Kjempeskummelt; Fra F-Toscas VG artikkel; Smitteekspert Preben Avitsland; Vi vet at det går et skille ved 1–2 uker. Hvis pasienten blir dårligere etter 1–2 uker, får de ofte viruslungebetennelse langt nede i lungene. Det kan ødelegge lungene og gi akutt lungesvikt. Da trenger pasienten pustehjelp. Vi vet også at risikoen for barn og unge voksne er liten. Fra 60-årsalderen øker den voldsomt.
Hvis det stemmer så hvor er alle de tusentall som trenger respiratorer, dør hjemme uten at noen vet om det? Tviler.
Det man bør være spesielt obs er land med svært mange døde i forhold til smittede. Der er mørketallene trolig størst.
USA har ifølge worldometer.com 14 døde av et antall på kun 226 smittede. Og antall testede er uansvarlig lavt. Her er det sannsynligvis langt flere som er smittet, som vil bli oppdaget de neste 1-2 ukene.
Det fremstår mer og mer tydelig at USA er et av de landene som har håndtert Corona-viruset dårligst så langt. Og det kan få enorme konsekvenser for både USA og verdensøkonomien.
Disse er vel ikke hjemme, men paa sykehus hvis de blir saa syke at de ikke faar puste?
Ja, det var jo poenget mitt, at det er vanskelig å “skjule” en utbredt smitte i et utviklet land, siden folk vil dukke opp i statistikken så fort de trenger legehjelp. I det tilfellet vil man ha få smittede men det vil vise seg i et høyt antall kritisk og eller døde.
Ei jente på jobben til fruen er i nær relasjon til en som er smittet. Jenta har fått karantene. Tester hun positivt, blir det nok permisjon på fruen og en del andre i 14 dager. Dette viruset rykker stadig nærmere.
Det søylediagrammet der, er basert på den første bølgen diagnostiserte og døde i Wuhan, og en overall CFR på 2,3%. Det er ikke faktisk CFR. Man kan barbere ned de søylene med en faktor på to eller eller tre. Men fortsatt en grell forskjell til sesonginfluensa (som jeg registrerer at noen fortsatt(!) sammenligner den med).
Om fruen din settes i karantene må vell du også i karantene ? Eller?
Vi får se. Tror ikke det. Da må nok fruen også teste positivt. Men denne karantene-greia er ikke fullstendig. Den virker litt 50-prosent karantene. egentlig burde hele husstanden i karantene med testing av alle sammen skulle det gjøres skikkelig, men dette blir ikke gjort over alt.
Denne jenta bor sammen med noen andre jenter og de er ikke i karantene.
Ok, jeg er ikke lege. Men høres rart ut
Det er jo logisk å sammenligne med sesonginfluensa, ettersom det ser ut som corona-viruset smitter ca like lett?
Jeg jobber på en skole hvor elevene er over snittet bereiste jamfør gjennomsnittsskolen. Av 23 elever har 13 (!!) vært i utlandet i vinterferien. Alle de store landene i Europa er representert, samt amerika og Thailand.
Dette gjelder forøvrig over hele fjøla på skolen, så jeg venter spent på første smitteutbrudd. En kollega har og vært i norditalia - vedkommende bagatelliserer og dysser dette ned og refererer til rådene fra FHI om at dette bare er en influensa som krever litt ekstra håndvask…
Blir frustrert ass…
En som sitter i karantene i hjembygda mi møtte opp på mølla der min stefar jobber i går.
Barn er superspredere…
Hvis man har denne tilbakelente holdningen nå så er faren at det nok kan være for sent å gjøre noe når myndighetene innser alvoret. Hvis man setter inn tiltak først når den generelle smittefaren er høy har man allerede tapt mye.
Ser en ljusning i Kina kan se ut som:
I spredning, ja. I dødelighet/alvorlighet, nei. Burde spesifisert.
Norge er nå på en soleklar femteplass i antall bekreftet smittede i forholdt til folketall. Gi det en uke til, så har vi garantert rast forbi både Italia, Sør-Korea og Iran og vil ikke ligge langt bak Kina heller.
(Reelt sett vil vi sikkert fortsette å ligge bak Iran og USA)