Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Nå går det dessverre så fort unna at desken til VG ikke klarer å oppdatere raskt nok…

1 Like

FHI er vel offisielle tall som ikke oppdateres så ofte, VG oversikten tar med seg rapporter fra flere steder fortløpende.

2 Likes

Danmark kommer som et skudd nå 262 totalt hvorav 172 siste døgn… (worldmeter)

1 Like

Dette er resultatet av at de ikke tester alle. Man får beskjed om at man er forkjølet og når man blir kritisk syk går man på sykehuset og smitter alle med “forkjølelsen sin”. Sier det igjen, for et land!

4 Likes

Ca 70 stk skal testast i tromsø i dag, dei fleste pga ny protokoll for kven som skal testast. Sjukepleiera som skal jobbe overtid kveld, og ingen er forberedt, “Det her kom jo som jula på kjerringa” seier helsenord i ein kommentar.

Folk oppsøker ikkje legevakta i frykt for å bli smitta, så det er jo positivt.

7 Likes

Muligens ikke så mye banebrytende nytt, men for min del en tankevekkende og informativ episode.

2 Likes

Håper ikke det, men har registrert at hullene i sila som holder dugnadsånden samlet har blitt større, ja.

Noen følger de nye retningslinjene fra FHI

3 Likes
2 Likes

Er det ikke i dag Fredrik skal stille politikere vanskelige spørsmål? Tror de gruer seg til å bli avkledd i debatten. Jeg derimot, gleder meg.

Sykt at de har sluppet så billig unna til nå.

7 Likes

Så er d 500 som treffes så er d ok lissom … Syns d er merkelig jeg …
Er ikke så farlig om de 500 treffer 10 andre hver seg … da er tallet 5000 , og de 10 nye hver … 50.000 osv … :sweat_smile::hear_no_evil: huttetu !

4 Likes

Mulig whining her, men er det lov å tenke at det kunne vært greit om dette bare fikk gå sin gang?
80% ingen eller veldig milde symptomer
14% milde til alvorlige symptomer
6 % med alvorlige symptomer (+litt)
Dødsrate varierer mellom 2-3%
Vi klarer ikke stoppe det
Sånn det løses nå stoppes 100% av aktiviteter for de 2-3%ene.

Noe jeg misser? (Annet enn at det er passe kynisk).

Edit: Legger til at vi godt kan vaske hender og sånt, men ikke legge ned all virksomhet

1 Like

Ja vi kan begrense spredning og dødelighet med tiltak. 2% døde er enormt mye.

3 Likes

dødsraten vil gå opp da???

1 Like

Nå stemmer jo ikke den dødsraten, men om du ikke synes det er verdt noen tiltak for at færre en 63.000 nordmenn skal dø - ja da mangler du noe.

4 Likes

Det ville endt som Italia. Ikke spesielt hyggelig der nå.

1 Like

Les edit. Enig i at det skal gjøres tiltak, men hvor går grensen?
Italia har slått av landet i stor grad, som i og for seg er effektivt, men det har konsekvenser det også.

Permitteringer, folk mister jobb og livsgrunnlag, og ettervirkningene av det har også en kostnad. Ikke bare økonomisk, men tenker at det påvirker manges liv i lang tid.

2 Likes
3 Likes

9000 smittede og 700 døde. Fleste av disse allerede syke eldre på 80+

Sier ikke at det er greit, men det virker litt ekstremt å gå til de skritt på det grunnlaget.

Wuhan har gjort enn mye bedre jobb enn Norge

1 Like

Ikke i starten. Da skulle det dysses ned. Men så tok de noen sinnsyke tak, og det stoppet. Men de takene kommer ikke Norge til å gjennomføre.

1 Like