Ja, du har jo understreket det selv. En infisert person bør bruke munnbind. Ikke resten. Det er jo det jeg skrev. Man bruker det for å ikke SPRE smitte. Ikke for ikke å bli smittet.
Er det hersketeknikk å feilstave nicket? Er det der vi er nå?
Ja, du har jo understreket det selv. En infisert person bør bruke munnbind. Ikke resten. Det er jo det jeg skrev. Man bruker det for å ikke SPRE smitte. Ikke for ikke å bli smittet.
Er det hersketeknikk å feilstave nicket? Er det der vi er nå?
Å Alle som kommer i kontakt med desse… Å når vi vet at viruset ligger potent i kroppen i lang tid før det slår ut hos smittebæreren er det kanskje ikke så dumt alikavel?
Ja, typ helsepersonell, fastleger etc. Ikke når du går i butikken.
Det står faktisk NÆRkontakt.
Ehhh… Du innser at årsaken til at antall kritiske cases har gått ned også er fordi disse dør unna ca 100 i døgnet?
Men ja, det er ikke bare FHI som har nisse oppførsel. Her er paven på vei gjennom folkemengden med velsignende kyss. Men det kan vise seg at han delte ut kiss of death?
Uansett. Paven er ikke legekyndig. FHI burde være det, men dummer seg ut likevel. Letter å tilgi paven enn FHI.
Du har fått med deg det er Aerosol smitte? Mistenker at du må lese deg litt opp
Så det er ikke fordi de blir friske altså? Kritiske cases ender stort sett med død? Det stemmer ikke med overens med grafene. Har du en kilde?
Munnbind beskytter deg ganske dårlig fra å bli smittet av et virus, men det kan bidra til at du ikke sprer det rundt dersom du er smittet.
Kult om vi kan dempe panikken noen hakk nå og holde oss til fakta. Trodde dette var en fundamental tråd.
Edit: Her også: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/rad-og-informajon-til-befolkningen-om-nytt-koronavirus-coronavirus-2019-nco/
"Bruk av munnbind utenfor helsetjenesten er ikke anbefalt
Det anbefales ikke munnbind for friske personer. Dette gjelder ikke dersom man jobber i helsetjenesten, eller har kontakt med en person med bekreftet eller mistenkt infeksjon med koronaviruset. Feilbruk forekommer ofte og personer som bruker munnbind tar seg oftere til ansiktet, noe som kan øke smittefaren. Personer som er syke kan bruke munnbind for å hindre smitte til andre."
Munnbind ja, men ikke ffp2 masker og oppover som er anbefalt…
De står som sagt i samme artikkel som du linker
Frankrike forbyr alle offentlige ansamlinger med over 5000 mennesker til stede, etter at antallet tilfeller av coronavirus stiger, skriver Reuters.
Konserter og fotballkamper kan påvirkes av dette.Alt maa avlyses. Myndigheter verden rund har to valg. 1. Stenge grensene, og sette byer og dstrikter hvor corana er paavist i karantene, noe som vil foere til resesjon. 2. Ikke gjoere noenting, og utloese en landsomfattende pandemi.
Kan like gjerne poste denne artikkelen her også. Det er selvfølgelig lov å være bekymret for å pådra seg Covid-19, likeledes er det også lov å beholde litt gangsyn oppi det hele. God helg.
Så… N95 og FFp2 stopper corona.
Infectious disease expert Amesh A. Adalja, MD, senior scholar at the Johns Hopkins Center for Health Security, tells Health that the N95 is still the recommended face mask for health professionals, because it has the capacity to filter out very small particles that could possibly contain the virus. “This is different than a surgical mask, which can only stop larger droplets,” says Dr. Adalja.
Kirurgiske masker som mange har hamstra stopper det ikke.
Bekymra for situasjonen i USA. De har testa veldig få der, bare noen hundretalls, var det siste jeg leste. Dels skyldes det at CDC (tilsvarer FHI i Norge) har satt opp restriktive testkriterier, dels at de første testene som ble sendt ut var defekte.
I tillegg forsøker Trump å minimere risikoen, sannsynligvis fordi han er redd for ytterligere børsfall som vil true gjenvalget. Vi veit at det er smitte i befolkningen i USA nå, både på Øst- og Vestkysten. Når antallet pasienter som oppsøker helsetjenesten med Corona-symptomer begynner å vokse eksponentielt blir dette vanskelig å skjule. Da kommer det virkelige krakket. Det vi har sett fram til nå er bare en liten forsmak.
Når skal PremierLeague spilles for tomme tribuner? Om 1 uke? Om en mnd?
Han i danmark var på «frifot» i 9 dager før han ble testet… kommer nok et rush om en ukes tid
Ble innlegget mitt slettet? Ja ok, beklager at jeg ikke fyrer oppunder panikken sånn som er trend og tradisjon her inne. Dere skal få frike ut ifred
Hva er neste? Covid-19 kommer i Europa og America om vinteren og kan herje månedsvis.
Idag sa jeg til min datter. Skal du til Sandvika Stor senter, slutt å klemme. Forresten god sending av Fredrik på debat www.nrk.no. om tema-et. Han sat det vel godt i perspektiv. Men logiske konsekvenser kan man ikke unngås. Bl.a. fall i fortjeneste for selskaper.
Tenkte å komme med noen enkle råd, og forslag til enkelt utstyr for å redusere smitterisiko, og hva man bør tenke på hvis man blir smittet for å redusere risiko.
Første linje, ved moderat risiko slik situasjonen er nå må være å redusere risiko uten å måtte forandre hverdagen. Særlig mtp at mange må ferdes der det er masse folk og i kollektivt-trafikken.
Eks ha fokus på god håndvask med såpe og vann så ofte man bør/kan. Funker bedre enn antibac og annet tilsynelatende smarte saker.
Bruk albuer til å åpne dører på offentlige steder. Ha på vanter når du skal trykke på døråpnere, taste inn koden bankkortet ved kjøp, i det hele tatt tenke på hvor man tar hånda si hvor veldig mange andre kan ha hatt sine labber.
Prøv og unngå å ta seg i ansiktet eller gni seg i øya.
Da har man kontroll på henda, og dens muligheter til å videreføre smitte.
Men skal man ta bussen, T-banen, trikken på morgen i feks Oslo og folk står ved siden av deg og hoster deg rett i trynet er det jo god muligheter for å puste inn aerosoler og partikler og få dråpesmitte. Kanskje litt vanskeligere å håndtere?
Da vil jeg anbefale nesespray, og tenker det holder med saltvannsoppløsninger.
Det er som regel nesen som er smittepunktet ved forkjølelse og virus, og ikke munnen, og gjelder sikkert også for Corona-virus. Og puster man inn små partikler og aerosoler med virus på så er man ikke umiddelbart smittet. Det tar litt tid før viruset setter seg,
Har man med seg nesespray kan man skylle ut viruset før det setter seg. Har man nesepray i veske / bag etc kan man jo skylle seg umiddelbart ett utført kollektivreise, eller når man måtte ønske hvis man blir stressa for man var innom et legekontor med andre syke folk.
OtriCare saltvann nesespray brukes på sykehus , og kan anbefales, og Physiomer strong jet kan brukes om man tenker å skylle skikkelig.
Dra skikkelig inn så du får skylt bihulene også og spytt ut i vasken eller i grøfta om det går. Det er heller ikke noe problem å svelge da magesyra fikser biffen.
Generelt er det også slik at tørre slimhinner gir større smittefare, så det er en faktor man bør justere med mtp tiltak for å fukte innpust av luft, og hvor ofte man tenker det er lurt å skylle.
Da har vi kontroll på hender og nese, dvs ingen garanti, men helt sikkert betydelig lavere risiko, og god forebygging med enkle tiltak.
Øker risikoen ytterligere, og man blir enda mer engstelig, så trenger man også holde det rent rundt seg.
Da er Klorin vindundermiddelet.
Så et innslag på TVen for noen dager siden med en overlege, eller en eller annen sjef på Ullevål. Og i det innslaget så var det en liten sekvens hvor fyren vasket seg med Antibac (alkohol).
Synes det var klønete eller uheldig for det synes jeg ga inntrykk at antibac dreper bakterier.
Folk må da huske at sprit er effektivt mot bakterier, men ikke virus.
Eksempelvis så tar det flere timer å drepe virus på en kald hard flate med 70% etanol, mens 0,1% klor dreper virus på samme flate på 1 minutt.
Kloret i klorin er natrium-hypokloritt (NaOCl).
I Spray Klorin er det 0,5g per 100 g NaOCl, dvs 0,5%, og ca halvparten om man regner klor (molvekt Na og O er ca det samme som Cl). Koster ca 50-lapp for 500 ml.
I Remas flaske med “Klor” er det 2,4% ntriumhypolkloritt, koster ca 12 kroner og er 5 ganger konsentrasjon av sprayflaske.
Klorin baderoms-varianten mener jeg er ca 5% og koster kanskje 25 kroner.
Så trenger man noe til å desinfisere overflater så kjøper man kanskje 1 flaske spray-klorin, og refiller den med Remas klor i 5 ganger fortynning, eller baderoms-klorin til 10 ganger fortynning. Da blir det veldig rimelig, og man kan spraye på overflater man er bekymret for.
Skulle man bli smittet er faktisk klorin fint å ha da også, for selv om du ikke kan gjøre noe med viruset i kroppen, så er det viktig å hindre bakterielle infeksjoner som man er lettere eksponert for hvis man er syk. Klor dreper også bakterier ! (i tillegg til virus)
Folk kjenner sikkert lukta fra natriumhypokloritt fra andre steder enn badet, den umiskjennelige svømmehall-lukta er natriumhypokloritt.
Skulle man bli syk kan kroppens immunforsvar gjøre at det kommer hevelser i lungene, og sårflater, som da gjør at lungene blir mer utsatt for infeksjoner, og det er derfor man kan få alvorlig lungebetennelse. Mao hold det rent hjemme!
Unngå å fryse også, som er et generelt råd hvis man er syk.
Er ikke lege eller noe, men noe jeg mener gode og velmenende råd fra Snøffelen. I alle fall min enkle plan så langt, og så tar jeg det som det kommer. Har god helse, ingen underliggende sykdommer, og barna er jeg på bakgrunn av det jeg har lest ikke bekymret for. Men dette er i alle fall råd jeg har gitt mine foreldre som er godt voksne og har flere risikofaktorer å tenke på.
Snakket med en sykepleier på Ullevål for 1 uke siden
Vedkommende hadde da knapt reflektert eller blitt informert om den kommende krisen. Langt mindre blitt briefet av sin ledelse.
Min litt kjipe prediksjon blir da dessverre at vi overhodet ikke er klar for dette i Norge. Og at mange ansatte på sykehus vil sette seg selv i «karantene». Noe som igjen vil øke presset på dem som er på jobb osv.
Kan bli virkelig ille.
Presse konfreranse nå
@Snoeffelen Hva med bare få det greie og har en influensa ?
Undervurdert tror jeg.
Er du i faresone hold deg inne mest mulig.
Du inkluderer helt sikkert meg her, fordi jeg mener at dette er en vesentlig større trussel mot folkehelsen enn sesonginfluensa. Kan ikke svare for andre, men jeg har ikke panikk. Som jeg har skrevet før, så er mitt “base case” 25% og 0,5% for Norge, og 25% og 1% for verden. Det betyr 6700 døde i Norge, og 19 millioner i hele verden. Mange mennesker, og absolutt verdt noen proaktive tiltak fra myndigheters side, men ikke verdens undergang.
Og så er det selvfølgelig stor risiko både på oversiden og nedsiden av disse to tallene. Og da endrer resultatet seg veldig fort.