Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Selvfølgelig, tar 10 sekund på Google. Mitt hemmelige bibliotek.

Atmosphere

Princess Cruise Lines passengers tend to fall between the ages of 35 to 65 and sometimes older. Princess passengers have usually sailed multiple times, so it has a more elegant and upscale feeling to the ship, which is reflected in a more adult-oriented atmosphere. However, families should feel welcome here as well. Carnival Cruise Lines calls itself “The Fun Ship,” as it caters to the first-time sailors, the budget-conscious and a younger crowd, with the average age being from babies to 45. These are the ships most suited toward families, young couples and singles.

Det er faktisk gjort en studie på dette (se link under). Hvis du tar hensyn til både asymptomatiske og symptomatiske tilfeller er det estimert dødelighet på ca 1% og med bare symptomatiske så ligger det rundt 2%. Dette er tall som er justert for alderssammensetning og overført til Kinesisk alderssammensetning som er yngre enn vår. Det som jeg synes er interessant er at over halvparten er asymptomatiske også blant eldre. Så om du bare tester de med symptomer vil det påvirke statistikken ganske mye, det er vel også en av grunnen til at Sør-Korea ligger såpass lavt siden de testet alle innen en gruppe uavhengig av om de hadde symptomer eller ikke.

3 Likes

Takk skal du ha, min feiloppfatning om gjennomsnittlige cruisepassasjer har fått seg et skudd for baugen, tar selvkritikk for det.

Også mange takk for at du tok deg tid til å være småspydig, det hever alltid nivået på debatten noen hakk :slight_smile:

2 Likes

Beklager, du er vel ikke den som har helt ved på frustrasjonbålet. Det har vært diskutert før ser du.

Sykehus tenker ikke selv. Venter kun på beskjed fra FHI.

3 Likes

Det er virkelig ikke er problem utenfor noen hundre. Hadde vært problemer med 30k

2 Likes

Ja ser den. Men fikk inntrykk av tusener på tusener.

Noe stort verre enn morgenrushet på 37 bussen? :see_no_evil:

4 Likes

Tenker at fulle T-baner (fulle av fulle mennesker) opp og ned er høyest risiko, litt som de italienske gondolene ?

5 Likes

Norge i et nøtteskall :

" GJØR ALT FOR Å FÅ FULLT ULLEVAAL

ULLEVAAL (VG) Fotballpresident Terje Svendsen sier at NFF gjør alt for at playoffkampen mot Serbia skal gå for fulle tribuner på Ullevaal."

2 Likes

Ja, T-bane, Trikk og buss må da være en viss risiko, sånn sett tror jeg problemet med å avvikle i Holmenkollen kanskje mer er transport til og fra arrangementet, og det samme med matchen på Ullevål.
Hvorfor skulle viruset smitte lettere ute på en tribune enn inne i et tett rom.

Tviler på at viruset ser forskjell på, og tar hensyn til, arbeidsfolk på nødvendig jobbreise mandag morgen på trikken og fulle folk på T-banen på vei til ski- eller fotballfest.

3 Likes

Fra artikkelen :

Legevaktlege og politiker

Sp-representant i Stortingets helsekomité, Kjersti Toppe har selv bakgrunn som legevaktlege i Bergen. Hun mener at helsemyndighetene kunne ha vært mer forutseende angående smittevern- og test-utstyr.

– Om det viser seg at det ikke er tenkt på lagerbeholdning eller beredskap for dette, så er det selvsagt lite tillitvekkende. Men jeg har og forståelse for at det i slike verdensomfattende epidemier kan skje. Regjeringen burde kanskje tenkt på tidligere at vi burde hatt nasjonal beredskap på produksjon av slikt utstyr, skriver Toppe i en e-post til VG.

3 Likes
2 Likes
1 Like
1 Like

Uff, dette er jo den store skrekken,

1 Like
3 Likes

ref: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.04.20031104v1

2 Likes

TOTAL NUMBER OF CONFIRMED CASES OF CORONAVIRUS IN ITALY RISES TO 5,883 FROM 4,636 ON FRIDAY - OFFICIAL

Økning i italia, ser ut som spamboten ikke liker capslock men det får jeg ikek gjort noe med.

3 Likes