En ting man ser ut til å ha glemt oppi det hele er at siden folk kommer til å dø på grunn av både våre lederes og medborgeres ignoranse, så vil enkelte ikke være særlig fornøyde med tingenes tilstand, og kan finne på å utføre hevnaksjoner mot de de regner for å være ansvarlige.
Det å la dette blåse over av seg selv er mangel på moral:)
For å leke med tankesettet ditt Helt1 tror jeg misstilliten regjeringen da vil generere vil få større konsekvenser for vår ideologi enn helikopterpenger i 2mnd for Ola Normann.
Ja, men COVID-19 var også mer ukjent i den fasen.
Noen som har delt denne før? UK 13,5 dager bak Italia. US 11,5 dager bak Italia.
Hvis man ikke gjør noe, så ville altfor mange bli smittet samtidig, og helsevesenet vil ikke kunne gjøre jobben sin. Da vil selv en god del under 50 dø, som med god behandling fint overlever.
Nei, men jeg har tenkt i de baner. Det blir ikke gjort nok i vestlige land. Eneste landene som ser ut til å ta det på alvor ligger i Asia.
Vi får se. Hadde enkle tiltak blitt gjennomført for noen uker siden, så ville vi sannsynligvis spart milliarder av kroner, og kanskje tusenvis av liv. Nå får vi se hvordan det går. Jeg er ikke optimist lengre, siden jeg ser at myndighetene våre ikke har hatt hverken plan eller evne, selv om de har gitt inntrykk av at de har hatt begge deler.
Mulig det var uklart, men jeg har ikke hevdet at det ikke skal gjøres noe overhodet.
Med “blåse over” så mener jeg å behandle dette, men ikke forsøke å unngå at noen blir smittet. Det er ikke mulig i uten å ta i bruk noen tiltak som kan ha større konsekvenser enn å la de være.
Som å stoppe virksomheter, gi folk husarrest osv.
Virker som om målet er å hindre all mulig smitte, også i den majoriteten av tilfellene dette ikke har noen særlig verdi.
Det er sånn det blir når man dilter i hælene på større institiusjoner i flere tiår, ref eu/usa.
Det finnes ikke én beslutning som er tatt alene i Norge, uten å ha blitt fortalt hva man skal mene…
Så når «de store» ikke gjøre noe, så ender man opp slik som nå…
Her er en interessant video jeg så om hvorfor rare virusmutasjoner stadig dukker opp i Kina. Trodde aldri jeg ville linket til en video fra Vox, men denne var ganske bra.
Tiltakene er hovedsakelig der for å hindre at for mange blir smittet samtidig. Med litt flaks finner man enten en vaksine eller behandling som vil redusere problemet vesentlig.
Dersom det fantes behandling som virkelig hjalp, kunne jeg vært litt enig. Men poenget er jo at det eneste tiltaket som kan hindre en mengde dødsfall er å forsøke å hindre smitte.
Problemet med å prøve planen din er at helsevesenet blir fullstendig overbelastet, og det blir ikke bare corona-pasienter som stryker med. Samtidig så vil mange flere både bli smittet og dø, siden det ikke er noen steder man kan isolere seg, annet enn kanskje langt inni skogen eller på fjellet, men hvordan vet man at man ikke er smittet allerede?!?
Skjønner at det intuitivt kan høres greit ut, spesielt hvis man tenker at det er som å ha influensa. Enkelte beretninger fra smittede utenfor risikogruppene tilsier at det kan være ganske mye verre enn en influensa.
Et enda mer tungtveiende poeng for min del er at hvis man klarer å flate ut kurven, altså unngå en opphopning av smittede i samme korte tidsrom, vil helsevesenet stå langt bedre rustet til å behandle de som blir alvorlig syke.
Jeg for min del har blitt litt mer bekymret denne uken. Jeg tok ikke dette viruset så seriøst før, hvis jeg skal være ærlig med meg selv. Nå følger jeg nøye med på hvordan det utvikler seg.
Edit: Jeg er litt treig på labben, ser andre har påpekt dette ila de minuttene jeg skrev
Iran har jo gjort det ca. sånn. Og USA holder vel på med samme strategi. Synes ikke det er eksempel til etterfølgelse.
I Norge forsøker FHI å dra ut smitteperioden over lengst mulig tidsrom for å unngå kollaps i helsevesenet, vi planlegger ikke for å stoppe smitten helt. Håper europa får drahjelp av en tidlig sommer.
Han her har litt annet bilde av Italia enn hva som vi har hørt. Han gir inntrykk av at de har kontroll. https://youtu.be/9mrPHO-nkVE
I følge kinesiske myndgheter, og med støtte fra internasjonale media, ser Kina ut til å ha kvelt utbruddet. Største frykt synes nå å være “hjemvendte” virus fra folk som kommer inn i landet.
Det er et tankekors når vi ser på de siste oppdateringene fra eget land og Europa for øvrig.
For etter et par ukers fortielse og fornektelse var det nettopp det kinesiske myndigheter gjorde. Men etter det ble det med nær militær disiplin satt inn tiltak. Det skal vi etter hvert forstå å sette pris på.
Ettpartistaten Kina viser igjen handlekraft når det gjelder. Stort sett liker vi ikke det vi ellers forbinder med et slikt system (jeg har sett det mange ganger på nært hold). Men du verden hvor effektivt det er i en slik situasjon.
Kontrasten til norske helsemyndigheters vage råd og anbefalinger, sjøl etter flere ukers mulig reaksjonstid, er forstemmende.
Ville ikke du henta fram brannslukkingsapparatet, brannteppet e.l. dersom du oppdaga et branntilløp i eget hus?
Spissformulering: Helseministeren kan fortsatt berge jobben om han fort som fy kjøper noen hundre frigjorte respiratorer fra Kina før andre gjør det.