Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

“Let me put it this way, if in general two out of 100 corona patients die, in Iran, if we now have 20 deaths that means we have 1,000 infected patients.”

Her regner han feil.
De 20 døde, gitt 2% dødelighet og tre uker for å dø, betyr at de hadde 1000 smittede for tre uker siden. Regner man så at antall smittede dobles hver 5 dag om det ikke settes inn betydelige smittedempende tiltak, så har de 8 000 smittede pr i dag.
Ved 1 % dødeligeht vil antall smittede være 16 000

5 Likes

Gjelder det alle som har tatt fly fra Italia til Norge eller også de som har reist gjennom Italia, for så å reise videre til Norge? Hvordan hadde du tenkt til å fange opp disse, og hvor mange er det snakk om, eventuelt hvor lang tid ville dette tatt?

Karantener blir jo respektert?

Hvor omfattende er dette i praksis? Gjelder det da også samtlige busser, taxier og alle offentlige steder der mennesker samles? Krisemaksimering.

Vi ville satt verden på pause i en måned mener du? Der er jeg enig, det ville stoppet virusspredningen ganske greit.

Fredag meldte BBC, på bakgrunn av opplysninger fra helsekilder i landet, at koronaviruset har tatt livet av minst 210 mennesker i Iran. Det er langt høyere enn hva myndighetene oppgir.

(©NTB)

1 Like

I så fall kan det være 160 000 smittede der. Det forklarer også hvorfor flere toppolitikere der har strøket med.
Det bekymringsfulle for Europa er da Irans tette bånd til Syria og at Erdogan har åpnet grensen for flyktninger.

1 Like
1 Like

Det du linker til der er ting vi som du kritiserer linket til her inne for en uke siden. Det de uttaler seg om nå er jo tall som kom for lenge siden. Det er det som er tingen.

Tilbake til tema. Fundamental tråd er for å diskutere sak :+1:

1 Like

Tror det er håp for oss “ungdommer” :

8 Likes
2 Likes

Tror desverre vi bare har sett starten av de økonomiske effektene dette viruset vil gi. Verden største produsent av varer/materiale til varer har drastisk reduset produksjon.

Hvor er de norske “dette er mindre farlig enn influensa, slapp av folkens” ekspertene når vi trenger dem? Tydeligvis lettere å komme med dette budskapet når det var langt borte.

8 Likes

De er ikke norske, men du har jo denne artikkelen her: https://www.nytimes.com/2020/02/29/health/coronavirus-flu.html

For et par uker siden sto de fram på rekke og rad, representanter for FHI og Helsedirektoratet og skrøt av hvor godt forberedt Norge var på coronasmitte.
I løpet av et par dager har vi nå 17 smittede, det vil si Norge er det landet i Europa med 7. flest smittede.
Vi hører om den ene blemma etter den andre, med testnekt av helsepersonell og frykt for allerede nå å gå tomme for reagensrør med tester.
Samtidig driver man systematisk under-kommunisering av smittefare og konsekvenser.
Når man går ut og forteller at de færreste får alvorlige komplikasjoner, dette gjelder først og fremst eldre og folk med underliggende helsetrøbbel. Det er nok en god trøst for denne siste gruppen som i klartekst her blir fortalt at dere “driter vi litte granne i, sorry”.

Jeg må si jeg sliter tungt med å la meg imponere av den norske beredskapen.

13 Likes

Så lenge folk er smittet i utlandet og satt i karantene er det ikke mye mer myndighetene kan gjøre.

Ullevålsaken er selvfølgelig veldig klønete.

1 Like

Velkommen ombord.

Hva med at de satte en person som kom fra hardeste rammede område i Kina på et rutefly opp til Tromsø før testresultatet forelå. Blemme? Eller lurt?

Jeg er svært skeptisk til hvordan myndighetene går frem. Hvordan kan FHI være så udugelig i sin egen kjerneoppgave? Det blir for svakt.

5 Likes

Det stemmer ikke, hun leverte et negativt prøvesvar før hun reiste til Tromsø.

1 Like

Hun leverte positivt prøvesvar også på test. Testene er ikke absolutte og dette er uansvarlig da det er 200 personer på et fly og det er særs dårlig nytt med tanke på aerosol smitte.

Saken er, at FHI skal ikke bomme på disse tingene. De skal forså risikoen, som innebærer å både forstå sannsynligheten for de forskjellige utfall og samtidig vite alvorlighetsgraden av de forskjellige utfall. For meg synes det som de ikke har kontroll på noen av disse. Det synes som de ikke har gjort en risikoanalyse.

2 Likes
2 Likes

Delt tidligere, ble ignorert. Du må finne ting på Youtube, det er det som er trendy nå.

Men etter å ha observert denne tråden noen dager så vil jeg si at det skumleste med hele corona-saken er folks manglende evne til kildekritikk. Den er grundig understreket i begge trådene her på TI, og den bidrar bare til panikk og frykt.

5 Likes