “dette går fint”

2 Likes
1 Like

Skal ikke starte noe diskusjon om hvor mange som evt blir kritisk syke, men det er som jeg skrev viktigst å bremse smitten. Da får man fordelt de som blir så dårlige at de trenger sykehusinnleggelse over et større tidsvindu.

Det er jeg helt enig i. Og er derfor jeg mener det er hårreisende at FHI utelukker å stenge skoler og barnehager, og oppfordre til hjemmekontor nå med en gang i kommende uke. Om man får smurt 30.000 utover fire i stedet for to måneder, så vil det gjøre en vesentlig forskjell på dødsraten.

Det var jo forøvrig ikke et valg om å la være å starte en diskusjon om hvor mange kritisk syke det blir, du gjorde med svaret ditt - det var å la være å fortsette den.

3 Likes

Einaste truverdig norske kjelda.

Fordi Herr Åvitsland er Norges desidert dyktigste. :wink:

Må ikke glemme at det er over 1.4mrd mennesker i Kina da

1 Like

Knappe 3000 døde i Kina tilsvarer 11 i Norge. Men over 90% av de døde er visst i provinsen Hubei der Wuhan ligger. Og der er folketallet 58,5 millioner, altså bare ca 11 ganger Norges. 2727 i Hubei tilsvarer 242 i Norge. Dette er vel riktignok foreløpige tall, men 242, det er jo betydelig færre enn de ca 900 som dør av influensa i Norge hvert år. https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

2 Likes

Skulle nokon være interessert i å forstå meir om korleis FHI og norsk helsevesen jobbar…

https://www.fhi.no/sys/nytt/?blockId=88302&ownerPage=45271&language=no

Begynner å bli mye eventer som kanseleres. Dette må faktisk påvirke både fly, hotell og event industrien ganske brutalt.

1 Like

Spøker for OL i år… Sendte epost til IOC for eit par veker sidan, fekk ikkje svar :joy:

2 Likes