Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

@Onns, du har fylt denne tråden med tekst fra din egen hjerne. Du klarer ikke å overbevise noen om at dette du sier skal være mer verdifullt enn for eks, Eric Ding som sier US outbreak bare er tip of the iceberg på CNN. Han kommer fra Harvard School of Public Health og har kanskje litt tyngde?.. Selv om CNNs broadcast kommer via youtube (ca 2 min ut) så er dette verdt å få med seg:

https://youtu.be/u7qS-CjZfYY

1 Like

Har delt mye tekst fra andres hjerner. Hva med denne? Fake news?

2 Likes

Æsj, så nedlatende :nauseated_face:

4 Likes

Lite fundamentalt her nå, men @Onns har et viktig poeng når det kommer til kildekritikk. Her øses det ut uten noen form for dokumentasjon på kildene. Hvilken agenda, bakgrunn, kompetanse har disse youtuberene?

Største faren for samfunnet slik jeg ser det er jo nettopp panikken det bygges opp under på denne tråden, og i det tabloide nyhetsbildet.
Det er det som hemmer samfunnet. Det er det som skaper problemer. At 113 blir nedringt av bekymra folk som leser tabloide overskrifter, ikke skjønner humoren til leger som er på insta osv. Det er farlig det. For da får ikke de som virkelig er pleietrengende hjelp.

10 Likes

Så begynner det. Første kutt…

Lufthansa kutter flyginger med 25 prosent i møte med virus

2 Likes

18:03Siri Eggen

Lærer smittet av coronavirus

En lærer ved Etterstad videregående skole i Oslo er smittet av coronaviruset, bekrefter rektor Elin Stavrum til VG.

VG har snakket med den smittede læreren, som hverken er syk eller har symptomer, og ikke har behov for å tilføye noe mer.

– Skolen holder åpent som vanlig i morgen mandag. Det er ingenting som gjør det nødvendig å holde stengt, sier rektoren.

VG har sett en SMS som er sendt ut av rektor, hvor det blant annet står at de har vært i kontakt med Folkehelseinstituttet, og at “rådet derfra er å leve som normalt, følge smitteråd, kontakte fastlege ved symptomer og følge råd som blir gitt fra FHI”.

1 Like

Var 1000 i går…

2 Likes

FHI sier at de bare har funnet folk som er smittet i utlandet eller har hatt nærkontakt med folk som har vært i utlandet. Men det er jo bare dem de tester også. Dersom du f.eks. har influensasymptomer nå så skal du ikke måtte teste deg om du ikke har hatt nærkontakt med noen du vet er smittet.

De leter ikke akkurat etter smitte i befolkningen.

4 Likes

Debatten på NRK diskuterte Korona virus med en rekke fagfolk på området. Synes det var mye god informasjon som kom frem her. Det tas også opp blant annet balansegangen og dilemmaene med å informere om mulige scenarier, uten å skape unødvendig frykt. Vanskelig balansegang. Verd å få med seg.

3 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-01/europe-braces-for-coronavirus-s-spreading-economic-impact

Omtrent som han fra Harvard sa på CNN i dag. Top of Iceberg. Jeg lurer på hvordan dette vil utspille seg i en stat uten sykeforsikring på over 120 mill av innbyggerne? Har disse mulighet til å oppsøke sykehus?

Kommer jo an på om han har vært på skolen etter at han ble smittet? Hvis han kom rett fra flyet og ble testet er jo ikke denne skolen forskjellig fra andre skoler.

Får håpe på det. Men om læreren har undervist så mye som 1 time så må jo klassen i karantene vil jeg tro. Synes det er mistenkelig at rektoren har forhørt seg med FHI og bedt elevene fortsette som normalt om læreren ikke har vært på skolen engang.

2 Likes

hun unge pene damen de intervjuet fra hjemmet sitt,så da usedvanlig bra ut for å ha “Corona”-viruset…denne prøven må da bare komme som negativ.

«Børsene faller, så vi må leve som normalt, i solidaritet med de land som ikke har det så bra» (fritt etter hukommelsen fra 2 minutter tilbake)

Erna ofrer de svake for at aksjeeiere ikke skal tape penger, eller?

Edit: Scroll to poster ned til «roy hahn» og les tekstene på bildene.

https://twitter.com/chrismartenson

1 Like

At viruset er ekstremt smittsomt bekreftes jo av at det har smittet mellom ansatte på et norsk sykehus(!) - hvor vi jo må anta at det er gode rutiner tilknyttet hygiene.

Det jeg lurer på, og som jeg ikke har funnet et godt svar på er følgende;
Hva er et typisk og sannsynlig sykdomsforløp dersom man blir smittet?
Snakker vi en uke som litt småforkjølet, eller er det to uker med en den verste influensaen du noensinne har opplevd?

Mellom ansatte er det nok ikke så stor forskjell i hygiene på et sykehus.

Blir nok mer håndvask i løpet av en dag ved pasient konsultasjoner.

Finnes det en daglig oversikt over smittede i Norge

edit: oversikt presantert i form av en graf :bar_chart:

Alle avisene pleier å oppdatere hver gang det blir meldt om en ny.