Der kom denne “nyheten” for 10. gang. Er det et bjørnevirus? Edit det ble slettet men det kommer nok flere ganger…
Men det triste er jo at ALLE medier har misforstått dette! Alle sammen tar utgangspunkt i hva NTB har skrevet, og NTB tar utgangspunkt i hva the The Telegraph har skrevet. Og det er feil!
Når NRK skriver “Den andre versjonen, den såkalte L-typen, sprer seg raskere.” så er det 100% feil! Den har potensiale til å spre seg raskere, men gjør det ikke dersom man detekterer symptomer og griper inn med smitteverntiltak. Da er det den mildere S-utgaven som har større mulighet til å spre seg. Og altså har gjort det siden starten i Wuhan.
Fra et evolusjonsperspektiv er altså L-utgaven for aggressiv.
Fra artikkelen @Savepig linket til så er det " 1.2% were teens, and 0.9% were 9 or younger" som er smittet så langt, er det ikke da helt feil tiltak å stenge skoler, men la arbeidsplassene og andre ting holde det gående? Både smittede og døde domineres av eldre personer. Bingo og cruise er det man burde forby først?
Sorry, saa foerst i ettertid at den var postet tidligere og slettet det. Og man kan fortsatt selge aksjene sine til gode priser, men i april og mai vil den negative coronavirus effekten treffe de vestlige oekonomiene for fullt, hvor boersene vil stupe.
Barn kan være symptomfrie smittebærere. Og er veldig effektive smittespredere.
Generelt sett ja, men ingenting som tyder på at det har vært tilfellet så langt. Smitte skjer først og fremst fra de som viser symptomer, med visse få unntak.
Tror du ikke virus smitten vil gå ned når det blir varmere ? Vi har års tiden med oss nå.
Når det gjelder børsene så vil det på ett eller annet tidspunkt komme en “not as bad as expected” - effekt. Spørsmålet er når.
Det er mye fokus på vaksiner om dagen. Ifølge en ekspert som var intervjuet på SVT nå pågår det over 30 forskjellige studier hvor universiteter, biotek-selskaper og big pharma i større og større grad samarbeider. Når nyhetsstrømmen på et tidspunkt dreies til at “dette får vi kontroll på” kan børsene bli friskmeldt. Dette kan skje lenge før en vaksine er klar for markedet.
De har innført unntakstilstand i California nå. Der er det ganske varmt allerede.
Jeg tror de som fortsatt klamrer seg til at dette er “en forkjølelse” har hodet dypt begravd i sanda.
Det blir nye børsfall.
Vet ikke hvilken temperatur som må til jeg men det er ikke spesielt varmt i California enda da. De 2 neste dagene skal det blir noen timer med godt vær midt på dagen med topp på 26 grader i dag.
Men på natten er temperaturen nede i 10 grader.
Og i helgen skal temperaturene ligge mellom 7 og 17 grader og til uka maks 19 grader og minimum 8 grader. Jeg vil ikke definere det som ganske varmt akkurat.
Dette er for Los Angeles:
Det spoers siden viruset har mutert til en mer aggressiv art som smitter raskere. Dette vil nok vare en stund,. Leste ett annet sted forrige dagen at smitteeksperter saa at viruset vil herje verden baade i 2020 og 2021. Med andre ord vil det ta 2 aar foer det forsvinner helt.
Og da ble denne kardinale misforståelsen et faktum!
Les over!
Jeg får skrive det igjen: Den aggressive L-varianten forårsaket det første utbruddet i Wuhan. Men den var for aggressiv (og blir dermed detektert og luket ut av smittekjeden tidligere), slik at det nå er den mildere S-utgaven som sprer seg.
Den mutasjonen skjedde helt i starten på utbruddet da så det er ikke noe som har skjedd nå.
I de 27 prøvene de hadde fra Wuhan var 26 av den aggresive typen (L) og bare 1 av den mildere vesjonen (S).
I de andre prøvene var fordelingen 61,6% L og 38,4% S. Dette er prøver litt tilbake i tid så andelen har trolig sunket videre. Den store fordelen, med tanke på smitte, er jo at den aggresive typen oppdages relativt raskt og derfor langt raskere kan issoleres.
Men det er nok fortsatt mye av begge variantene rundt omkring ja. Men jeg vil tro at man vil se en gradvis større andel av den milde varianten og at man etter hvert får kontroll på den aggresive typen og at den generelle dødligheten derfor vil være synkende. Men spredningen av den milde varianten er langt vanskeligere å stoppe da.
Imponerende hvor mye de har funnet ut om viruset allerede egentlig. Jeg vil tro det testes rundt omkring i verden basert på denne informasjonen for å finne ut hvilken type man er i befatning med.
Da er det ikke en mutasjon som har skjedd i mennesker. Hva er sannsynligheten for at et virus muterer etter 26 tilfeller og ikke noe mer etter 100.000+ tilfeller…
- De fleste her inne mener at media overreagerer og at viruset ikke blir et stort problem.
- Det samsvarer med folk jeg snakker med. De fleste blåser av det hele.
Dette forteller meg at børsfallet knapt har begynt.
Håper selvsagt jeg tar feil og at de finner en kur raskt. Men jeg tviler.
Skal man redusere smitten må R0 reduseres til under 1.
Nå er den langt over 1. (Kanskje 3-6)
Norge er faktisk et av landene med aller dårligst smittevern. Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor.
Helsedirektøren ber om “nasjonal dugnad” men gjør ellers ingenting. I mitt hode er han totalt udugelig. Norges svar på “Komiske Ali” i Bagdad.
God tur til Holmenkollen i stappfulle trikker
De fleste her inne har nok et langt mer nyansert syn på dette enn “totalt uproblematisk” eller “den nye svartedauen”.
Viruset har små mutasjoner hele tiden. Det er 103 kjente mutasjoner så langt. Denne mutasjonen er den første kjente vesentlige mutasjonen.
S-utgaven er den opprinnelige også i mennesker.
Ja, nå virker det som vi omsider har kommet dit!
Mener noen spurte om utviklingen pr. land. Har hatt en tanke om å se på det selv også men ikke hatt tid. WHO rapportene kan brukes til å hente ut data for det da de er pr. dag.
Ellers kan man også gå tilbake å se på tidligere utgaver av worldmeters siden. Som start kan man da bruke denne siden:
http://web.archive.org/web/*/https://www.worldometers.info/coronavirus/
Tallet 103 er vel antall tester i denne studien, men ellers helt riktig oppsummering. Alle virus muterer over tid i verten, hvis ikke hadde ingen virus overlevd i lengden.