Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Fulgte med på NBC ukene før Corona ankom USA og det var smått hysterisk å høre selvtilfredsheten og den unisone naiviteten på vegne av the all mighty USA. Bekymringen for hva Corona kunne bety for Europa var reell. I USA virket ikke det som det var en bekymring å spore, tanken om at dette kunne innta landet var knapt nok tilstede. Tipper at det er den samme selvgode holdningen som Trump har stått i bresjen for som er skyld i at de har blitt tatt fullstendig på sengen.

2 Likes

Læs hvad jeg skriver vedr. de 0 %

Kilden er tilføjet

Modsat dig så argumenterer jeg - og nævner at det er ikke et tal (trods 80 lande med smittede) der er korrekt, i rette sammenhæng.

At 1 er smittet og ikke er død, men recovered i eksempelvis Nepal giver en dødsrate dags dato på 0%

MEN DET er jo ikke lig med at dødsraten for Corona er 0% for Corona som helhed - TVÆRTIMOD - og det ved alle jo godt…

Lad det ligge, tanken var mest fordi du ukritisk tog de HØJE procenter fra VG - uden at nævne at de ikke kan tages som sandheder, for de kendes IKKE

Hva gjør Danmark?
Jeg spør altså ikke om hvor mange det er registrert med smitte, men hva er årsaken til at det er så få registrert med smitte?

2 Likes

De har ikke vært på ski ferie i Nord Italia.

1 Like

Jeg lurer på hvor mange som reelt faktisk dør av dette utbruddet.
Jeg har har ikke stor tiltro til at hverken Irak, Afghanistan, Pakistan, India med flere, faktisk greier å plukke opp alle som dør av COVID-19. Hvor mange dødsfall blir tilegnet influensa, eller andre infeksjoner? Dette skjedde jo i USA for et dødsfall i ettertid ble tilegnet COVID-19 fordi det var mistanke om smitte i nærheten, og de da sjekket spesifikt for det i det tilfellet. For et COVID-19 relatert dødsfall så må diagnosen stilles. Ikke for å snakke om de land som kanskje ikke ønsker å gi ut reelle tall som f.eks Iran, og andre autoritære styrer.

Det er ikke bare reelle smittende vi ikke har data på, det er også reelle døde.

6 Likes

Hvorfor de evt har mindre smittede er jeg lidt i tvivl om, for ved at rigtig mange har været på vinterferie, i eks Italien - hvor hovedparten i Danmark har smitten fra

. Om det så er i samme omfang som norske turister i Italien har jeg ingen viden om - med det lyder dog troligt nok

Danmark har i går via regeringen og sundhedsmyndighederne opfordret til at alle forsamlinger med flere end tusind personer aflyses

Og det er allerede blevet fulgt i meget høj grad - bl.a. andet spilles alle fodboldkampe i superligaen og 1 division resten af marts uden tilskuere (gælder også ishockey og Håndbold)

Melodi Gran prix er i aften UDEN tilskuere ect. ect.

Selv om det ikke er et FORBUD, så følges opfordringen, her og nu

Samtidig så har udenrigsministeriet løftet advarslerne for rejser i ALLE lande i verden - til et højere niveau, samtidig med at kraftig advarsel til at rejse til visse lande/områder bibeholdes (Eks. Norditalien)

Er dette godt nok, næppe - men et skridt på vejen…

2 Likes

Sør-Korea 0,64 % - Og de har nok heller ikke funnet alle med milde symptomer selv om de har testet en langt større andel av befolkningen enn nummer to på lista (for ikke å snakke om land som Iran eller USA). Basert på dette er det ikke usannsynlig at reell CFR er et stykke under 0,5 %. Hvor mye under vet man først lenge etter epidemien når det er utført større undersøkelser i befolkningen der de tester for antistoffer.

3 Likes

Trump har sikkert hørt at ingen kan invadere USA og bare trukket den slutningen at dette gjelder virus også.

3 Likes

Ikke nok tilat norske myndigjeter bryr seg så alt for mye. Det dukker sikkert opp noen fine artikler i etterkant av hysteriet som i stedet for å sammenligne med influensa, i stedet sammenligner hvor mange som døde av underernæring, enkle lungesykdommer osv. i forhold til corona i 2020 i Kina og hvor mange flere liv de kunne reddet dersom pengene hadde vært brukt riktig.

2 Likes

97,5% av de smittede i Sør-Korea har fortsatt ikke fått noe utfall (frisk eller død), så det er kanskje litt tidlig å konkludere hva dødeligheten blir for alle disse?

3 Likes

Haha,ja der har du Trump og co.

1 Like

Det er nok forskjeller i når de rapporterer inn friske, strengere krav kanskje, eller så mangler data. Hvis du bruker samme logikk og stoler blindt på tabellen så er det nok ingen fare siden de bare har 36 kritisk syke og statistisk sett vil de da få 18 dødsfall til. Det vil selvfølgelig øke prosentandelen, men fortsatt langt under alle andre lands tall.

Ikke at jeg tror det er slik, jeg bare viser at det kan lønne seg å studere tall litt før en trekker slutninger fra dem.

EDIT: Estimat på 18 dødsfall til stemmer ikke. Ser at dette er samlebegrep på alvorlig og kritisk. 50% dødsrate er kun blant de som havner i kategorien kritisk.

Det beste datasettet vi har for dødelighet er diamond princess cruise båten, der er dødelighet > 1% fortsatt ikke alle som har frisknet til.

1 Like

Demografien der stemmer ikke med resten av verden, folk flest på cruise er 50+. Se illustrasjon over demografien i EU.

1 Like

Feil. Snittalder er 46

OK, jeg bommet sikkert med tanke på snittalderen på begrepet “cruise” generelt. Sikkert en del cruise som tiltrekker seg den yngre garde. Siden du sitter med statistikk på dette, kan du være så snill å dele snittalderen på denne type cruise eller hos dette rederiet?

07:34 GMT - China trade takes major hit
China’s exports fell by double digits in the first two months of the year as anti-virus controls closed factories, while imports sank by a smaller margin.

Overseas shipments tumbled 17.2 percent from a year earlier to $292.4bn, a sharp reverse from December’s 7.8 percent rise, customs data showed. Imports declined 4 percent to $299.5bn, down from the previous month’s 16.3 percent gain.

Trade was poised for a boost after Beijing and Washington removed punitive tariffs on some of each other’s goods in a trade truce signed in January. But that was offset by Chinese anti-virus controls that shut down much of the world’s second-largest economy in late January.

Exports to the US plunged 27.7 percent in January and February to $43bn, worsening from December’s 12.5 percent decline. Imports of US goods crept up 2.5 percent to $17.6bn, but China still recorded a $25.4bn trade surplus with the US.

China’s global trade balance fell to a $7.1bn deficit for the first two months of the year.