Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Samtidig, i Iran: https://www.facebook.com/123848272739/posts/10157548576822740/?vh=e&d=n

Jeg fatter ikke hvorfor du sitter å kriger ved tastaturet, du kan jo heller øse av din kunnskap direkte til FHI og WHO.

8 Likes

Jeg kriger ikke, men er oppgitt. Hvorfor er alle opptatt av markedene fremfor å redde liv? WHO sier fortsatt R0 på 2.5 når forskning etterhvert viser R0 over 4. Lenger opp i tråden her nevnes til og med 7.

Live nå

1 Like

Det er ikke lett å komme igjennom støyen dette viruset har bidratt til. Jeg er ikke skeptisk pr i dag, da jeg tror antall tilfeller avtar gradvis de neste ukene, det vil naturligvis være etterslep av tilfeller fra alle som har besøkt de mest berørte områdene. Om takten øker om si 2 - 4 uker så blir jeg mer skeptisk

4 Likes

Mikrobiolog: – De aller fleste har hatt et coronavirus før

Covid-19 er nært beslektet med den vanlige forkjølelsen, sier mikrobiolog.

“… som Covid-19 og SARS, kan svakere grupper reagere voldsomt på viruset ifølge wikipedia.”

4 Likes

Skal si de har mye nærkontakt på den øyeavdelingen så smittsomt det er der.

2 Likes

Smitter fra dørhåndtak feks

1 Like

1 Like

Youtube er ikke forskning

3 Likes

Avtar gradvis de neste ukene? Vi har totalt forskjellige briller på oss. Dette ser ut til å være et veldig smittsomt virus så jeg synes du er optimistisk.

6 Likes

Det som er mest ansvarlig å anta er at siden det er influensa sesong her så vil langt flere bli smittet. Og langt flere har redusert allmenntilstand fra før. Så flere vil rammes hardt. Det blir også vanskeligere å oppdage da mange vil tro de har vanlig influensa.
Det er mer smittsomt siden viruset overlever lengre på overflater i kulden. Vi vasker ikke rekkverk og vi sprayer ikke gatene.
De rette myndighetene som skal ha kontroll, har ingen kontroll. Og jeg vil anta at det stort sett er likt i hele vesten. De undervurderer risikoen fordi de velger best-case senarios i alle ledd. De vil ikke teste folk som ikke har symptomer selv om vi vet det trolig smitter da også. De lar folk reise til utsatte områder.

7 Likes

Skummer fortsatt gjennom tråden her, og uttalelser som hinter til at WHO ikke forholder seg til forskning virker ganske virkelighetsfjerne med tanke på at tråden faktisk skal handle om det fundamentale. Og som du ser, her veier Youtube til tider tyngre enn forskning. :roll_eyes:

4 Likes

Er det så smittsomt som du tror, så vil dette øke drastisk. 10-30% av norske befolkning kan i år med større epidemier bli smittet, og årlig dør 900 i snitt av influensa, som mange har vaksinert seg mot. Nå i dag er det etterslep av personer som har vært i de mest berørte områdene? Tror man på flere enn 500.000 smittede i Norge og 900+ døde så blir det verre og bør snart begynne å akselerere drastisk

WHO er mye mindre optimistiske enn FHI er.

4 Likes

Men har du tenkt over at helsetilbudet globalt ikke er i nærheten av det vi har i Norge? WHO må jo ta høyde for at de i fattigere land med dårligere infrastruktur kan komme til å slite. Men det gjør de uansett hvilken smittsom sykdom som bryter ut.

2 Likes

Det som er bra med Norge er at det er gratis. Standarden og pengebeløp som puttes inn i klinikkene er ikke på nivå med mange andre land.

1 Like

Jeg mener det er god grunn til raseri i Norge over skandalen som har skjedd på ullevaall, når man ser hvor widespread kunnskapen om asymptomatisk smitte var for en måned siden.

Her på forumet 3. februar, uten kilde fra redenergy i dette tilfellet men det var ikke nødvendig fordi det var all over mainstream news på det tidspunktet:

Kina opplyste om dette 26. januar og ble referert i vestlige medier:

Spredd på medisinske publikasjoner 30. januar:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468

Og spredd av CNN via kredibel medisinsk kilde i USA 1. februar:

6 Likes

Nå sier svenskene at barn ikke videresmitter :man_facepalming:

Å tåle viruset er én ting, men å ikke smitte videre? :man_facepalming:X2

3 Likes

Det drar seg til her hjemme nå. Fått skriv fra kommunelege via skole og barnehage. Legevakt bilen kommer hjem til deg om du mistenker at det er Corona i hus. Ekstra fokus på håndvask og rengjøring av lokaler og fasiliteter.

4 Likes