Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

1 Like

Mulig det er pga dette? https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e62229155955d0011d09089
" FØRSTE VIRUSDØDSFALL I NEDERLAND

Nederlandske myndigheter har bekreftet at en person har mistet livet som følge av coronaviruset. Det er det første virusdødsfallet i Nederland, melder Reuters."

Ser ikke at det er oppført på Nederland, så mulig det er oppført på Norge ved en feil. Begge begynner på N… Mulig grunn?

Edit: Da ser jeg at Nederland nå er oppført med dødsfallet, men fortsatt oppført dødsfall her også.

1 Like

Maile Worldmeter?

Tenkte akkurat det samme da jeg så nyheten fra Nederland.

Ja, var inne på samme tanken. Som @larzii sier så tror jeg vi merker det ganske fort hvis det forekommer et dødsfall i Norge

1 Like

Hm, litt forsinket offentliggjøring?
Edit Sjekka linken din igjen @larsmkn
Da var dødsfallet borte, står på Nederland.

3 Likes

image

Helsedirektoratet opplyser på pressekonferansen nå at mellom 1200 og 1400 er maksimalt antall intensivplasser man kan klare å oppnå i en krise.

…og det er med stor sannsynlighet ikke nok. Det er her det STORE problemet ligger.

De fleste som kommer til å dø av dette, hadde med stor sannsynlighet ikke hatt veldig lang tid igjen å leve uansett, men med mangel på intensivplasser og kaos på sykehusene kommer mange som ellers ville ha mange år igjen, komme til å dø - også en del yngre og friskere. Det kan bli noen brutale prioriteringer om et par måneder på sykehusene…

2 Likes

Trenger heldigvis 0 så langt. Får nyte det så lenge det varer…

Kan si hva dere vil,men at dødsraten blir ca 3% er jeg sikker på.Så har vi de som blir alvorlig syke som får problemer livet ut.Så de som prøver og si at dette er mindre farlig en *influenza må ta seg en bolle.

2 Likes

Trenger en hel del. Hvis vi ikke trenger dem til annet enn en pandemi hvert 100 år hadde vi hatt 0. De er per i dag i bruk av influensasyke (heldigvis færre syke eldre enn en normalsesong) samt andre kritisk syke.

Det var mange luringer som ga meg klovnefjes da jeg for flere uker siden skrev at dette ville bli alvorlig og ville gi børsras.
Om noen uker er det langt verre enn i dag. På slutten av Urix i går (NRK) ble det spurt : “Hvor er det farligst å befinne seg nå, Norge eller Kina ?”
Svaret var Norge.
Helsedirektøren er Norges svar på Komiske Ali, i likhet med klovnefjes-strutsene her inne.
Tror dere det er flere eller færre smittetilfeller i Norge om noen uker ?
Hva tror dere skjer med bedrifter som allerede sliter ?
F.eks Norwegian og selvstendig næringsdrivende (snekkere, malere etc).
Jeg tror børsene skal mye lenger ned.

7 Likes

Det blir ganske meningsløst at «du er sikker på at dødsraten blir 3%», når et samlet fagmiljø sier at den er 1% eller litt lavere.

3 Likes

Who sier 3,4 i snitt. Høyere enkelte plasser, lavere andre plasser.

Nei, det gjør de ikke!

1 Like

Hvordan kan de si noe slik når en ser antall smittede og døde i Kina ? Det er 80 k smittet og 5k døde ? Så må vi skille mellom farlige Corona og den milde.Er bare for og berolige befolkningen.

1 Like

Det du må skille mellom, er tall på rapportert smittede delt på døde på den ene siden, og vitenskapelige studier som beregner den faktiske dødeligheten av viruset basert på et datagrunnlag og matematiske modeller som tar høyde for alle de udiagnostiserte tilfellene på den andre siden.

6 Likes

Uansett er det høy dødelighet for svake grupper, og dem er det 1,5 mill av i Norge.
Dette blir alvorlig og det blir langt verre enn det er i dag.
Spanskesyken hadde en dødelighet på 1%. Corona har langt høyere.

2 Likes

Nei spanskesyken hadde IKKE en dødelighet på 1%! Den hadde en dødelighet på 2,5%. Og CoV-19 har langt lavere!

2 Likes

I Norge var dødeligheten 1 %

[

Spanskesyken – Wikipedia

Spanskesyken var en verdensomspennende influensapandemi som herjet fra 1918 til … Globalt sett hadde spanskesyken en dødelighet på 3-5 %, i Norge 1 %.

2 Likes