Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

De pressekonferansene begynte så beroligende og bra, men denne mannen nekter å stå i skyggen. Merker jeg er lei

2 Likes

Innskjerping i karantenereglene, alt helsepersonell som har vært i områder med høy smittefare skal i hjemmekarantene:

Hos VG står det “alle personer”, Dagbladet skriver derimot at de som kommer hjem skal “være oppmerksomme” og helsepersonell skal være hjemme.

Vil tro at de som f.eks har vært i Italia i det siste har vært oppmerksomme på symptomer helt av seg selv uten at det er gitt råd om dette fra myndighetene…

4 Likes
2 Likes

‘men fordi det er kommet opp som tema og vi har nølt, har jeg behov for å si at jeg er helt enig og at vi må bare kjøre i gang’

Ikke fordi de selv har kontroll nei, men fordi det kom opp som tema. Ikke betryggende det heller.

2 Likes

Er ikke enig i det du skriver, men den lenken til at COPD, eller kronisk bronkitt eller emfysem på folkemunne, er så ekstremt utbredt i Kina, var veldig interessant. Og at kjønnsfordeligen er så skjev også, som samsvarer med skjevheten i dødstallene i Kina. For kombinasjonen av denne tilstanden og COVID-19 er garantert ikke god.

1 Like

@polygon
Tror du det er relatert til forurensing?

1 Like

At røyking og forurensing, og i utgangspunktet skrale lunger, kan være utslagsgivende for alvorlig sykdom og dødelighet, ja. Sier seg i grunnen selv. Men her er det en studie som viser hvor ekstremt utbredt det er i Kina.

2 Likes

Kampen for å stoppe viruset er tapt, sa Neil Ferguson til BBC tre dager tilbake,

Nå gjelder det å bremse det slik at ikke helsevesenet kneler.
Det er instillingen i Storbritannia, og slik blir det i Norge og resten verden.
Det betyr at vi slipper kinesiske tiltak, og det betyr vel også at Kina slipper de etterhvert.
Men det blir tiltak for å begrense smitten for å dra epidemien ut i tid.
Og dette vil selvfølgelig koste.

3 Likes
1 Like

1 hr 43 min ago

Italy coronavirus cases jump by 1,247 in a day

From Livia Borghese and Jonny Hallam

Italy saw a dramatic increase in the number of confirmed coronavirus cases today with a rise of 1,247 in a single day, the Civil Protection Department said in a statement.

The country now has a total of 5,883 cases.

The death toll also continues to climb with 36 fatalities reported on Saturday. The country has reported the most deaths outside of China, a total of 233.

Silvio Brusaferro, head of the Health Institute, said in a press conference that the majority of the deceased are male, over 80-years-old and suffered from other diseases.

2 Likes

Anbefaler å lese denne tråden:

Kommentarene under kan man godt droppe å lese…

7 Likes

Håb på vej - Vaccine i løbet af 90 dage…! tjaaaaaaa

https://taarifa.rw/israeli-scientists-promise-to-produce-corona-virus-vaccine-in-90-days/

Læg dog mærke til ordene, “”IF, it all works””

But after scientists sequenced the DNA of the novel corona-virus causing the current worldwide outbreak, the MIGAL researchers examined it and found that the poultry corona-virus has high genetic similarity to the human one, and that it uses the same infection mechanism, which increases the likelihood of achieving an effective human vaccine in a very short period of time, Katz said.

“All we need to do is adjust the system to the new sequence,” he said. “We are in the middle of this process, and hopefully in a few weeks we will have the vaccine in our hands. Yes, in a few weeks, if it all works, we would have a vaccine to prevent corona-virus.”

Link lånt fra KimLee på HO…

1 Like
7 Likes

Intensiven er nesten alltid full her jeg jobber. Bare en håndfull ekstra pasienter med behov av intensivbehandling vil gi store logistiske problemer, fordi plassene allerede utnyttes til det fulle. Hvis man kommer opp i tall som i den tråden frykter jeg at vi (i hvert fall lokalt her jeg jobber) stå maktesløse.

Noe annet: CT har vist seg som en god surrogat-test for covid-19:

''The definitive test for SARS-CoV-2, the virus causing COVID-19, is the real-time reverse transcriptase-polymerase chain reaction ( RT-PCR ) test and is believed to be highly specific, but with a sensitivity as low as 60-70% 32. Thus false negatives are a real clinical problem and several negatives might be required in a single case to be confident about excluding the disease.

Therefore, in many cases, CT findings have been used as a surrogate diagnostic test 32. Indeed recent work supports the notion that CT is a more sensitive test for the virus than is the confirmatory RT-PCR test. In a cohort of 1,014 patients, with a positive PCR as the diagnostic test, the sensitivity of CT in reaching the same conclusion was 97%. In those patients in whom RT-PCR was negative - yet the CT chest was positive - clinical records were comprehensively re-reviewed and 48% of these cases were deemed to be “highly likely” to be COVID-19, with a further 33% as “probable” 34.’’

Mer sensitiv enn golden-standard PCR, men selvfølgelig lavere spesifisitet.

12 Likes

Ved å utsette all elektiv kirurgi, vil det gi bedre kapasitet på intensiven?

1 Like

Om vaccibody: https://morgenbladet.no/aktuelt/2020/03/norske-forskere-jakter-pa-en-vaksine-mot-all-influensa

1 Like

Ja, med en unntakstilstand der man avstår fra all elektiv kirurgi og gjør operasjonssalene til midlertidige intensivstuer.

1 Like

Er det ikke bedre å ta ibruk en annen bygningsmasse for å ta imot disse pasientene? Vil man ha alle disse koronasyke inn på ordinære sykehus?

1 Like

Hvis man har andre lokaler tilgjengelig. Forhåpentligvis sitter det noen med vinkler og stjerner på skuldrene og ser over mulighetene som finnes i de ulike regioner :slight_smile:

1 Like

Dette har de nok tenkt på:

Ser for meg at det blir idrettshaller og slikt, så får vi håpe at disse ekstra respiratorene de mener å kunne trylle frem finnes. Artikkelen nevner vel å bruke den som isolat, usikker på om akkurat den hallen er egnet for de sykeste.

1 Like