Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Der det får smitte basically.

2 Likes

Husker vi hvor urolig markedene var for gjelden i hellas? Går det an å lage en sånn storm i et vannglass og så sende markedene oppover når hele verdenshandelen stopper opp?

1 Like

Da er vi enig.
I Norge har det nesten doblet deg på er døgn.

Jeg er i risikogruppe og er anbefalt å ta influensavaksine årlig.
Jeg stilte spørsmål til fastlege vedrørende flyreiser, har endel møter hvor det viktigste er at sjefen får avholdt et visst antall møter i året, samt en utenlandstur, alt i regi av arbeidsgiver.
Fastlege henviser ril FHI, Line Vold FHI henviser de som er i risikogruppe om å forholde seg til fastlege…
Jeg sendte svar fra fastlege til FHI og mottok dette svaret:

Hei og takk for henvendelsen.

Du har henvendt deg til Folkehelseinstituttet, som har som oppgave å gi råd til helsetjenesten og kommunene i Norge. å vaske seg på hendene og unngå kontakt med syke mennesker, dette gjelder også personer med luftveissymptomer. Det finnes foreløpig ingen vaksine. Helsedirektoratet og helseforetakene har ansvar for å koordinere helsetjenestens respons. Vi har dessverre ikke kapasitet til å besvare mange henvendelser fra enkeltpersoner om koronavirusutbruddet.

Den informasjonen vi har om risikogruppe og koronaviruset er lagt ut her: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/fakta-om-koronavirus-coronavirus-2019-ncov/#risikogrupper Det er en mangfoldig gruppe og de individuelle vurderingene må gjøres av behandlende lege

Du kan finne mye informasjon om det nye koronaviruset, råd, vurderinger og tiltak, her: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/.

Vi vurderer fortløpende risikoen for smitte og spredning. Dersom ny informasjon fører til endret vurdering, vil dette bli offentliggjort umiddelbart, blant annet gjennom våre nettside. Fra og med 2.mars frarådet vi reiser til Iran, Sør-Korea, samt Lombardia, Veneto, Emilia-Romagna og Piedmonte i Italia på grunn av den store spredningen av koronaviruset i disse områdene. Formålet med rådet er å redusere faren for at nordmenn smittes og tar med seg viruset hjem til Norge. Beslutning om å gjennomføre reiser til andre destinasjoner baserer seg på en samlet vurdering av tilgjengelig informasjon. Reisende bør også følge med på Utenriksdepartementets reiseinformasjon samt nyheter, og lokale helsemyndigheter da situasjonen raskt endrer seg.

Hvis du ikke finner svar på fhi.no, ring: 815 55 015. Telefonen er åpen hverdager mellom kl. 8:00 og 15:30. Hvis du er syk og trenger legehjelp, eller har behov for individuell helserådgivning, kan du ringe egen lege (f.eks. fastlege eller legevakt på tlf. 116117).

Med vennlig hilsen

utbruddsgruppa

Avdeling for smittevern og beredskap,

Folkehelseinstituttet

Postboks 222-Skøyen
0213 Oslo,

Tlf : 2107 0000

www.fhi.no

2 Likes

Vi snakker jo om de reelle tallene da. Ikke hvor mange tester som viser positivt. Så en dobling realiteten vil ikke nødvendigvis vise igjen i smittetall. Men det vil vise igjen i dødstall.

Nordmenn er best på ski, best til å reise og best til å få Coronavirus.

Kina innbyggere: 1.300.000.000
Norge innbyggere: 5.000.000

23 * 1300 /5 = 5980. Det tok lang tid før Kina hadde så mange nye tilfeller pr innbygger. Nå er vi i verdenstoppen, uten at det er noe å skryte av… Nei, ikke reis til utsatte områder, som f.eks Norge.

image

5 Likes

Har ikke smittevern utstyr. Trenger etterhvert større telt, feltsenger og madrasser, men sender det vekk dager/uker før man er i manko selv…
Man kan sikkert ikke anmelde disse menneskene heller når krisen som kommer, er over.

3 Likes

Gjelden i Hellas var et tegn på at det var noe alvorlig galt med verdensøkonomien fundamentalt sett. Som overhodet ikke er tilfelle denne gangen. Denne gangen handler det mest av alt om å klare å holde pusten til viruset er historie. De fleste vil klare nettopp dette, som er hvorfor det er så vanskelig å vite når og hvor bunnen befinner seg.

2 Likes

Vi «gir» jo bort 100 mill om dagen. Så er nok ikke pengene det står på.

Off topic

2 Likes

Hvis du er i en risikogruppe syns jeg at arbeidsgiveren din skal ta hensyn til dette og ikke sette deg på noe fly. Vi andre må selvfølgelig fortsette som før slik at samfunnet ikke stanser.

Lite annet enn svada å få fra myndighetene ser det ut som, de er redde for kjeft. Er vel en liten backfire fra 2009 da de faktisk tok litt tak og folk latterliggjorde dem etterpå for å ha “hausset” svineinfluensaen.

1 Like

Lol om din påstand er at finanskrisen var et resultat av feilklassifiserte boliglån så skjønner jeg ikke hvorfor det skulle bli rabalder av en mild forkjølelse.

2 Likes

CNN nå. Amerikaner har vært i Kina. Forsker.

Har fjernet mange spekulasjonsinnlegg her nå, vennligst hold tråden ryddig. Husk at man ikke trenger å skrive et bytt innlegg hver gang, man kan også redigere forrige innlegg.

2 Likes

Nå vet ikke jeg hvor spredt Kina sine koronasmittede innbyggere bor, men jeg har forstått at det er spesielle områder. Norge sine tilfeller er vel fordelt fra nord til sør, ca 2000 km, og fra øst til vest: 4-500 km.
Og det er vel 50-60 tilfeller per i dag, skal ha uflaks hvis en treffer en av disse som er smitter og skal være i hjemmekarantene…
Jeg synes ikke bare du bommer på blinken, du bommer på selvanviseren.
Hvis du EE interessert i skiskyting så husker du kanskje når OE Bjørndalen sin nåværende kone skjøt på feil skive?
Er mer på det stadiet.

Men da sier du samtidig at det er tryggere i Kina enn til Norge, forutsatt at du ikke drar der det er høy konsentrasjon. (Nå skal det sies at jeg ikke helt tror på de Kina-tallene, men det er en annen sak.)

Da sa jeg det, men det var ikke det jeg mente.
Jeg oppfattet din uttalelse som om du mente at Norge var et av risikoområdene en kunne reise til, det tror ikke jeg.
Greia er at hvis de som mest pessimistiske her skulle få rett, da går AS Norge direkte åt skogen.
Det tror ikke jeg, for da hadde jeg ikke gått på jobb i dag…

Er vel ikke mangel på feltsenger og madrasser.

IDAG nei. På lik linje som at for 2 uker siden så var Norge «godt forberedt» på viruset også.
Det er ikke plass til alle syke idag, med 25% smittet i Norge.
Da blir det feltsykehus med, ja nettopp, telt og feltsenger.

1 Like