Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Støttes. Profesjon er irrelevant når det eneste man har å bidra med er pur spekulasjon.

3 Likes

Kinesisk politi ønsker i alle fall ikke at folk samles.

https://video.twimg.com/ext_tw_video/1223249533045334016/pu/vid/640x368/pToXkYkD20Bwltut.mp4?tag=10

Å poste ting fra the Lancet er ikke spekulasjon.

Det er vel å poste noe fra det mest annerkjente legetidskriftet i verden.

1 Like

Artikkelen konkluderte jo med noe helt annet enn det han skrev.

5 Likes

Denne artikkelen handler om svineinfluensa, men forklarer på en god måte hvorfor man ikke kan sammenligne offisielle dødstall fra pandemier til modellerte tall for vanlig influensa

In contrast, numbers of deaths from pandemic influenza, as notified by national authorities and tabulated by WHO, are laboratory-confirmed deaths, not estimates. For several reasons, these numbers do not give a true picture of mortality during the pandemic, which is unquestionably higher than indicated by laboratory-confirmed cases.

https://www.who.int/csr/disease/swineflu/notes/briefing_20091222/en/

1 Like

Sesonginfluensaen har også VESENTLIG høyere dødelighet blant de som er innlagt enn de som kun blir moderat syke. Man vet at de aller aller fleste IKKE blir alvorlig syk av Corona-viruset. Ergo sier antall døde blant de mest syke kun noe om alvorlighetsgraden hos et begrenset antall impliserte. Men det er effektiv historiefortelling om motivasjonen er å male et mest mulig dramatisk bilde av situasjonen.

12 Likes

Artikkelen beskriver hvordan 11 % av 99 spesielt utsatte pasienter døde.
Å derav slutte at dødeligheten ved Wuhan epideien er 11% vitner om ett av to.
Enten er han ute etter å manipulere og skremme. Ellers er han dum.

12 Likes

haha, han på 0:13 som slår segselv i foten eller noe :sweat_smile:

Ser det er noen som skriver at det handler om et gambling lokale og ikke sykdom. Noen her som kan kinesisk?

Kanskje en mellomting? Gambling lokaler som holder åpent til tross for sykdom.

edit: Kommentar til teksten i tweeten, og ikke din.

1 Like

https://www.worldometers.info/coronavirus/

På den andre siden stoler jeg cirka NULL på tallene fra Kina

Skulle akkurat til å spørre hvor den oversikten kom fra (oppdaget linken akkurat idet jeg trykket svar). Oversikten til Johns Hopkins henger etter, virker det som.

Her er en annen.

1 Like

Man kan jo ikke stirre seg blind på de kinesiske tallene og konkludere med hva dødeligheten er.

Sannsynligvis er det en enorm pasientgruppe som ikke blir diagnostisert i Kina, de som faktisk blir diagnostisert er sannsynligvis de sykeste som er innlagt på sykehus.

Hvis man ser på dødeligheten blant pasientene utenfor Kina så er jo bildet helt annerledes. Værre enn “vanlig” sesonginfluensa, men slett ingen ny spanskesyke.

3 Likes

Nei for all del, det er godt mulig det er 75k smittede og dødstallene ikke mye høyere slik at prosenten er lavere. Det er mulig.
Men vi kan IKKE konkludere med dødelighet blant de i vesten før de har hatt sykdommen i noen uker, det tar tid og man kan ikke “kvitte seg med den” derfor må man la den spille seg ut. Foreløpig ser det ut som de fleste utenfor Kina er stabile, men 2 stk i Frankrike er tilstanden alvorlig. Mulig det er alvorlig/kritisk på andre også, men så detaljert info har vi ikke. Det står bare ingenting. Denne sykdommen ser ut til å ta tid å spille seg ut, så det er vanskelig å si hvordan det vil gå med de som nå er smittet.
Mange i Hubei er kritisk/alvorlig (338/956) av en total på 7153. Det er jo en stor andel, men som nevnt kan jo totalen være 10x det.
Jeg gjetter en stor andel av de kritiske vil dø.

Samtidig er litt av poenget i hvert fall jeg ønsker å få frem, er at dødeligheten vi ser i Kina (Hubei) kommer egentlig først når kapasiteten sprenges. Dersom det blir kritiske tilfeller og de ikke får respirator eller sepsis avdekkes/behandles i tide, vil mange dø. Så kaos på sykehus er det som vil føre til endel dødsfall, men så lenge vi har god kapasitet vil vi klare redusere dødeligheten.

1 Like

WHO tallene ligger etter andre, men de er valide, og gir historiske data. Oppdatert med dagens tall. Prosent økning synker ganske mye. Dødelighet er nøyaktig det samme som i går (til noen her på tråden sin skuffelse virker det som):

Screenshot4

2 Likes

Trenden er ned, på offisielle tall. Krysser alt av fingre og tær for at helgen visere videre stagnasjon.

Edit: veldig mye forskjellig informasjon ute og går, tror folk på de offisielle dødstallene blant annet? Folk snakker jo om tusenvis av døde, og situasjonen er ekstremt uoversiktlig. Vanskelig å vite hva som er sant eller ikke.

2 Likes

Hvor fant du dette? Du må jo se på trenden til prosenten også, ikke bare ta utgangspunkt i at prosenten opprettholdes. Jeg er med på at det kan være en farlig utvikling, men her gasser du litt ekstra på.

Det du stipulerer her er en utvikling uten tiltak.

Dette er mitt eget regneark med WHO tall. Jeg tar ikke hensyn til siste dagers trend nei. Kun snitt av siste tre dager.