Ny metastudie som konkluderer med CFR +/- 2%: “Taken together […] Preliminary estimates of case fatality, likely to fall as better early diagnostic efforts come into play, is about 2%”
Og så var det noen som etterlyste info for gravide. Ikke så uproblematisk som en del skal ha det til:
“Five patients of thirteen (38%) were delivered by emergency cesarean section because of pregnancy complications including fetal distress, premature rupture of the membrane and stillbirth. Six patients (46%) had preterm labour. These perinatal complications could be ascribed to the virus infection as well as the physiologic changes that reducing the woman intolerant to hypoxia during late pregnancy.7 Fortunately, no severe neonatal asphyxia was observed in the nine livebirths and no vertical transmission was found.”
“In conclusion, our report showed pregnant women are also susceptible to SARS-CoV-2 infection. SARS-CoV-2 may increase health risks to both mothers and infants during pregnancy.”
https://www.journalofinfection.com/article/S0163-4453(20)30109-2/fulltext
Og bare så det ikke blir noen misforsåelser - jeg lenker KUN til 100% seriøse vitenskapelige artikler.
Personlig tror jeg det beste estimatet for dødeligheten (i velstående samfunn) hentes fra korea i og med at de har hatt det mest utbrette testingsregimet, dvs. under 1 %. Man kan forsøke å være smart med metaanalyser som denne og ta med en masse land med dårligere testing, men jeg er redd det blir shit-in-shit-out analyse.
(Har ikke lest artikkelen du postet enda, mer generell kommentar)
Bare vent til sykehusene er fulle eller pleierne/legene er syke. Da må folk ligge hjemme og dø.
Hva tror du skjer med dødsprosenten da ?
I Sør-Korea har de ikke et overbelasta helsesystem. Italia er også et relativt velstående samfunn, men det er nok liten tvil om at case fatality rate der nå begynner å bli høyere enn den hadde trengt å vært fordi helsevesenet er overbelasta. Så langt tyder ingenting på at ikke det samme vil skje i Norge, Nederland, Sverige, Frankrike og ikke minst USA. At infection fatality rate fortsatt vil ligge på 1% eller litt under de fleste steder er mulig, men hvis vi legger til grunn at 40-70% vil bli smitta så er det fortsatt mange som vil dø på verdensbasis.
Hovedproblemet i Italia er et befolkningen er gammel. Nest eldst i verden.
Og de er veldig sosiale:mange kyss og klemmer deles villig ut. Dårlig egenskap akkurat nå.
Vet det bare selv på min arbeidsplass det å ikke hilse på folk med hånda når det er kunder f.eks. sitter langt inne og ikke gjøre det. Det føles uhøflig. Og jeg vet en kollega som var på besøk hos en kunde nylig og han håndhilsa villig alikevel. selv om rådene om håndhilsing allerede var kommet.
Bare Japan som har eldre befolkning. 22,4% av befolkningen i Italia var over 65 år i 2015…sikkert ikke så mye bedre nå.
Det er liten tvil om at hvordan man håndterer situasjonen, og derunder om man klarer å forhale smittespredningen, kommer til å ha innvirkning på den endelige dødeligheten av sykdommen på samfunnsnivå. Således finnes usikkerhet rundt et hvert anslag ikke bare fordi det historiske datagrunnlaget er ufullstendig, men også fordi ingen vet klart hvilke begrensende tiltak samfunnet kommer til sette inn og den eventuelle effekten av disse.
Fikk akkurat beskjed om at en ansatt på Ahus har påvist Korona. Så hele sykehuset er i grønn beredskap.
Edit: korrigerte prosentvis økning:
Mange har vært svært kritiske til FHI, Norge var også verstingen i Skandinavia.
Men i dag er økningen følgende:
Danmark: +70%
Sverige: +25%
Norge: +4%
Alle tall cirkaverdier, kjapp hoderegning.
De tallene som kommer under dagen er vel litt tilfeldig? Får se på slutten av dagen, positivt hvis det holder seg lavt.
Det kan selvsagt være snudd på hodet i morgen, men vi får håpe det beste for alle.
Myndighetene sier opp til 40% kan bli smittet. Dvs 2,2 millioner.
Dr. John Campbell mener 60-80% blir smittet. Dvs 3,3-4,4 mill.
Hvorfor blir innlegget mitt over fjernet når jeg skriver at et par hundre tusen kan bli syke ?
Sjeldent hadde en varm og solfylt vår og sommer vært mer betimelig
Er det bekreftet at virus blir svekket ved varmere temperatur?
Jeg mener det er bekreftet at verste temperatur er 5-8 grader og at viruset overlever kortere i solstråler enn i skygge.
hvilket er samstemmende med hva som gjelder for de fleste andre virus