Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Bare om event bransjen lammes så får det også store konsekvenser for modellbransjen, mat/catering, taxi osv også.

Poraktivitet som dette elsker jeg. Det tilfører investorer mer informasjon.

Bull hjemmelevering av mat da, Uber eats ell tilsvarende burde kunne gjøre det godt.

1 Like

Men ihvertfall mulighet for at 2020 kan bli et år med redusert utslipp av CO2 og andre drivhusgasser ? Det eneste året med en slik reduksjon til nå var vel 2008/09. Rapid growth in CO2 emissions after the 2008–2009 global financial crisis. Glen P. Peters, Gregg Marland, Corinne Le Quéré, Thomas Boden, Josep G. Canadell & Michael R. Raupach; Nature Climate Change volume 2, pages2–4(2012)

Nå begynner "proffene " å si R ordet også.

5 Likes

Et fint og saklig argument fra “dette er bare en influensa”-leiren. De offisielle tallene fra Hubei viser altså foreløpig en spredning på 0,1% og en dødelighet på 4,0%.

Alle er enige om at spredning her er mye høyere, og at dødeligheten er lavere. Men selv om man justerer opp antall smittede med en faktor på åtte til en foreløpig dødsrate på 0,5%, så betyr det fortsatt at mindre enn 1% av befolkningen i Hubei er smittet. Dette er takket være helt ekstreme smitteverntiltak. Det man frykter fremover er at man mister kontroll over spredning, og at altså spredningen blir 25 ganger høyere eller mer enn den er i Hubei. Og da er ikke dette en “influensa” lenger.

Når virusets debut i Norge er via en superspreder, og man i løpet av de aller første dagene har mistet fullstendig kontroll, så kan dette gå ganske fort.

4 Likes

Hvorfor gjør de det når antall smittede går ned for hver dag :thinking:

Fordi det er uunngåelig at det blir pandemi.

Målet til Norske folkehelseinstituttet er blant anna å begrense utbruddet slik at det varer lenge, heller enn å auke drastisk (og overfylte sjukehus).

Litt av problemet er jo at det i som ser ut til å utfolde seg nå i Norge, skjer på bakgrunn av en liten rekke uheldige avgjørelser.

Det har skjedd og vil skje i andre land også.

Jeg sliter med å se hvordan man kan stopppe dette. Man kan sinke det, og hvor mye man får sinket det avhenger av hvor ekstreme tiltak man innfører.

Fra et longperspektiv på børsen ser dette veldig ekkelt ut.

1 Like

For ordens skyld: Jeg tilhører ingen “leir”. Det er vel også derfor jeg er istand til å komme med et så “fint og saklig argument”. Jeg slo faktisk opp ordet realisme i en gammel ordbok fra 1800-tallet allerede da jeg var ti år gammel for mer enn førti år siden. Og allerede den gangen handlet det for meg om å ikke tilhøre noen leir.
Realist

1 Like

+19 i Tyskland, +12 Spania, liker ikke utviklingen vi ser nå i Europa, med tanke på hvor mye reising vi vet skjer mellom landene og ikke noe som lett kan kontrolleres innen Schengen.

5 Likes

Hvis vi ser på Kina, så ser det fullstendig usannsynlig ut. Hittil er de på 0,01% eller deromkring. :sunglasses:

1 Like

Vet ikke om denne er delt før. I følge kinesiske forskere har viruset en mutasjon i forhold til andre koronavirus som gjør at det fester seg til celler via et enzym som heter furin. Dette er samme måte som blant annet Ebola og HIV smitter på og er sannsynligvis positivt nytt siden det finnes mange eksisterende HIV-medisiner som retter seg mot dette enzymet.

4 Likes

Helt tydelig at du ikke leser i tråden, men bare skriver.

Som jeg skrev over, dette er takket være helt ekstreme smitteverntiltak. Det man frykter fremover er at man mister kontroll over spredning, og at altså spredningen blir 25 ganger høyere eller mer enn den er i Hubei.

Det er nå offisielt “community spread” (som betyr at man ikke vet hvordan alle caser ble smittet, men at det har skjedd i landet) i Iran, Sør-Korea, Italia, USA og Japan. I begynnelsen av neste uke har vi det ganske sikkert i Spania, Tyskland, Frankrike, Sverige og Norge.

Og det er helt sikkert at dette er minst like smittsomt som vanlig influensa.

2 Likes

Har jeg hørt er sted at dersom viruset får et større fotfeste et sted så er faren større for at viruset muterer. Og at dersom det muterer en gang så vil det lettere mutere igjen slik at det kan bli en sesonginfluensa slik som vanlig influensa?

Så 0,25% da, godt opp fra 0,01%.

Fortsatt ikke giddet å lese skjønner jeg. De offisielle tallene fra Hubei viser altså foreløpig en spredning på 0,1% (ikke 0,01%) og en dødelighet på 4,0%. Og som jeg også skriver over, så er det første tallet reelt sett mye høyere, og dermed det siste tallet mye lavere. Kanskje 1% og 0,5%.

Har en følelse av at antall test-kits på lager har noe å si for det tallet.

2 Likes

Eneste grunnen til at de ikke kaller dette en Pandemi nå er fordi ordet er blitt brukt til å skape frykt i mange Hollywood filmer. Det ER allerede en global hendelse og det smitter. Det er klart som dagen. Men jeg er ikke lege.

3 Likes