Er vel rimelig grei denne?
Så kan du velge sortering på kolonnene.
Tenk om det kommer til senatet i USA, der er jo 90% over 80 år…
panikkshoppingen har startet i USA…
For de aller fleste mild sykdom. Det er sagt at det minner mer om influensasymptomer enn forkjølelsesymptomer i starten, feber og verk hvis du i det hele tatt blir syk (en del som ikke vet de har det).
For de som får alvorligere sykdom (I hovedsak eldre og kronisk syke) begynner dette stort sett med at lungene blir så hardt angrepet at de får en kraftig immunreaksjon lokalt der, dvs mye slim og tung pust (lungebetennelse). Dette kan igjen føre til noe som på engelsk heter “cytokine storm”, er usikker på det norske begrepet. Dette er en uønsket virkning av immunreaksjonen der det blir flere biprodukter enn kroppen greier å håndtere, og er det som kan føre til problemer med nyrene og i verste fall multiorgansvikt.
Liten grunn til å engste seg for at en skal bli rammet av den verste varianten, De fleste vil greie seg fint med egenpleie.
Her snakker vi logiske føre var tiltak.
Er jo kanskje noen skiturister som innså de ville få oppholdet sitt forkludret i de italienske alpene og derfor ombooket til neste skidestinasjon, så kanskje vi skulle vurdert noe tilsvarende? Vi har tross alt bare landegrense mot halve landet så om vi stenger luftveien til destinasjoner med utbrudd så har vi jo en bedre sjanse.
LÆRER SMITTET AV CORONAVIRUS
En lærer ved Etterstad videregående skole i Oslo er smittet av coronaviruset, bekrefter rektor Elin Stavrum til VG.
VG har snakket med den smittede læreren, som hverken er syk eller har symptomer, og ikke har behov for å tilføye noe mer.
– Skolen holder åpent som vanlig i morgen mandag. Det er ingenting som gjør det nødvendig å holde stengt, sier rektoren.
VG har sett en SMS som er sendt ut av rektor, hvor det blant annet står at de har vært i kontakt med Folkehelseinstituttet, og at “rådet derfra er å leve som normalt, følge smitteråd, kontakte fastlege ved symptomer og følge råd som blir gitt fra FHI”
Bravo… Nå ser det ut som noen med litt omløp har fått lov til å si noe. Håper på mer tiltak som dette. Norge har jo en svær pengebinge, ved å bruke litt på vår små befolkning kunne vi snudd dette veldig negative til noe unikt positivt. Tenk hvis vi kunne gått uberørt gjennom dette. Oslo ville blitt ny finance HQ for nord europa.
Det ville jeg tenkt om jeg skulle ledet landet gjennom dette.
De er anklaget for drap og brudd på smittevernloven etter å ha skjult navnet på noen av sektens medlemmer mens myndighetene forsøkte å spore hvordan viruset spredte seg.
Mens de i Sør Korea blir anklaget for drap om de skjuler identiteten til noen som har viruset så får ikke vi vite hvilken by de bor i engang.
Hva er «smittområde» det er jo veldig vagt beskrevet? Noen som vet?
Er det kun land som Italia, kina og SK osv?
Eller snakker vi Milan flyplass, deler av Spania og Frankrike og seff snart Oslo… o.l. Vurderer selv Spania reisen til uken, pga. mellomlandinger osv.
Edit: Erna meldte vel også de samme reglene for resten av befolkningen på NRK nyhetene nå kl: 19.
så hvorfor i alle dager skulle da denne læreren ha testet seg i første omgang…?
har læreren vært hos øyelegen?
Antar at personen har vært i et land med mye smitte.
Når det gjelder selve sykdomsforløpet så synes jeg informasjonen ikke er så veldig detaljert.
Min forståelse er de fleste får milde/ingen symptomer, dette gjelder ca. 80%. Da er det ca 20% som blir syk og 10-14% som blir alvorlig syk.
Det gjøres et poeng av at samtlige som er testet positiv i Norge nå ikke er syk - altså milde/ingen symptomer, men det er vel tidlig å konkludere?
For de 10-14% som blir alvorlig syk, hvordan forløper sykeforløpet seg? Jeg regner med at selv for denne gruppen tar det noen dager før du blir ordentlig syk? Noen som vet?
(mener jeg leste en plass at 4-5 dager med milde symptomer før du eventuelt blir ordentlig syk)
Også er det perioden det tar for de få (ca 1%?) med kritisk utfall - mener jeg leste en plass at gjennomsnittlig tid fra symptomer til død var 28 dager. Noen som vet om dette stemmer?
Dette er jo detaljer som vil ha svært mye å si.
Så dødaren er cytokine storm?
Investeringsobjekt:
https://cytosorbents.com/products/cyto-sorb/#
Ikke lest meg opp enda, men denne teknologien har visst lovende resultater.
1694 i Italia nå. Øker fort.
scroll deg ned på denne siden så ser du antatt sykdomsforløp