Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

En million doser på et år er jo også et spytt i havet.

Who can blaim them? Det må jo være supert for dem å være i spotlight men det kan bli tidenes nedtur for dem hvis de ikke lykkes…

1 Like

Hvor mange av de som blir testet i Norge tester positivt? Aka hvor mange har blitt testet her til lands?

God oppstilling som burde berolige de fleste når det gjelder hvor truende viruset er på liv og helse:

Spørs jo hvor mye verdi du legger i besteforeldre (eller hvor mange du tror det er på forumet).

Det er 1,5 millioner nordmenn som er i faresonen pga høy alder og/eller bakenforliggende sykdommer.
Jeg ser flere her inne som er blottet for empati med disse 1,5 mill nordmenn.
Men at så mange fortsatt bagatelliserer corona betyr at mange fortsatt ikke skjønner en dritt. Det betyr igjen at børsene skal ramle mye lenger ned.
Dette er starten på en resesjon som kan bli like dyp som 2008/2009.

Se Debatten på Nrk i kveld.

4 Likes

Nei for all del, er flere gamle og skrale i min egen familie og. Men det er nå sånn likevel at hovedfokuset for de fleste vil være kids og egen forsørgerevne.

FHI våkner litt nå. Så debatten. De ber folk slutte å håndhilse i Norge og ta dette seriøst. Senatet håndhilser fortsatt.

Jeg syns det var interessant at børsene i USA gikk ned like etter rentekuttet. De lukter desperasjonen og lar seg ikke lure.

Det er vanskelig å forholde seg til eksponentiell vekst, så jeg tror ikke folk virkelig begynner å reagere før dette blir konkret for dem: De kommer ikke gjennom til fastlege eller legevakt, byen de bor i er i lockdown, matmangel i butikkene, noen de kjenner eller er i familie med dør. Dette vil skje i Vesten hvis det ikke tas mye kraftigere grep nå, og det ser ikke ut til å skje.

Jeg tror fallet vi har sett på børsene kun er en liten forsmak.

2 Likes

Jeg tror de fleste besteforeldre er villige til å dø for deres barnebarns velferd.
Men samtidig tror jeg de fleste barnebarn vil føle et utrolig savn for besteforeldre som elsket dem slik.

Jeg ser to scenario.
1: Samfunnet gjør sitt ytterste for å trekke ut epidemien slik at vaksine og effektiv behandling kan hjelpe.
Det vil svekke verdensøkonomien, og om svekkelsen blir stor nok kan det ta livet av flere enn viruset.
2;Samfunnet innser at kampen for åbegrense epidemien er tapt og avbryter alle smittetiltak.
Det menneskelige tapet vil være stort, kanskje 1% eller mer av verdens befolkning, men det vil stort sett være eldre og svekkede , og økonomien vil stimuleres av det.

Noen deler av økonomien ja.
Men hva skjer f.eks med boligmarkedet om det skulle bli 2-3-4K ledige enheter i Oslo?
Krakk

De fleste nordmenn har alle sine sparepenger i planker og mur. Vi her inne er vel unntaket.

Noen sektorer vil nok være tapere i første scenario, andre i andre…

Etter rapporter fra statene tror han ikke tallene fra Usa er kredible.

1 Like

Jeg er i Asia og slutta med å håndhilse på folk allerede i januar når de første tilfellene kom her. Fist to fist istedet :wink:

1 Like