Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

@polygon - beklager å måtte røske opp i et tema som begynner å bli et halvt døgn gammelt, men jeg vil bare vise til at innlegget ikke hadde noen målsetting om å sammenligne virus ifm alvorlighet eller dødelighet. Det jeg sa var alvorligheten av situasjonen i juni 2009 var langt høyere enn den er for Corona viruset på nåværende tidspunkt. Hva som skjer videre er selvsagt et stort spørsmålstegn.

Poenget var derimot å peke på at aksjemarkedets reaksjon selv i et etablert alvorligere stadium den gang likevel ble marginalt påvirket av situasjonen, mens det nå allerede er langt mer småpanisk. Dette er selvsagt godt hjulpet frem av pressen som med sine voldsomme krigsfonter, farger og formuleringer antagelig skaper like mye frykt som klikkpenger i kassa.

1 Like

Det virker som USA er like dårlig forberedt som Norge, blant annet med mangel på munnbind etc.
Men epidemien har slått en større rot der.
9 er døde i Washington state . Gitt dødsrisiko på antatt 1% og antatt tid for å dø lik 4 uker representerer dett et antall smittede på 900 4 uker tilbake i Washington state.
Gitt videre at viruset dobles hver uke ( et konservativt anslag) betyr det at antall smittede i Washington state pr i dag er 7200.

Washington state seiler opp som det nye Nord Italia.

6 Likes

Bør ikke denne infoen og den siste infoen fra WHO roe ned markedene noe?

Dette og hvis Bernie gjør det bra i natt så vil jeg nok avvente før jeg hopper på fristende aksjekurser. Men for de som liker risiko, gir vel tiden fremover nå mange muligheter.

1 Like

D18 har koronadebatt nå…

At pressen overdriver alvorligheten av virusets potensiale for død og fordervelse har jeg fått med meg at en del her mener. Jeg er ikke enig. At aksjemarkedet overdriver alvorligheten av de potensielle økonomiske konsekvensene har jeg også fått med meg at en del her mener. Jeg er ikke enig. Hadde man større grunn til å vurdere situasjonen som mer alvorlig i juni 2009 enn i dag? Vet ikke. Men den aggregerte fornuften i aksjemarkedet tror jeg ikke er så påvirket av tabloidoverskrifter som du vil ha det til, så jeg tror vel egentlig svaret på det siste spørsmålet også er nei.

2 Likes

Dette sier nok WHO mye fordi Kina faktisk har klart å begrense smitten der, men det er vel også den mest omfattende og systematiske smittevernoperasjonen i verdenshistorien med god margin. I resten av verden ser det ikke så veldig lyst ut. Det er f.eks. helt vilt at det allerede er 9 døde i USA, når det bare er fem dager siden det oransje trollet sa at “the 15 [bekreftede smittede på det tidspunktet. (@Astrup gjør et godt case at faktisk tall var mange tusen) ], within a couple of days, is going to be down to close to zero. That’s a pretty good job we’ve done”. Det er total mangel på vilje og evne til å takle problemet. Det samme synes jeg vi har sett i Norge. Om jeg skal svare direkte på spørsmålet, så hører det vel hjemme i spekulasjonstråden :wink:

5 Likes

Sjekk USA da. 9 døde av 108 smittede (ref worldometer). Fatality rate på 8.3 % om du bare regner på aktive cases. Hvor mange tror dere er ute på fri fot og smitter lokalt i USA? De har det helt sinnsykt travelt med å få smittebehandlig på plass.

:bear::bear:

2 Likes

280 ansatte i karantene fra sykehuset i Oslo pga en ansatt er bare helt sykt dårlig. Tenker det blir bedre nå, men sprer seg nok mer før det blir kontroll.

1 Like

I fare for å få påpakning for å peke på for mange negative hendelser, så drar jeg frem litt mer info fra COVID worldometer. Observasjoner bare. Både Argentina, Brasil, Chile og Mexico har nå COVID positive cases. Sør og Mellom- Amerika er nå med i dette. Afrika har Tunisia, Egypt, Algerie, Nigeria og Algerie. Full pandemic i utvikling.

1 Like

Det er jo tusenkronsersspørsmålet…

Nå skal det sies at 4 av disse personene i dødsstatistikken kommer herifra : https://lcca.com/locations/wa/kirkland/ hvor det er et stort lokalt utbrudd. Men who cares.

1 Like

Poenget ditt er at siden disse fire er fra samme ‘cluster’, så er sannsynligvis færre smittet i USA enn det @Astrup hevder kan være sannsynlig?

1 Like

Nope. Det eneste jeg antyder er at fatality raten på et aldershjem kanskje kan være noe misvisende sett opp mot den generelle befolkningen.

3 Likes

Som igjen betyr sannsynligvis færre smittede ja. Men likevel sannsynligvis tresifret.

1 Like

tror nedturen i markedet kan bli kortvarig…

" Verdensbanken gir 12 milliarder i corona-bistand

Reuters og AFP melder tirsdag at verdensbanken har annonsert at de vil gi 12 milliarder dollar i bistand som skal hjelpe land med å begrense covid-19-viruset.

President i verdensbanken, Davis Malpass, sier ifølge Reuters videre at det er mye usikkert ved viruset, og at mer bistand kan bli nødvendig…"

Ja hvor mange tror du er ute og smitter uten symptomer? La oss krisemaksimere litt og si at det f.eks er 1000 smittede i tillegg til de 108 som er meldt. Da blir jo CFR på 0,81 i stedet for 8,3 som du peker på.

Ellers når det gjelder påpakning for krisemaksimering som du nevner så er jeg like glad i å argumentere med de som hevder dette ikke er verre enn en influensa som de som hevder at CFR på 3% (eller 8%) er faktiske tall :slight_smile: Sykdommen og spredningen er svært alvorlig, men la oss likevel holde oss til det vi har av informasjon på en edruelig måte.

Fatter ikke hvordan enkelte her tjener penger på børsen med en så lemfeldig omgang med det datagrunnlaget de har tilgjengelig.

1 Like

Det er foerst naa elendigheten begynner. DoD Official Admits Covid-19 “Likely” To Be A Pandemic Within The Next 30 Days. Department of Defense officials said that Covid-19 will “likely” become a global pandemic within the next 30 days.
(https://www.zerohedge.com/political/dod-official-admits-covid-19-likely-be-pandemic-within-next-30-days)

2 Likes

Som en liten sidekommentar så gikk Inovio Pharmaceuticals opp 69,7% på børsen i dag…

4 Likes

Får håpe det ikke bare er markedsføring, for det er i hvert fall det også:

“Inovio designs DNA vaccine INO-4800 in three hours after receiving the genetic sequence using its proprietary DNA medicines platform technology

Men nei, disse har jobbet med vaksiner mot CoV i mange år, så det er en seriøs kandidat dette.