Østerrike med sine 104 smittede har klart å eksportere 5 til Norge, tipper vi får se en sterk stigning i tallene der fremover.
Veldig mye går under radaren. De driver/drev jo å måler/målte temperaturen i pannen, når inkubasjonstiden er opp til 14 dager. Mange får sikkert aldri noen temperatur i det hele tatt.
Kynisk tror jeg det vil dukke opp tilfeller som er “penger på gata” de neste dagene/ukene. Må bare styre unna de som kan gå konk eller massivt utvanner småsparere.
Men tryggest er nok å ri bølgen oppover april/mai når de sterkeste har overlevd.
Saudi Arabia og oljepriskrig er en joker/svarteper da.
Det er ikke så veldig mye som går under radaren. Kinesiske myndigheter etterprøvde 320 000 prøver hvor pasienten egentlig hadde fått influensadiagnose. 0.5 % var COVID-19.
Les hva WHO sier om saken:
Det er ikke bare mørketall. Det er enorme tall og de tester ikke folk. Nå snakker jeg av førstehåndserfaring. En person jobbet 2 netter sammen med en som har fått påvist Corona i ettertid. Vedkommende har fortsatt å jobbe, vedkommende føler seg dårlig og har mest trolig smittet en organisasjon på flere hundre. Man venter fremdeles på testresultater. Og først nå kommer arbeidsgiver på banen med tiltak. Litt som FHI. Late and sorry
Feltrapport fra Diamond Princess:
https://www.niid.go.jp/niid/en/2019-ncov-e/9417-covid-dp-fe-02.html
Over halvparten av de smittede var asymptomatiske når de ble testet. Dette betyr ikke at de ikke ble syke senere, men det gir et bilde av hvor mange som kan smitte andre uten at de er klar over det hvis det er slik at personer uten symptomer er smittefarlige.
Det er ellers en del interessant i tabellen, mellom annet ser vi at demografien er skjev i forhold til samfunnet ellers da over halvparten ombord var over 60 år gamle. Det betyr at CFR fra Diamond Princess gir et for høyt anslag.
Litt grove estimater uten å ha tatt frem kalkulatoren: Det ser ut som om ca 20% har blitt smittet i de eldre aldersgruppene mot ca 10% i de yngre gruppene.
Merker at det irriterer meg hvordan dette håndteres reaktivt i Norge når man har sjansen til å være proaktive.
Ref analogien hvor man ser at duken på stuebordet brenner etter at stearinlyset har veltet. Da løper man selvsagt etter brannslokningsapparatet, og venter ikke til stua står i full fyr.
Ser ut som både Kina, Sør-Korea, Singapore, Taiwan og Hong-Kong har god kontroll på situasjonen, mens i Italia så er det ute av kontroll, og i Norge er planen å få smitte-toppen så bred så mulig…
Det er absolutt ingen grunn til at Norge skal kunne løse denne situasjonen dårligere enn land som Taiwan og Sør-Korea.
Bør fortsatt være tid og gode muligheter for norske helsemyndigheter til å stoppe dette. Husk at alt helsepersonell følger retningslinjer som er gitt av helsemyndighetene.
Noe som er positivt er at i det landet hvor testingen har vært best, og trolig gir det beste bildet av hvor alvorlig denne sykdommen er, er Sør-Korea. Mye som tyder på at dødeligheten der ender opp godt under 1 %.
Det som virker å være litt kjipt er at det tar veldig lang tid før folk blir “skrevet ut som friske”, blir man sjuk kan man fort være borte fra jobb i en måned.
Utrolig interessant link du har funnet der Larsmkn:
I Sør-Korea er de i en helt annen liga, da jeg sjekket for noen dager siden hadde det vært testet 150 000 Sør-Koreanere, skulle ikke forundre meg om de nærmer seg en kvart million testet nå.
Virker ikke som det er noe annet kriteriet for å bli testet enn at noen ønsker å testes, eller blir påkrevd.
Når det i tillegg er slik at millioner av Sør-Koreanere har apper hvor de kan sjekke bevegelsen til alle som har blitt testet på mobilen så kan alle lett finne ut om de har vært i nærheten av noe. Da ser du om du faktisk satt på kinosetet ved siden av fyren som testet positiv i går.
I Norge er test-kit en svært begrenset ressurs, og jeg tipper at retningslinjene på hvem som får lov til å testes avgjøres av hvor mange test-kit man har på lager, og hvor mange analyser som kan gjøres.
Eneste innslag jeg har sett fra helseminister Høie i dag er et “forhandlingsutspill” der han legger all skyld for dyre medisiner på farmaindustrien og sier at det er opp til Roche og andre BP om pasienter skal få dyre medisiner, de får bare sette ned prisen til det Høie finner akseptabelt.
Kanskje noen medisiner er for dyre, men håper ikke Høie har like knallhard økonomistyring når det gjelder smittevern, kan fort spare seg til fant da.
Asia 1 - Europa 0
The World Health Organization now says the death rate of the new coronavirus is significantly higher than influenza, though much lower than earlier epidemics that had far less socio-economic impact, such as SARS, MERS, and Ebola. https://www.zerohedge.com/news/2020-03-08/who-raises-death-rate-and-risk-coronavirus-one-expert-declares-wwii
Mens i Norge kan man ikke si hvor person X har vært de siste døgn, fordi at feelings…
Blir matt
Ser at denne linken er publisert av @nimrod før, men poster den igjen med den kommentaren at det faktisk hadde vært, og fortsatt er godt mulig å stoppe dette i Norge.
Blir spennende å se om norske helsemyndigheter får samme karakter på sin håndtering som Taiwanesiske myndigheter får
“Action against the coronavirus to date has boosted President Tsai Ing-wen’s approval rating to 68.5% in February up from 56.7% in January and on par with what she polled right after taking office in 2016, a Taiwanese Public Opinion Foundation poll showed February 24. Local television network TVBS gave the government an 82% approval rating for its handling of the outbreak.”
Ja, det er helt uforståelig, alle kan jo bli smittet er ingen skam i det, men hvordan håndterer det kan bli skamfullt.
Sist jeg hørte Erna Solberg si noe om coronaviruset så var det at man måtte vise solidaritet. Litt uklart hva hun mente med det, og den praktiske betydningen av det i smittevern.
Jeg håper at de som har gått rundt syke, og har latt som ingenting blir straffet i etterkant.
Man måtte leve som før, gå ut og leve i solidaritet med de land som sliter…
Ikke nøyaktig ordrett, men nesten.
En uttalelse alene for å ta hatten og gå, men hey, er bare å se en annen vei
Det er slik det blir når ansvaret for smittevern blir opp til den enkelte, i alle fall i Norge. Mye frivillighet i Sør-Korea og Taiwan også, men i en slik situasjon som nå må det både pisk og gulrot til. Og pisken trenger ikke være annet enn klare og proaktive retningslinjer fra helsemyndighetene.
De får jo beskjed om å gå på jobb og får ikke lov til å teste seg? Ingen som kan holde seg hjemme uten at enten staten eller arbeidsgiver har gitt beskjed om det, regner med at de fleste av oss hadde blitt truet med oppsigelse da.
Egenmelding