Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Riktig - jeg har da ikke sagt noe om at de konkluderer, de påpeker/presenterer sine funn. Men de 99 pasientene fungerer som en foreløpig baseline. Den reelle dødsraten får vi uansett ikke vite før viruset er bekjempet en gang for alle :slight_smile:

Edit: Nye undersøkelser viser at viruset har egenskaper som ikke finnes naturlig noe annet sted enn i HIV. https://biorxiv-cache.s3-us-west-2.amazonaws.com/2020.01.30.927871.full.pdf

2 Likes

Jeg stoler langt mer på Lancet som har fulgt 99 pasienter enn norsk media som deler antall døde på antall smittede og derfor kommer til 2,1%. De regner alle smittede som overlevere.
Tror de alle lesere er idioter ?

1 Like

Godt innlegg.
Litt av poenget er jo at det blir vanskelig å holde folk i live når sykehusene blir fulle.
Mange må ligge på respirator eller bli jobbet på i Team ( pgr sepsis/organsvikt osv) så de krever svært mye ressurser. Da skal det ikke mange pasientene til før sykehusene blir satt ut. Bare tenk på hva som skjer med alle de som skal på sykehuset (akutt eller ikke), samtidig som det egentlig er fullt opp? Regner jo med endel vil dø kun pgr mangel av bemanning/oppfølging rett og slett siden alle har så fullt opp.
I Kina så vil jo folk dø av sånt jeg sier ovenfor, vanskelig si om det vil skje i Norge. Skal jo endel til, men når man hører at såpass store prosenter blir kritisk tilstand, så kan det fort bli mange som fyller opp sykehusene.
Vanlig influensa gir i svært få tilfeller sepsis og respirasjonssvikt o.l, men her skjer det ofte. Så får å sikre overlevelse krever det f.eks en respirator som puster for pasienten i lang tid før det går over, men hvor mange respiratorer har vi egentlig?

I Kina så går jo de rundt med samme drakten hele dagene, i Norge er det engangsbruk. Dvs man må regne med at legene i Kina går rundt og smitter alle rundt seg, for draktene de har på seg er fulle av dritt…! Har visualiert for meg hvordan dette foregår i praksis og er det fullstendig krise.
De har jo mangel på utstyr, derfor bruker de f.eks bleie , slik de ikke må ta av seg drakten. Da slipper man å bruke opp drakter. Her tenker de på sikkerheten til legen, men bare tenk på alle rundt.

Hvis du virkelig er helsepersonell så bør du gå i skammekroken for å skremme folk unødig.
Tidskriftet forDen Norske Legeforening anslår 1% dødelighet.

8 Likes

Fra samme sak i the lancet:

Most patients have mild symptoms and good prognosis. So far, a few patients with 2019-nCoV have developed severe pneumonia, pulmonary oedema, ARDS, or multiple organ failure and have died.

Mange videoer der ute som skaper frykt, men det kan jo dessverre se ut som at vi ikke blir fortalt hele sannheten her. Det ser jo faktisk ut som at de låser smittede folk inne i hjemmene sine.

https://www.youtube.com/watch?v=eBQosuH6hgE

2 Likes

Leste den artikkelen selv. Det er mange anslag ute og går - alt fra under 1% til godt over 15%. Som jeg skrev tidligere, vi får ikke vite den reelle dødsraten før viruset har rast fra seg.

3 Likes

Men selv om dødsrate er rundt 2-4%, så er antall alvorlige/kritiske ganske høyt også. Som vi sier så krever det heftig behandling/ressurser når man først er syk.
Derfor kan vi klare holde dødlighet nede, men i Kina er det håpløst.

Ikke bestill noe på Ali Express :slight_smile:

Overlever viruset 30 dager i posten? :joy:

1 Like

Bruk i så fall ikke ekspress-post! :nauseated_face: :sneezing_face: :triumph:

Ekspertene sier faktisk at det kan overleve ganske så lenge :S 30 dager er nok litt vel lenge, men jeg ble sjokkert. Men post er nok litt annerledes pgr temperatur osv.
Men tenk over at det kan overleve på klær og ulike overflater lenge.

Må innrømme at jeg liker dette mindre og mindre​:joy::sweat_smile:

Du får aldri dødsraten, for mange vil få viruset uten å vite at de hadde det, jeg mener dødsraten er under 2 prosent.

Spess video. Dette er hvertfall ikke influensa med 1% dødelighet.
Jeg kjøper det rett og slett ikke…

2 Likes

De sier også «Det anbefales ikke å stenge skoler, arbeidsplasser, kollektivtrafikk eller andre steder der folk samles.»

Så kan du kjenne litt på det selv, om du vil følge hva de midt i det gjør, eller legeforeningen.

1 Like

Du mener at man nå med en gang burde stenge alle skoler, alle arbeidsplasser og all kollektivtrafikk?

1 Like

Når nesten alle bor i byer, presser seg sammen i buss/tog og flyr jorda rundt på ferie, så måtte det jo komme.
Alle politikere mener befolkningsvekst er positivt. Det skaper “vekst” og flere stemmer.

Nå må vi betale prisen.
Ta heller Porschen til jobb :slight_smile:

1 Like

Ikke nå, men det høres ikke ut som det vil vurderes engang. Jeg har sett steder hvor de sier dette ikke har effekt. At det kanskje bare hjelper for de som bor på landet.