Lokalsykehuset her i Haugesund har satt et 20 talls personer i karantene. Får ikke lest saken da jeg ikke har passordet til e avisen med meg.
WHO har feilet om hele jordens felkning ble smittet, men de erklærte ikke pandemi. Det må komme.
Det er så sykt mye nå på worldometer.com at man vet ikke hva man skal ta tak i:
-
India er nå smittet av 15 Italienere i tilleg til Kerala casene. Dette kommer til å bli stygt fordi India har ikke bra helsevesen. 21 meldt smittet i India.
*2 i Hellas. Den ene har vært på reise i Egypt. Flere reisende til Egypt har kommet smittet tilbake. Egypt virker å være et skikkelig smittehull.
*4 nye i Algerie, Afrika
*2 nye i Libanon og 3 nye i Israel, Midtøsten
*3 nye i Ecquador, Sør-Amerika -
Til sist 25 flere smittede i US (underrapportert), 2 til døde.
Tidenes dekobling mellom det fundamentale og faktisk børsverdi. Jeg tror krakket blir dramatisk. Går vi høyere i morgen så All inn på Short og Bear Derivater.
Her er en rapport basert på data fra Kina som estimerer IFR til 0.94 (0.37, 2.9) prosent. Ukomfortabelt nært tallene for spanskesyken.
Her er et paper som spekulerer /beskriver hvordan coronavirus kan påvirke hjernen.
According to the complaints of a survivor, the medical graduate student (24 years old) from Wuhan University, she must stay awake and breathe consciously and actively during the intensive care. She said that if she fell asleep, she might die because she had lost her natural breath.
De tallene i parantes er konfidensintervallet altså. CFR (eller IFR som de kaller det her) på 0,94 virker å være veldig nærme konsensus pr. nå.
Men kjip den beskrivelsen altså
88 døde i dag så langt. Og slik det går nå så runder vi 100 i helgen. Ganske dramatisk
Færre caser i Sør-Korea i dag enn i går
Virker som den milde typen i Sør-Korea? Lavere fatality rate der. I Italia og USA er det dramatisk høy CFR
Fordi de er dramatisk dårlige til å teste, ikke fordi viruset er vesentlig annerledes, tror jeg.
Hmmm… Er Italia dårlig til å teste?
Det var i hvert fall massiv smitte av folk som hadde vært i Italia, før de rapporterte særlig antall selv. Så ja, det tror jeg.
Bare vent, det kommer nok.
Pr. WHO’s tidligere definisjon på en pandemi så har dette vært en pandemi i godt over en uke nå.
Phase 5 is characterized by human-to-human spread of the virus into at least two countries in one WHO region. While most countries will not be affected at this stage, the declaration of Phase 5 is a strong signal that a pandemic is imminent and that the time to finalize the organization, communication, and implementation of the planned mitigation measures is short.
Phase 6 , the pandemic phase, is characterized by community level outbreaks in at least one other country in a different WHO region in addition to the criteria defined in Phase 5 . Designation of this phase will indicate that a global pandemic is under way.
Mener Italia kvalifiserer godt som kandidat som ligger i en annen WHO-region enn Kina.
For å sitere NRK som blant annet har en sak på dette ikveld:
“– Av de 23 nye smittede, er 20 smittet etter reise til Nord-Italia, en etter en reise til Hongkong, en ved reise til Iran, mens en er smittet etter nærkontakt med en som har vært i områder med utbrudd, sier overlege Are Berg ved Folkehelseinstituttet”
I Norge er det det siste døgnet registert 1 pasient som er smittet innenfor Norges grenser. 0 er så alvorlig syke at de må på sykehus.
Så vil dagene fremover vise om vi faktisk har en voldsom spredning i Norge, eller om vi har sluppet lettvint unna så langt.
Som lærer i videregående skole registrerer jeg forøvrig at leger nå skal slippe å måtte gi legeerklæring til elever ut skoleåret. Det skal være opp til den myndige eleven eller foresatte å vurdere om eleven er syk. Så får vi se hvordan elevene (mis)bruker denne tilliten fremover.
Denne artikkelen setter ting litt i perspektiv at vi må ta dette på alvor. Det sikkert ingen av oss som dør, men vi har et solidaransvar.
Det er også faren ved å sette for mange i karantene (jeg synes ikke de gjør det nå), at folk mister respekten for det.
Hva skjedde egentlig med stengte skoler i Italia. Tidligere i dag ble det meldt at alle skoler og universiteter skulle stenges, like etterpå ble det meldt at avgjøreslen var utsatt noen timer og etter det stilt. Ingenting i dagsrevyen 1900.
Noen som vet? Er ALLE skole og universiteter i hele Italia nå stengt? Og hvordan løses det praktisk når foreldre da må være hjemme??
Det lekker fra et internmøte at de vurderte det. Er nok ikke avgjort foreløpig.
Som nevnt flere ganger. WHO kommer aldri til å kalle det en pandemi?