Jeg er lamslått over at det går an å tenke slike tanker at en bare la noen titals- eller hundretusener dø.
Jeg mener at tiden for følelsesbasert lederskap er over, og man må over på godt gammeldags a-lederskap.
Samtidig er jeg overbevist om at det ville være en veldig god ide å mobilisere HV-avdelinger, og gi de trening i smittevern. Mens det fortsatt er tid.
“a senior Italian government health official”
Beklager, men han er omtrent like troverdig som komiske Ali i denne settingen.
Og nå er det ute av kontroll og helsevesenet knust av overbelastning.
Er dette en spøk?
Vanskelig å si, men han har da vitterlig ansvaret for koordinering av intensive care i det mest belastede distriktet. Fullt mulig han lyver…
Kontaktet 116 117 fire ganger nå, får beskjed hver gang at jeg ikke kvalifiserer meg til å bli testet ettersom jeg ikke har vært i Italia eller Kina. Har derimot vært i utlandet. Landet på lørdag, har symptomene, men for all del her skal det brånektes. Hvis flere får samme beskjed så er antall smittede ekstremt mye høyere enn det media får fram.
Jeg kjører til Aker Sykehus for å sjekke meg selv i morgen. De har “drive-in” konsept hvor du slipper å gå ut av bilen. Kanskje de som ikke har bil kan ta buss-for-tog for å få sjekket seg selv?
Å i det hele tatt ha vært på et fly burde kvalifisere, men de gjentar vel innøvde svar på autopilot.
Godt å få eksempler på noe jeg har mistenkt og påpekt som sannsynlig lenge. Dette håper jeg Fredrik Solvang tar opp. Som den første journalisten i Norge.
Helt utrolig at ingen journalister har stilt spørsmål ved dette.
Smittekjeden…kontroll…kun teste de med kjede fra Italia…får kun påvist smittede med forgreining til Italia…da er det ingen som er smittet i Norge…jada
Helt utrolig at de fortsatt sier dette.
Den som leter finner.
Norge kommer ikke noen vei hvis de ikke klarer å øke kapasiteten til testing. Dette er en av de fundamentale brikkene som må på plass og ingenting annet fungerer uten at det er gjort.
Jeg skjønner ikke hvorfor FHI og Helse Norge ikke bare var ærlige for 1 måneds tid siden. Hvorfor sa de ikke bare til den norske befolkningen at det er ingen grunn til panikk, men skulle det vise seg at et worst case scenario slår ut i Norge så vil helsevesenet slite massivt . Derfor maner vi befolkningen til å utvise ansvar, ta forhåndsregler og opptre smart og at vi samme kan sørge for at vi ikke får et worst case scenario bare vi utviser noe forsiktighet .
Men neida, jeg såg på TV direktøren for FHI si at “Vi er godt rustet, ikke noe grunn til panikk, vi har 10 smitterom på Ullevål universitetssykehus - dette er peanuts”.
Hvorfor kan de ikke bare gi nasjonen ærlig og oppriktig informasjon? Borgerne i Norge er mer enn kompetente nok til å gjøre det rette når de blir presentert med fakta.
Jobben hans er å berolige folk, og hindre panikk.
Du får vell ikke testet deg uten time?
343 i Norge nå, +116 fra i går.
Må fortsatt bestille.
Det vet jeg. Men ingen skal stille opp uten å få time på forhånd.
Alle som ønsker å teste seg må melde fra til legevakten på forhånd for å avtale tid, skriver TV 2, som først omtalte saken.
- Så vil man bli oppringt av noen som er tilknyttet legevakten her på Aker og få et tidspunkt for oppmøte her, sier seksjonsoverlege Erlend Elde ved Aker Legevakt til kanalen.
Ah okey, da får ringe og bestille i morgen
Her er kilden til den sliden som er lagt ut et par ganger over:
Dette skal altså være fra: “The American Hospital Association, which represents thousands of hospitals and health systems, hosted a webinar in February with its member hospitals and health systems. Business Insider obtained a copy of the slides presented”.
Business Insider er seriøse, og jeg har ikke noe tro på at dette er fabrikert på noen måte. Og det er veldig i tråd med vitenskapelig konsensus nå. Med disse tallene, blir resultatet for Norge med 30% spreding, som disse bruker:
79.000 innlagte
15.900 på intensiv
7.950 døde
Til sammenligning er altså FHI sitt scenario fra i går med 40% spredning:
22.000 innlagte
5.500 på intensiv
CFR sier de ikke noe om, men med 0,25% på intensiv, så tenker de åpenbart at den er lavere.
Dette er en STOR forskjell, og jeg har definitivt mer tro på de øverste tallene enn FHI sine, som virker alt for optimistiske.
Det store poenget her er at 15.900 på intensiv i løpet av tre måneder er tre ganger høyere enn FHI sitt anslag, som også betyr at peaken blir tre ganger høyere. I stedet for 600 blir det 1800 på intensiv samtidig. Og når flere hundre av de maksimalt 1400 plassene allerede er opptatt selv om man prioriterer annerledes, så går det ikke i hop i det hele tatt. Og da blir CFR straks mye høyere enn 0,5%
Dritten treffer vifta i USA nå.